• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
  • Anonym (Nahgem)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2016-10-02 18:45:10 följande:
    Ja, så är det. Trivs man inte ihop får man till slut gå skilda vägar , om det är en partner vi talar om.

Ja och den sannolikheten är högre när ena partnerna har asperger.

Våld inom familjen är också vanligare med en aspergerpartner. Sorgligt men sant. Det finns Holländska och amerikanska studier på det. 

• Anonym (NPF mamma)
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-02 18:51:55 följande:

Våld inom familjen är också vanligare med en aspergerpartner. Sorgligt men sant. Det finns Holländska och amerikanska studier på det. 

Våld inom familjen är kanske vanligare hos mörkhyade också?

Generaliserar du inte lite mycket nu?
  • Anonym (NPF mamma)
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-02 18:50:16 följande:

TS har väl inte skuldbelagt? Vad menar du?

Att det finns problem förknippat med asperger är väl knappast fördomar?

Avfärdar du TS situation som en fördom?

Man måste komma ihåg att ett npf-barn som slåss troligen inte slår för att det är elakt.

Det slår för att det har ångest, inte kan kontrollera sina känslor och sig självt.

Sen finns kanske elaka npf barn också men det är inget som har med diagnosen att göra.
  • Anonym (Nahgem)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2016-10-02 18:59:02 följande:
    Våld inom familjen är kanske vanligare hos mörkhyade också?

Generaliserar du inte lite mycket nu?
    Hudfärg har väl knappast samma inverkan som en funktionsnedsättning som kan ge svårigheter att känna empati? En funktionsnedsättning som kännetecknas av svårigheter med socialt samspel?
  • seriösanvändare
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-02 18:51:55 följande:

Det är ganska vanligt att personer med autistiska drag även har andra diagnoser. T ex adhd eller Tourettes. Har hört siffror som att en tredjedel (?) även har minst en till diagnos. Som kan leda till b la bristande impulskontroll och aggressivitet.

Det skulle inte förvåna mig om TS son i själva verket har en uppsjö diagnoser. Få barn som "bara" har autistiska drag, är så där svåra.

Sen vet vi inte hur många som dessutom har personlighetsstörningar, t ex allvarliga empatistörningar. Detta ökar också risken för våld och kränkningar mot partner och barn.

Det finns även mycket annat som ökar risken för partnervåld. Missbruk, sociala problem, annan kriminalitet, samt en sexistisk och / eller misogyn kvinnosyn. Våld är vanligare i miljöer där det finns många andra problem, samt där jämställdhet och demokratiska värderingar är en bristvara. Även detta finns det studier på.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Nahgem)
    seriösanvändare skrev 2016-10-02 19:08:28 följande:
    Det är ganska vanligt att personer med autistiska drag även har andra diagnoser. T ex adhd eller Tourettes. Har hört siffror som att en tredjedel (?) även har minst en till diagnos. Som kan leda till b la bristande impulskontroll och aggressivitet.

Det skulle inte förvåna mig om TS son i själva verket har en uppsjö diagnoser. Få barn som "bara" har autistiska drag, är så där svåra.

Sen vet vi inte hur många som dessutom har personlighetsstörningar, t ex allvarliga empatistörningar. Detta ökar också risken för våld och kränkningar mot partner och barn.

Det finns även mycket annat som ökar risken för partnervåld. Missbruk, sociala problem, annan kriminalitet, samt en sexistisk och / eller misogyn kvinnosyn. Våld är vanligare i miljöer där det finns många andra problem, samt där jämställdhet och demokratiska värderingar är en bristvara. Även detta finns det studier på.

Klart det finns andra faktorer som ökar risken för våld i familjen och poängen att påpeka det i en tråd om asperger är?

Att relativisera och förminska problemen som vi som är närstående till personer med dessa diagnoser upplever?

• Myling

Helt oavsett olika personers tyckande om asperger så har TS uppenbarligen en skitjobbig situation. Det är dessutom uppenbart att barnets terapi inte ger tillräcklig effekt eftersom tillståndet verkat förvärras med tiden. Ökad ångest, ökat våld. Om barnet fortsätter på dem inslagna vägen är det väl osannolikt att någon tjej nånsin skulle intressera sig för en romanisk relation med honom. Sonen har alltså sämre utgångsläge än sin morfar som troligen inte fått en gnutta terapi eller påverkan av bup och soc.

• Anonym (Dotter och mamma)

Vi är hemma igen och det är stor kris.

Jag skulle laga mat till oss. Sonen brukar vilja vara med i köket och var han nu också. Han pratade på om vad han och pappa gjort och det handlade om bilar, bilar och bilar igen. Ja, jag är utless på ämnet bilar. Men jag lyssnade och försökte fråga och få inte lite andra aspekter i resonemanget. Men det gick inget vidare.

Så kom ett av de andra barnen in och tog några ballerinakex och då kom utbrottet. Sonen började skrika om att man inte ska äta mellan måltiderna. Det där är någon regel som han snappat upp i skolan. Vi brukar tvärtom försöka stoppa i honom lite extra då och då, för han har haft svårt att lägga på sig vikt. Han medicinerar dessutom och de medicinerna gör också att han ligger lite lågt i vikt. Nu sparkade han på sitt syskon och tog en tallrik från diskbänken och slängde efter syskonet. Sedan var det en fullständig härdsmälta som jag försökte vänta ut. När den var över ville han fortfarande vara i köket och se på när jag lagade mat. Men det dröjde inte lång stund förrän det kom ett nytt utbrott för att jag skar gurkan fel.  Kunde inte förstå vad som var fel. Jo skivorna var för tunna. Jag sa att du behöver inte äta dem, men nu skär jag så här. Då sparkade han och bankade på mig med knytnävar. Jag klarar inte av att försvara mig längre. Jag gör inte det längre jag kan inte gå i fysisk klinch med min egen son för att freda mig. Min man kom in i köket och fick lyfta bort sonen.

Jag funderar för första gången på att åka in till psykakuten. För jag klarar det inte längre. Jag är rädd att han kommer att skada någon av oss.

Känner mig helt misslyckad. Det känns som att det är mitt fel. Alla säger att det är den vuxnes ansvar. Men det känns som att jag gjort allt och min son slår mig för att jag skär gurkan fel.  Det låter inte klokt.

• seriösanvändare
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-10-02 19:28:55 följande:

Vi är hemma igen och det är stor kris.

Jag skulle laga mat till oss. Sonen brukar vilja vara med i köket och var han nu också. Han pratade på om vad han och pappa gjort och det handlade om bilar, bilar och bilar igen. Ja, jag är utless på ämnet bilar. Men jag lyssnade och försökte fråga och få inte lite andra aspekter i resonemanget. Men det gick inget vidare.

Så kom ett av de andra barnen in och tog några ballerinakex och då kom utbrottet. Sonen började skrika om att man inte ska äta mellan måltiderna. Det där är någon regel som han snappat upp i skolan. Vi brukar tvärtom försöka stoppa i honom lite extra då och då, för han har haft svårt att lägga på sig vikt. Han medicinerar dessutom och de medicinerna gör också att han ligger lite lågt i vikt. Nu sparkade han på sitt syskon och tog en tallrik från diskbänken och slängde efter syskonet. Sedan var det en fullständig härdsmälta som jag försökte vänta ut. När den var över ville han fortfarande vara i köket och se på när jag lagade mat. Men det dröjde inte lång stund förrän det kom ett nytt utbrott för att jag skar gurkan fel.  Kunde inte förstå vad som var fel. Jo skivorna var för tunna. Jag sa att du behöver inte äta dem, men nu skär jag så här. Då sparkade han och bankade på mig med knytnävar. Jag klarar inte av att försvara mig längre. Jag gör inte det längre jag kan inte gå i fysisk klinch med min egen son för att freda mig. Min man kom in i köket och fick lyfta bort sonen.

Jag funderar för första gången på att åka in till psykakuten. För jag klarar det inte längre. Jag är rädd att han kommer att skada någon av oss.

Känner mig helt misslyckad. Det känns som att det är mitt fel. Alla säger att det är den vuxnes ansvar. Men det känns som att jag gjort allt och min son slår mig för att jag skär gurkan fel.  Det låter inte klokt.

Har du pratat med din man om detta? Vet han hur du mår? Kan han ha sonen ett tag? Kanske åka bort ett tag?
  • seriösanvändare
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-02 19:10:46 följande:

Klart det finns andra faktorer som ökar risken för våld i familjen och poängen att påpeka det i en tråd om asperger är?

Att relativisera och förminska problemen som vi som är närstående till personer med dessa diagnoser upplever?

Varför tjatar du hela tiden om att relativisera och förminska?

Jag och många andra har uttryckligen skrivit att man inte får bete sig hur som helst bara för att man har en diagnos, samt att man inte ska stanna i en relation där man far illa. På vilket sätt är det att relativisera?
Svar på tråden Min far har asperger