Bibbidi skrev 2017-12-10 11:12:55 följande:
Precis som när jag eventuellt ska besöka akuten någon gång - ifall det är fara för någons liv eller att man är så orolig att man misstänker att det kan vara någonting akut med någon att ett besök på akuten/samtal till 112 är okej. Vet att sambon har besökt akuten en gång när han hade så ont i magen att han knappt kunde stå upp, det var blindtarmen som hade gått sönder då.
Har hört skräckhistorier om folk som besöker akuten för småsaker. Är så själviskt och grisigt att det inte är klokt. Det finns någonting som kallas för vårdcentral av en anledning. Man åker inte till akuten för att man ramlat och behöver sy några stygn i ögonbrynet eller för att ens barn har ramlat och slagit sig och fått ont i benet/armen. Tycker det är ganska respektlöst att åka till akuten för saker som inte hör hemma där, och ändå sedan sitta och skriva ut på facebook att de fick "vänta x antal timmar på akuten, dålig stil!". No shit Sherlock, de kanske prioriterade fall som har med akuten att göra istället för att ta in dig som inte hör hemma där egentligen?
Tvungen att spy ut mig lite.
Blev nämligen "tipsad" av en kompis igår att man kunde åka in till akuten och överdriva lite ifall det var svårt att få tid hos vårdcentralen. Förlåt förlåt...
Jag instämmer helt, nu diskuteras det ju till och med om man ska ta ut en avgift på barnakuten för att så många missbrukar den.
Kanske dags att dra igång en kampanj, för att lära folk när det är ok att åka till akuten och när man kan vänta tills dagen efter och gå på vårdcentralen.