• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Aikido
    Anonym (Clown) skrev 2017-12-10 10:23:13 följande:
    Jaha, så nu har du vaknat?
    Tänk att så många finner dina smaklösa kommentarer roliga... det är helt obegripligt.
    Jag suger åt mig av kritiken som en svamp och lovar på heder och samvete att mina kommentarer ska vara smakfulla hädanefter.
  • Anonym (Clown)
    Aikido skrev 2017-12-10 10:48:05 följande:
    Jag suger åt mig av kritiken som en svamp och lovar på heder och samvete att mina kommentarer ska vara smakfulla hädanefter.
    Ja, lycka till då! Skål
  • Mariell 8

112 ringer jag enbart när det är akut. Alt när det faktiskt inte gör att ringa något annat nr för hjälp pga täckning.

• Mariell 8

Och självklart vid brand, pågående inbrott/misshandel eller när jag funnit någon död. Även vid trafikolyckor.

Men bara för att man ringer 112 innebär inte att man behöver ambulans.

• Bibbidi

Precis som när jag eventuellt ska besöka akuten någon gång - ifall det är fara för någons liv eller att man är så orolig att man misstänker att det kan vara någonting akut med någon att ett besök på akuten/samtal till 112 är okej. Vet att sambon har besökt akuten en gång när han hade så ont i magen att han knappt kunde stå upp, det var blindtarmen som hade gått sönder då.

Har hört skräckhistorier om folk som besöker akuten för småsaker. Är så själviskt och grisigt att det inte är klokt. Det finns någonting som kallas för vårdcentral av en anledning. Man åker inte till akuten för att man ramlat och behöver sy några stygn i ögonbrynet eller för att ens barn har ramlat och slagit sig och fått ont i benet/armen. Tycker det är ganska respektlöst att åka till akuten för saker som inte hör hemma där, och ändå sedan sitta och skriva ut på facebook att de fick "vänta x antal timmar på akuten, dålig stil!". No shit Sherlock, de kanske prioriterade fall som har med akuten att göra istället för att ta in dig som inte hör hemma där egentligen?

Tvungen att spy ut mig lite. Kräks Blev nämligen "tipsad" av en kompis igår att man kunde åka in till akuten och överdriva lite ifall det var svårt att få tid hos vårdcentralen. Förlåt förlåt... 

• Anonym (B)
    Anonym (Clown) skrev 2017-12-10 10:23:13 följande:
    Jaha, så nu har du vaknat?
    Tänk att så många finner dina smaklösa kommentarer roliga... det är helt obegripligt.
    Eller så är det obegripliga att du inte förstår det roliga i hens inlägg.
    Jag tycker dom är både uppfriskande och kul, jag  har gapskrattat många gånger här bakom min skärm åt dom. 
  • Bibbidi

Jag vet att jag eventuellt har ringt fel till 112 en gång när det inte var nödvändigt

Jag hade försökt ringa till 114 14 flera gånger utan att kopplas fram och vi ringde då till 112 och sa ärendet supersnabbt och blev sedan vidarekopplad till polisen. Vi hade hittat en handskriven hälsning på en offentlig plats från en person att han skulle ta livet av sig, han hade skrivit under med namn så vi hade hittat hans adress på internet och ville att polisen skulle åka dit. Antar att killen ville ha hjälp eftersom han skrev under med sitt namn men vi var tvungna att ringa 112 för vi kom inte fram till 114 14 när vi försökte. Helt sjukt. Vi ringde gång på gång och varje gång kom det en liten hälsning om att vi hade ringt dit men sedan avbröts samtalet. Så det blev 112 för att tekniken inte fungerade. Skämdes lite när jag ringde men hade inget val.

• Anonym (Fillefjonken)

Har ringt 112 flera ggr, dels pga påverkade förare. Misstänkt brand, jourhavande präst en gång...

Ambulans vid ett par tillfällen vid akut sjukdom så som anafylastisk chock, när min äldsta son började feberkrampa och tog nästan 30 min efter han började krampa tills han började vara ?med? igen. Blev stort barn-larm på sjukhuset och ilfart in med blåljus och siren.

När vi var små hade vi ett direklarm till SOS då min brorsa var riktigt sjuk som liten. Var bara att trycka på en röd knapp så gick larmet automatiskt och SOS fick upp adress och sjukdomsbild på engång

• Anonym (B)

Jag har ringt 112 gånger, 
    Ena gången när min fru föll ihop medvetslös och andades konstigt.
    Andra gången när jag fick kramper, andnöd och tryck över bröstet som av ett järnbälte. 

Men jag har förstått att utöver det som redan sagts så kan man också nå jourhavande medmänniska och jourhavande präst via 112?
    Stämmer det ts?

• Anonym (B)
    Bibbidi skrev 2017-12-10 11:12:55 följande:

Precis som när jag eventuellt ska besöka akuten någon gång - ifall det är fara för någons liv eller att man är så orolig att man misstänker att det kan vara någonting akut med någon att ett besök på akuten/samtal till 112 är okej. Vet att sambon har besökt akuten en gång när han hade så ont i magen att han knappt kunde stå upp, det var blindtarmen som hade gått sönder då.

Har hört skräckhistorier om folk som besöker akuten för småsaker. Är så själviskt och grisigt att det inte är klokt. Det finns någonting som kallas för vårdcentral av en anledning. Man åker inte till akuten för att man ramlat och behöver sy några stygn i ögonbrynet eller för att ens barn har ramlat och slagit sig och fått ont i benet/armen. Tycker det är ganska respektlöst att åka till akuten för saker som inte hör hemma där, och ändå sedan sitta och skriva ut på facebook att de fick "vänta x antal timmar på akuten, dålig stil!". No shit Sherlock, de kanske prioriterade fall som har med akuten att göra istället för att ta in dig som inte hör hemma där egentligen?

Tvungen att spy ut mig lite. Kräks Blev nämligen "tipsad" av en kompis igår att man kunde åka in till akuten och överdriva lite ifall det var svårt att få tid hos vårdcentralen. Förlåt förlåt... 

Jag instämmer helt, nu diskuteras det ju till och med om man ska ta ut en avgift på barnakuten för att så många missbrukar den.
    Kanske dags att dra igång en kampanj, för att lära folk när det är ok att åka till akuten och när man kan vänta tills dagen efter och gå på vårdcentralen. 
Svar på tråden När ringer du 112 ?