• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:25:35 följande:
    Det kan alltid göra ngt fel.

Chockläge, bedömningar om medvetlöshet/ behov av HLR, skador i samband med NÖDVÄNDIGA förflyttningar, fram för allt aspiration om du inte flyttar.

Sen: vad gör du om personen med nack/ryggskador kräkar?

Att luta den framåt i bilen måste ju vara det sämsta för nacken och ryggen!!

Kan bara vara en skämt!

Stabilt sidoläge är rätta metoden. Låter man personen ligga på ryggen måste man kanske suga bort hela tiden (ha en sugare).
    OM personen KRÄKS (inte kräkar, märker vi får börja notera dina ordval) ser man till att säkert vända den på sidan, få bort kräket och sen åter ryggläge. Någon håller nacken stabil och man vänder enligt stockvändningsmetoden. Den du! Den får du goolga! Men jag vet hur man gör så du behöver inte lägga upp nån film! 

Så om du väljer att inte göra nåt, då dör patienten för ingen bedömde behovet av HLR. Om du försöker göra HLR och det inte lyckas, då har du försökt och alla är tacksamma. Om du sket i det, då lär ditt samvete gäcka dig resten av livet....

Att luta framåt är inte det sämsta...ska jag berätta en hemlis? Det är vridningen som är det sämsta, som man bla gör när man lägger i stabilt sidoläge...Den du, den kan du suga på ett tag!
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:08:23 följande:

1, Borra i huvudet gör ju LÄKARNA!

2. Iställer för att intubera (med Larynxtubus) rekommenderas att ta ut folk som är medvetslös och lägga i stabilt sidoläge om andning finns.

Men visst kan man vänta med det om man bedömer att livsviktiga reflexer finns kvar - och det verkar vara rekommendation i Sverige. Men det finns en viss risk för tyst aspiration och det märks inte ens. Hur stor risken är vet jag inte.

3. Att ta av hjälm hos MEDVETSLÖSA motorcyklister är "krav" inom första hjälpen och bör göras av alla! 

Det ingick även i min första hjälpen utbildning. 

Någon tyckte till och med att en sjuksköterska agerar vårdlös om den rekommenderar ngt annat.

Nu är det så att t.ex. norska staten har gått med på ett utlåtande från en tysk expert när det gällde fallet Lanzinger. Alla experter i D och A säger samma sak.

Så vad är rätt?

1. Japp det stämmer. Inne på sjukhuset efter att det konstatetats att det är något man ska borra.

2. Japp. Intubering eller larynxmask använd som andningshjälpmedel när folk inte andas shäkv. Andas de behövs det såldes inte.

3. Kan säkert vara i en del länder. Men så är inte rekommendationen i sverige.

Här säger enad expertis att den med fördel kan vara kvar om patienten har egen andning.

Har inte fått svar på frågan jag ställde. Vad är det läkare skulle kunna glra vid exempelvis ett hjärtstopp som en sjuksköterska prehospitalt inte kan?

Vill här berätta att jag nog närvarat vid säkert hundra hjärtestopp
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 18:26:54 följande:
    Men då stoppar du ju inte blödningen.....En nackkrade skyddar möjligen till 30%. Sätter jag på en sån, så ser jag även till att HELA ryggraden är skyddad inför förflyttning. Vilket inte du lär göra....Skyddar för förlamning...har du ens koll på fysiologin bakom varför man sätter på nackkrage?

Men låt patienten förblöda, bättre det än att riskera ett ben....grattis!
    Vi har diskuterat det med nackkragen i en viss situation som du känner till.

Det finns ingen blödning! Och vi diskuterar inte situationen som visas i videon utan hur göra OM förflyttning behövs!

Visst ska man immobilisera hela kroppen, men en spineboard har man ju inte.
    En nackkrage kan transporteras mycket platssparande i en bil och kostar kring 100 kr.

Stifneck skyddar emot:

nervus-phrenicus-Pares 

att dens axis går in i medulla oblongata 

(min översättning)

Den kan man sätta på när "hon klagar på ont i ryggen" (förklaring för lekmän).
    Så blev förklaringen (till när "DU" ska/kan sätta på den).

Sen även vid extremitettraum osv. ... men tror han ville inte att jag sätter på det när hon är medvetslös.

Så vad är problemet? 

En nackkrage utan immobilisation är bättre än ingenting alls vad jag förstår.

Så varför blir du arg? S
    å uppför sig ingen expert!

Varför inte skydda nacken om man kan göra det på ett så enkelt sätt? Varför inte ta chansen att minska ryggskador med 30 %?

Sen verkar du vara samma person som modsey . För att ditt smeknamn var inte med i den första tråden vi hade .
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:00:33 följande:

Visst, men experterna tycker ju att risken är ytterst liten att man försämrar med en Stiffneck. Problemet är bara att man kan röra för mycket, men om man inte rör ngt alls utan bara för huvudet i neutralpositionen så är risken ytterst liten att skada en person. Det är dock en medicinsk bedömning jag har fått.

Samtidigt så skyddar inte en nackkrage för förlamning heller. 

Vad jag har förstått så kan det dock finnas risker i samband med att strypa med ett bälte (eller Tourniquet). Bättre är det att skära upp kläder t.ex. byxorna och sätta på ett tryckförband direkt på såret. Blöder det igenom så sätter man på en till.

Det var nog därför man diskuterade att inte tillåta brandmännen att använda den, för att det är så ofarligt
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:52:02 följande:
    Vi har diskuterat det med nackkragen i en viss situation som du känner till.

Det finns ingen blödning! Och vi diskuterar inte situationen som visas i videon utan hur göra OM förflyttning behövs!

Visst ska man immobilisera hela kroppen, men en spineboard har man ju inte.
    En nackkrage kan transporteras mycket platssparande i en bil och kostar kring 100 kr.

Stifneck skyddar emot:

nervus-phrenicus-Pares 

att dens axis går in i medulla oblongata 

(min översättning)

Den kan man sätta på när "hon klagar på ont i ryggen" (förklaring för lekmän).
    Så blev förklaringen (till när "DU" ska/kan sätta på den).

Sen även vid extremitettraum osv. ... men tror han ville inte att jag sätter på det när hon är medvetslös.

Så vad är problemet? 

En nackkrage utan immobilisation är bättre än ingenting alls vad jag förstår.

Så varför blir du arg? Så uppför sig ingen expert!

Varför inte skydda nacken om man kan göra det på ett så enkelt sätt? Varför inte ta chansen att minska ryggskador med 30 %?

Sen verkar du vara samma person som modsey . För att ditt smeknamn var inte med i den första tråden vi hade .
    JAG TITTAR INTE PÅ VIDEOFILMER UPPLADDADE PÅ YOUTUBE, när ska du lära dig det? Det enda jag gör är att anmäla dom! 

Jo, det finns blödningar, som du tänker stoppa genom att lägga på fler och fler tryckförband om de inte stoppar. Det är blödningar som kan stoppas med hjälp av avsnörande förband (om de sitter på en extremitet). Du snackar risk att förlora betnet, jag snackar risk att patienten dör! Vad väljer du?

Men du, nackkrage och vad det skyddar mot, det är en vetenskap som du inte drar igenom med några latinsa ord på FL. Det forskas och det sätts riktlinjer utifrån vilken typ av kinetik kroppen varit utsatt för. Det finns mängder med saker som kan gå sönder i nacken och neråt ryggen. Vad som ev gått sönder kan vi inte veta, förräns patienten åkt genom CT maskinen. 

Har patienten ont i ryggen...ja då lär inte nackkragen hjälpa...eller hur tänkte du?

Jag blir förbannad för att folk som du går lösa på stan och riskerar att förstöra för mina patienter! När du vägrar lyssna, när du envetet hävdar saker som inte stämmer. Du har ju för fan hållt på i flera månader! 

Du minskar inte ryggskador med 30% om du sätter på en nackkrage. Möjligen att kragen skyddar 30% av ryggraden, men då du aldrig vet exact var skadan sitter skall enpatient ALLTID helkroppsimmobiliseras. Och så länge den inte är det, så säkerställer en person att nacken ändå hålls stilla även om nackkrage är på. 

Mao, en nackkrge som en ovan skall krångla på, ger större risk för skada (för den ovane sätter sig i falsk trygghet) än att hålla nacken manuellt och inte röra patienten öht. 

Nej, Modsey är narkossköterka, hon intuberar! Jag är ambulanssköterska och jobbar i ambulans. 5 år har jag pluggat. och många fler har jag jobbat. Jag VET, tillskillnad mot dig, vad jag pratar om. Modsey har också koll på läget! Lyssnar på oss! gör som vi säger, det kan inte bli helt fel, även om du är inblandad. 
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 18:40:11 följande:
    OM personen KRÄKS (inte kräkar, märker vi får börja notera dina ordval) ser man till att säkert vända den på sidan, få bort kräket och sen åter ryggläge. Någon håller nacken stabil och man vänder enligt stockvändningsmetoden. Den du! Den får du goolga! Men jag vet hur man gör så du behöver inte lägga upp nån film! 

Så om du väljer att inte göra nåt, då dör patienten för ingen bedömde behovet av HLR. Om du försöker göra HLR och det inte lyckas, då har du försökt och alla är tacksamma. Om du sket i det, då lär ditt samvete gäcka dig resten av livet....

Att luta framåt är inte det sämsta...ska jag berätta en hemlis? Det är vridningen som är det sämsta, som man bla gör när man lägger i stabilt sidoläge...Den du, den kan du suga på ett tag!
    Om den sitter i en bil?

Då måste du ta ut personen.

Eller hur vill du göra det i en bil?

Varför vrida fram och tillbaka? Det är bara risker med att vrida flera g
    ånger. 

Absolut, det är vridningen som är det sämsta för huvudet och nackskador. Det är en självklarhet. Men även grova skakningar (allts
    å flytta huvudet upp och ner) kan vara mycket farliga. 

Jag har ju sagt att man ska vara försiktigt med att lägga i stabilt sidoläge, men d
    å måste man kunna hantera aspiration och tyst aspiration.

Varför ska man skita i aspirationen när man kom fram att s
    å många dog just på grund av detta.
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:27:26 följande:
    Om den sitter i en bil?

Då måste du ta ut personen.

Eller hur vill du göra det i en bil?

Varför vrida fram och tillbaka? Det är bara risker med att vrida flera gånger. 

Absolut, det är vridningen som är det sämsta för huvudet och nackskador. Det är en självklarhet. Men även grova skakningar (alltså flytta huvudet upp och ner) kan vara mycket farliga. 

Jag har ju sagt att man ska vara försiktigt med att lägga i stabilt sidoläge, men då måste man kunna hantera aspiration och tyst aspiration.

Varför ska man skita i aspirationen när man kom fram att så många dog just på grund av detta.
    Istället för att vrida och vända i onödan, för att få ut personen, skulle jag luta huvudet framåt, samtidigt som man bibehåller greppet. Gräv i munnen om nödvändigt. 

Vem pratar om grova sakningar? Inte jag! 

Har jag påstått att man ska skita i den? Men jag lovar, du märker om nån börjar kräkas om du sitter och håller fri luftväg. 

Folk dör av kräkning före nån kommer fram. Inte när nån sitter brevid dom och håller i dom med händena i närheten av struparna. 

Lägg inte ord i min mun jag inte sagt! Det är du som inte har koll för du kan inte se helheten och har inte basic medicinsk utbilding utan tar lösryckta delar och sätter ihop dom till något som blir en farlig sanning för dig!

Du vrider och vänder hellre på en patient och riskerar förlamning, för att förhindra att någon kräks och aspirerar. Något vi inte ens vet om patienten öht kommer att göra. Du utsätter på det viset patienten för betydligt större risk för skada! 
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-20 18:45:11 följande:
    1. Japp det stämmer. Inne på sjukhuset efter att det konstatetats att det är något man ska borra.

2. Japp. Intubering eller larynxmask använd som andningshjälpmedel när folk inte andas shäkv. Andas de behövs det såldes inte.

3. Kan säkert vara i en del länder. Men så är inte rekommendationen i sverige.

Här säger enad expertis att den med fördel kan vara kvar om patienten har egen andning.

Har inte fått svar på frågan jag ställde. Vad är det läkare skulle kunna glra vid exempelvis ett hjärtstopp som en sjuksköterska prehospitalt inte kan?

Vill här berätta att jag nog närvarat vid säkert hundra hjärtestopp
    1. Jepp, ok. Inget jag gör i alla fall, men det är logiskt

2. Fel enligt vissa experter. Intubering (med larynxtubus) görs om en läkare bedömer att en patient med andning inte har livsnödvändiga skyddsreflexer kvar. Här finnsd det en risk att patienten aspirerar/ risk för tyst aspiration.
    Vid sv
    år skallskada med medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale ska man troligtvis/ ska man intubera patienter även om de har andning.

3. Ok. Men so sagt, redan att kunna bedöma om en skadad har NORMAL andning kan vara sv
    årt enl. vissa läkare. Därför är avgörande om patienten är medvetslös. men om du måste göra HLR ska ju hjälmen av ändå. 

Jag säger inte att en läkare är bättre, men jag hade bara uppfattningen att man alltid skickar ut en läkare vid s
    ådana situationer. Men det är inget jag kan och vill bestämma. Någon som kan ska komma till plats och någon som får ge nödvändig medicin om det behövs. Enkelt.

Jag kan ocks
    å göra bra HLR och köra inblåsningar,
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 15:55:14 följande:
    MEN DU FÅR INTE ANVÄNDA DEN. NÄR MAN T.O.M INTE ENS VILL LÅTA BRANDMÄN ANVÄNDA DEN.

Ursäkta att jag skriver, men du verkar mer än lovligt knäpp.

Som inte medicinsk utbildad så ska du inte använda den. OK,
    Då låter man bli det här. Enkelt!
    Men tanken var bara att man kan minska risken för blivande skador med ca. 30 % och d
    å är det bra att göra.

Men modsey ville aldrig förklara varför man inte ska sätta p
    å den. 

En expert tyckte att man inte kan skada en person med det. Risken är ytterst l
    åg.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:51:43 följande:
    Då låter man bli det här. Enkelt!
    Men tanken var bara att man kan minska risken för blivande skador med ca. 30 % och då är det bra att göra.

Men modsey ville aldrig förklara varför man inte ska sätta på den. 

En expert tyckte att man inte kan skada en person med det. Risken är ytterst låg.
    Fast du är ju inte precis duktig på att hänvisa och berätta varför vissa experter säger så....

Du minskar inte risken för blivande skador med 30%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skadan finns redan, det handlar om att inte förvärra den! Du kan inte veta var den sitter. Sätter man på en nackkage och sen låter patienten vara, då har man inte gjort nåt! Du måste hålla nacken tills patienten ligger helkroppsfixerad om det skall vara till nån nytta öht! Och sitt då still och håll nacken med händerna, och joxa inte till det med att försöka sätta på en krage. VARFÖR? För att du vill vara duktig?
Svar på tråden När ringer du 112 ?