• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Hahaha....)
    Anonym (Clown) skrev 2017-12-10 10:23:13 följande:

Jaha, så nu har du vaknat?

Tänk att så många finner dina smaklösa kommentarer roliga... det är helt obegripligt.

Eller tänk att det finns så många utan humor och som begriper att lite humor kan lätta upp mycket i livet. Men kolla om du kan köpa lite nu så här i juletider . Tror det finns i stl S , M och L till förmånligt pris.
  • Houdini

Nu behöver man faktiskt inte vara livshotande sjuk för att behöva akuten eller ambulans.

Tex njurstensanfall är det helt okej att ringa ambulans för. Och andra smärttillstånd.

Det finns akuta sjukdomar som inte är livshotande men som ändå behöver tillsyn akut av läkare.

Tex sårskador som behöver sys, inte alla vårdcentraler som tar hand om akuta skador.

Brutna armar och ben ska man åka in tilm akuten med. Osv osv.

Jag har åkt mycket ambulans senaste åren pga hjärtproblem bla.

Och då pratat mycket med ambulanspersonalen.

Jag kan tycka att jag kan ta mig in själv men läkarna avråder då vi inte har hjärtstartare i vår bil.

Har varit med om att det ramlat in tio brandmän hemma när jag ringt efter ambulans. För ambulansen har haft en bit att köra.

Ja det är fel att ringa för skitsaker och folk borde veta bättre.

Men en nackdel med att det snackas så mycket om att folk ringer ambulans i onödan och besöker akuten i onödan är att det får folk som verkligen behöver hjälpen att inte våga söka hjälp.

• Anonym (Anton)
    Bibbidi skrev 2017-12-10 11:12:55 följande:

Precis som när jag eventuellt ska besöka akuten någon gång - ifall det är fara för någons liv eller att man är så orolig att man misstänker att det kan vara någonting akut med någon att ett besök på akuten/samtal till 112 är okej. Vet att sambon har besökt akuten en gång när han hade så ont i magen att han knappt kunde stå upp, det var blindtarmen som hade gått sönder då.

Har hört skräckhistorier om folk som besöker akuten för småsaker. Är så själviskt och grisigt att det inte är klokt. Det finns någonting som kallas för vårdcentral av en anledning. Man åker inte till akuten för att man ramlat och behöver sy några stygn i ögonbrynet eller för att ens barn har ramlat och slagit sig och fått ont i benet/armen. Tycker det är ganska respektlöst att åka till akuten för saker som inte hör hemma där, och ändå sedan sitta och skriva ut på facebook att de fick "vänta x antal timmar på akuten, dålig stil!". No shit Sherlock, de kanske prioriterade fall som har med akuten att göra istället för att ta in dig som inte hör hemma där egentligen?

Tvungen att spy ut mig lite.  Blev nämligen "tipsad" av en kompis igår att man kunde åka in till akuten och överdriva lite ifall det var svårt att få tid hos vårdcentralen. Förlåt förlåt... 

Klart att man åker in om man har ett djupt sår som behöver tvättas och sys. Lämnar man det kan man få en allvarlig infektion eller så kan det läka fel. Barn som får ont i armen efter ett fall kan ha brutit armen...
  • Bibbidi
    Anonym (Anton) skrev 2017-12-10 12:03:07 följande:
    Klart att man åker in om man har ett djupt sår som behöver tvättas och sys. Lämnar man det kan man få en allvarlig infektion eller så kan det läka fel. Barn som får ont i armen efter ett fall kan ha brutit armen...
    Om det är på dagen kan man åka in till vårdcentralen för att gipsa en arm. Om det är ett sår som behöver sys kan man också åka in till vårdcentralen, man får inte en allvarlig infektion eller att det läker fel på några timmar (ifall det är på natten). Då gör man rent, sätter på ett plåster, och sedan åker man in till vårdcentralen när det öppnar. 
  • Bibbidi

Självklart menar jag inte akuta/livshotande sår. Utan tex att man har fått en liten reva i tex ögonbrynet eller liknande. 

• Anonym (Anton)
    Bibbidi skrev 2017-12-10 12:10:35 följande:

Om det är på dagen kan man åka in till vårdcentralen för att gipsa en arm. Om det är ett sår som behöver sys kan man också åka in till vårdcentralen, man får inte en allvarlig infektion eller att det läker fel på några timmar (ifall det är på natten). Då gör man rent, sätter på ett plåster, och sedan åker man in till vårdcentralen när det öppnar. 

Fast jag menar så klart på kvällar och helgdagar... Du verkar leta fel i allt.
  • Mariell 8
    Bibbidi skrev 2017-12-10 12:10:35 följande:

Inte alltid vc har röntgen så man får oavsett oftast remiss till röntgen och sedan gissning på akuten.

Om det ska sys så ska det sys inom några timmar och det är inte alltid vc syr sår.
  • Mariell 8
    Bibbidi skrev 2017-12-10 12:11:32 följande:

Självklart menar jag inte akuta/livshotande sår. Utan tex att man har fått en liten reva i tex ögonbrynet eller liknande. 

Fast har man fått en reva i ögonbrynet så vill de oftast att en ögonläkar ser på det och undersökt så att inte ögat fått skador.
  • Glinda från Oz
    Bibbidi skrev 2017-12-10 11:12:55 följande:

Precis som när jag eventuellt ska besöka akuten någon gång - ifall det är fara för någons liv eller att man är så orolig att man misstänker att det kan vara någonting akut med någon att ett besök på akuten/samtal till 112 är okej. Vet att sambon har besökt akuten en gång när han hade så ont i magen att han knappt kunde stå upp, det var blindtarmen som hade gått sönder då.

Har hört skräckhistorier om folk som besöker akuten för småsaker. Är så själviskt och grisigt att det inte är klokt. Det finns någonting som kallas för vårdcentral av en anledning. Man åker inte till akuten för att man ramlat och behöver sy några stygn i ögonbrynet eller för att ens barn har ramlat och slagit sig och fått ont i benet/armen. Tycker det är ganska respektlöst att åka till akuten för saker som inte hör hemma där, och ändå sedan sitta och skriva ut på facebook att de fick "vänta x antal timmar på akuten, dålig stil!". No shit Sherlock, de kanske prioriterade fall som har med akuten att göra istället för att ta in dig som inte hör hemma där egentligen?

Tvungen att spy ut mig lite.  Blev nämligen "tipsad" av en kompis igår att man kunde åka in till akuten och överdriva lite ifall det var svårt att få tid hos vårdcentralen. Förlåt förlåt... 

Man kan inte vänta en vecka om man behöver sys och det sker efter kontorstid, det finns närakut på många ställen men inte överallt.
  • Minimalen
    Aikido skrev 2017-12-10 10:48:05 följande:

Jag suger åt mig av kritiken som en svamp och lovar på heder och samvete att mina kommentarer ska vara smakfulla hädanefter.

Så fan heller du gör. Fortsätt som vanligt så vi känner igen dig. Du livar ju upp stället.
Svar på tråden När ringer du 112 ?