• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
  • Anonym (Nahgem)
    Anonym (Aspergerkille) skrev 2016-10-02 17:41:35 följande:
    Men man bor ju på olika adresser i början av alla förhållanden, människan är ett flockdjur och tar efter andra personer i sin omgivning. Det kan man tydligt se igenom historien. Att några få är ihop utan att flytta ihop är inte världens undergång.

Att man inte bor ihop när man träffar någon och är i början av förhållandet ligger väl lite i sakens natur, eller hur? Men ser du verkligen inte skillnaden på att några som är gifta och har barn inte orkar bo ihop på grund av den ene personens asperger och att man inte bor ihop när man precis träffats?

Att du inte kan jämföra de två situationerna. Det är äpplen och päron.

• seriösanvändare
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-02 17:47:16 följande:

Ja alla är olika. Men även om vi är det så finns det ganska mycket som de flesta av oss är överens om.

Att från att konstatera att alla är olika försöka relativisera allting är det egentligen ett ganska långt steg.

Tror fortfarande inte att det är så många som anser att gifta sig och sedan leva som särbos för att det är omöjligt att anpassa sig, eller för som i exemplet den ene parten aldrig vill göra något, inte träffa folk,  utan bara sitta hemma, är ett önskvärt scenario. Tror inte många kvinnor heller upplever det som ett liv som ger gemenskap och själslig stimulans.

Jag är ärlig och säger det. En relativiserande snällism som säger att det är lika bra som något annat är inte sanningsenlig. Den bidrar bara till att försöka sopa problem under mattan och ger en felaktig bild.

Jag har sett många sådana floskler i kontakten med habiliteringen. Det är tröstande i stunden men i längden är det förödande.

Jag tror att man måste skilja på aggressiva / elaka / empatilösa partners, och partners som bara är lite "udda".

En del trivs bäst hemma och en del trivs bäst som särbos. Vill man ha en relation får man då antingen kompromissa eller försöka träffa någon som är likadan.

Detsamma gäller åt andra hållet. Vill man inte ha en relation med någon som är väldigt rutinbunden eller trivs bäst hemma, så får man leta efter någon som är mer social och flexibel.

De flesta gifta bor ihop och trivs med det, så vad är problemet? Att några få par hittar andra lösningar?
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (NPF mamma)

Ja alla är olika. Men även om vi är det så finns det ganska mycket som de flesta av oss är överens om.

Att från att konstatera att alla är olika försöka relativisera allting är det egentligen ett ganska långt steg.

Tror fortfarande inte att det är så många som anser att gifta sig och sedan leva som särbos för att det är omöjligt att anpassa sig, eller för som i exemplet den ene parten aldrig vill göra något, inte träffa folk,  utan bara sitta hemma, är ett önskvärt scenario. Tror inte många kvinnor heller upplever det som ett liv som ger gemenskap och själslig stimulans.

Jag är ärlig och säger det. En relativiserande snällism som säger att det är lika bra som något annat är inte sanningsenlig. Den bidrar bara till att försöka sopa problem under mattan och ger en felaktig bild.

Jag har sett många sådana floskler i kontakten med habiliteringen. Det är tröstande i stunden men i längden är det förödande.

Upprepar: Ingen behöver ha en relation med någon om man inte vill, det är frivilligt.

Om man inte vill leva med en person som är osocial eller har Asperger eller något annat personlighetsdrag så behöver man inte.
  • Anonym (En mamma, en älskad son)

Tror att det är ytterst individuellt ts. 
    Det enda jag känner igen från din berättelse är oviljan att åka bort till andra.
    Min son har as och han är annars raka motsatsen mot det du skriver, han är alltför snäll och tillmötesgående, när han var yngre ända in i absurdum ibland, för han hade fått lära sig att behandla andra som man själv vill bli behandlad. 
    Och han var snäll för han ville själv att andra skulle vara snälla mot honom, 
    Tyvärr som vi vet funkar det inte så. 
    Min sons största problem är skammen över sitt funktionshinder, när han vistas bland andra människor tror han att alla märker det.
    När det faktiskt är så att man måste känna honom bra för att kunna märka något.
    Han är ytterst socialt kompetent och brukar anses som charmig.
    Men det tror han inte på själv och han skulle aldrig våga närma sig en kvinna för han är livrädd för att hon ska tycka att han är påträngande, så istället gör han ingenting.
    Men han längtar efter nån det vet jag och det gör mig olycklig, för jag kan inte hjälpa honom där. 
    Jag kan bara hoppas att han också får uppleva kärlek, för han har så oerhört mycket själv att ge av det. 

• Anonym (Nahgem)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2016-10-02 17:57:41 följande:
    Upprepar: Ingen behöver ha en relation med någon om man inte vill, det är frivilligt.

Om man inte vill leva med en person som är osocial eller har Asperger eller något annat personlighetsdrag så behöver man inte.

Ehhh, jo men det är väl ändå värt att diskutera problemen som uppstår?

Nu har vi kommit långtifrån TS ämne. Men både TS och jag är tvingade att leva med barn med asperger. Och det är INTE LÄTT!

TS mamma och TS och hennes syskon har också tvingats leva med en pappa med asperger. Så jo vi har nog rätt många i vårt land som är mer eller mindre tvingade att leva med personer med asperger och andra diagnoser.

• Anonym (skeptisk)

Jag skulle inte heller vilja bo i olika hushåll om jag var gift. Jag tror inte att de flesta vill det.

Men om det finns par som trivs med det, varför inte?

Det finns vissa saker som man aldrig bör acceptera i ett förhållande. (På tal om "snällism"). Men att bo på olika adresser eller att den ena är väldigt hemmakär hör knappast dit. Det handlar mer om tycke och smak.

Men visst, har man en partner som inte kan anpassa sig och som aldrig vill göra något, bör man lämna relationen. En osund "snällism" är väl snarare att stanna i en relation där man inte mår bra?
  • Anonym (Aspergerkille)
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-02 17:49:53 följande:

Att man inte bor ihop när man träffar någon och är i början av förhållandet ligger väl lite i sakens natur, eller hur? Men ser du verkligen inte skillnaden på att några som är gifta och har barn inte orkar bo ihop på grund av den ene personens asperger och att man inte bor ihop när man precis träffats?

Att du inte kan jämföra de två situationerna. Det är äpplen och päron.

Det kanske kan rädda relationen att man får ett avstånd från varandra. Vi är väl moderna människor? Det var inte så längesen det ansågs som fel att vara sambo utan att vara gifta heller.
  • Anonym (Nahgem)
    Anonym (En mamma, en älskad son) skrev 2016-10-02 17:58:00 följande:

Tror att det är ytterst individuellt ts. 
    Det enda jag känner igen från din berättelse är oviljan att åka bort till andra.
    Min son har as och han är annars raka motsatsen mot det du skriver, han är alltför snäll och tillmötesgående, när han var yngre ända in i absurdum ibland, för han hade fått lära sig att behandla andra som man själv vill bli behandlad. 
    Och han var snäll för han ville själv att andra skulle vara snälla mot honom, 
    Tyvärr som vi vet funkar det inte så. 
    Min sons största problem är skammen över sitt funktionshinder, när han vistas bland andra människor tror han att alla märker det.
    När det faktiskt är så att man måste känna honom bra för att kunna märka något.
    Han är ytterst socialt kompetent och brukar anses som charmig.
    Men det tror han inte på själv och han skulle aldrig våga närma sig en kvinna för han är livrädd för att hon ska tycka att han är påträngande, så istället gör han ingenting.
    Men han längtar efter nån det vet jag och det gör mig olycklig, för jag kan inte hjälpa honom där. 
    Jag kan bara hoppas att han också får uppleva kärlek, för han har så oerhört mycket själv att ge av det. 

Vad i ditt inlägg hjälper TS?

Har du något råd till TS?

Vad är din poäng att TS problem inte existerar?

• Anonym (skeptisk)
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-02 18:00:46 följande:

Ehhh, jo men det är väl ändå värt att diskutera problemen som uppstår?

Nu har vi kommit långtifrån TS ämne. Men både TS och jag är tvingade att leva med barn med asperger. Och det är INTE LÄTT!

TS mamma och TS och hennes syskon har också tvingats leva med en pappa med asperger. Så jo vi har nog rätt många i vårt land som är mer eller mindre tvingade att leva med personer med asperger och andra diagnoser.

Fast du kan ju inte jämföra partner och barn. Sina barn har man alltid ansvar för, men även där kan det hända att man går in i väggen och behöver hjälp. Sina syskon väljer man inte däremot, och jag tycker att det låter som om TS andra barn skulle behöva komma ifrån sin bror och bara träffa honom ibland. Jag har skrivit om det tidigare i tråden.

En partner väljer man däremot, och kan också välja bort. Det kanske är synd om TS mamma, men hon VALDE att stanna, och är därmed också medskyldig till att TS uppväxt blev som den blev. Hennes pappa verkar bete sig som ett svin, och TS vet inte ens om det beror på autistiska drag, hon bara spekulerar.

Jag har träffat flera med autistiska drag som är snälla och omtänksamma, om än lite "egna". Så det behöver inte alls gå åt skogen. Men i de fall det gör det, eller man far illa, ska man givetvis lämna relationen.
  • Anonym (Nahgem)
    Anonym (skeptisk) skrev 2016-10-02 18:08:36 följande:
    Fast du kan ju inte jämföra partner och barn. Sina barn har man alltid ansvar för, men även där kan det hända att man går in i väggen och behöver hjälp. Sina syskon väljer man inte däremot, och jag tycker att det låter som om TS andra barn skulle behöva komma ifrån sin bror och bara träffa honom ibland. Jag har skrivit om det tidigare i tråden.

En partner väljer man däremot, och kan också välja bort. Det kanske är synd om TS mamma, men hon VALDE att stanna, och är därmed också medskyldig till att TS uppväxt blev som den blev. Hennes pappa verkar bete sig som ett svin, och TS vet inte ens om det beror på autistiska drag, hon bara spekulerar.

Jag har träffat flera med autistiska drag som är snälla och omtänksamma, om än lite "egna". Så det behöver inte alls gå åt skogen. Men i de fall det gör det, eller man far illa, ska man givetvis lämna relationen.
    Det är ganska läskigt att man så lättvindigt skuldbelägger kvinnor som far illa i förhållanden. Om TS far hade varit alkoholist hade du kanske resonerat annorlunda, men nu handlar det om ev diagnos och då kan man plötsligt inte ställa några krav. Tycker det är förfärligt med alla kvinnor som råkat ut för detta lång innan diagnosen fanns och även nu när man trivialiserar den.
Svar på tråden Min far har asperger