Ewald01 skrev 2017-12-20 18:08:23 följande:
1, Borra i huvudet gör ju LÄKARNA!
2. Iställer för att intubera (med Larynxtubus) rekommenderas att ta ut folk som är medvetslös och lägga i stabilt sidoläge om andning finns.
Men visst kan man vänta med det om man bedömer att livsviktiga reflexer finns kvar - och det verkar vara rekommendation i Sverige. Men det finns en viss risk för tyst aspiration och det märks inte ens. Hur stor risken är vet jag inte.
3. Att ta av hjälm hos MEDVETSLÖSA motorcyklister är "krav" inom första hjälpen och bör göras av alla!
Det ingick även i min första hjälpen utbildning.
Någon tyckte till och med att en sjuksköterska agerar vårdlös om den rekommenderar ngt annat.
Nu är det så att t.ex. norska staten har gått med på ett utlåtande från en tysk expert när det gällde fallet Lanzinger. Alla experter i D och A säger samma sak.
Så vad är rätt?
1. Det har du funderat på hur du kan göra!
2. Man intuberar INTE med larynxmask! Nej, man tar inte ut dom om bilen är säker. Man håller manuellt fri luftväg tills hjälp anländer! Den där tysta aspirationen kan du glömma! Håll du fri luftväg så märker du om patienten börjar med nåt nytt!
3. NEJ, det är INGET krav! Inte nånstans i världen! INGEN kan ställa ett sånt krav på lekmän! NEVER EVER!!!!! och vem är någon? Den vill jag gärna ta ett snack med! Referens tack!
4. Jag skiter fullständigt i Lanzinger, den har inget med lekmän att göra öht! Du är ju galen!