• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 17:37:58 följande:
    Nja, medicinsk utbildad .... första hjälpen kurs är utbildningen.

Som jag tidigare skrev så behövs det en EU lag kring detta och det verkar det vara svårt att få fram.

Sen är det så att man ofta pratar om undantag i vissa situationer t.ex. 

En enkel rekommendation skulle kunna vara att bilister från utlandet inte behöver ge första hjälp i ngt annat land. 

Annars riskerar man att det blir hur fel som helst.

Att åka förbi och larma om man nu tydligen uppfattar att hjälp behövs på plats borde räcka.
    Inte stanna heller, för det t.ex. kan finnas risk med vägpirater. (hade denna diskussion en gång).
    Men ingen MEDICINSK UTBILDNING!!!!

Och du tror att det är svårt att få fram för att ingen på FL håller med dig? Hmmm....du borde gå en kurs i hur världen funkar!

En enkel regel är att alla följer svensk lag och gör så gott man kan utan att överdriva! 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 17:37:58 följande:
    Nja, medicinsk utbildad .... första hjälpen kurs är utbildningen.

Som jag tidigare skrev så behövs det en EU lag kring detta och det verkar det vara svårt att få fram.

Sen är det så att man ofta pratar om undantag i vissa situationer t.ex. 

En enkel rekommendation skulle kunna vara att bilister från utlandet inte behöver ge första hjälp i ngt annat land. 

Annars riskerar man att det blir hur fel som helst.

Att åka förbi och larma om man nu tydligen uppfattar att hjälp behövs på plats borde räcka.
    Inte stanna heller, för det t.ex. kan finnas risk med vägpirater. (hade denna diskussion en gång).
    Och vad är du så rädd för skulle gå fel om du gör basal första hjälpen? Om du skiter i att intubera, sätta nackkrage, flytta folk som är stabila och inte utsatta för fara, borra i huvud, ta av hjälmar osv osv osv? 
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 15:08:42 följande:
    När det gäller nackskador så är risken man att skadar en person väldigt stor om man gör fel
    Visst, men experterna tycker ju att risken är ytterst liten att man försämrar med en Stiffneck. Problemet är bara att man kan röra för mycket, men om man inte rör ngt alls utan bara för huvudet i neutralpositionen så är risken ytterst liten att skada en person. Det är dock en medicinsk bedömning jag har fått.

Samtidigt så skyddar inte en nackkrage för förlamning heller. 

Vad jag har förstått så kan det dock finnas risker i samband med att strypa med ett bälte (eller Tourniquet). Bättre är det att skära upp kläder t.ex. byxorna och sätta på ett tryckförband direkt på såret. Blöder det igenom så sätter man på en till.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 17:49:47 följande:
    Och vad är du så rädd för skulle gå fel om du gör basal första hjälpen? Om du skiter i att intubera, sätta nackkrage, flytta folk som är stabila och inte utsatta för fara, borra i huvud, ta av hjälmar osv osv osv? 
    1, Borra i huvudet gör ju LÄKARNA!

2. Iställer för att intubera (med Larynxtubus) rekommenderas att ta ut folk som är medvetslös och lägga i stabilt sidoläge om andning finns.

Men visst kan man vänta med det om man bedömer att livsviktiga reflexer finns kvar - och det verkar vara rekommendation i Sverige. Men det finns en viss risk för tyst aspiration och det märks inte ens. Hur stor risken är vet jag inte.

3. Att ta av hjälm hos MEDVETSLÖSA motorcyklister är "krav" inom första hjälpen och bör göras av alla! 
    Det ingick även i min första hjälpen utbildning. 

Någon tyckte till och med att en sjuksköterska agerar vårdlös om den rekommenderar ngt annat.

Nu är det så att t.ex. norska staten har gått med på ett utlåtande från en tysk expert när det gällde fallet Lanzinger. Alla experter i D och A säger samma sak.
    Så vad är rätt?
  • Ewald01

2. Iställer för att intubera (med Larynxtubus) rekommenderas att ta ut folk som är medvetslös och lägga i stabilt sidoläge om andning finns.

Men visst kan man vänta med det om man bedömer att livsviktiga reflexer finns kvar - och det verkar vara rekommendation i Sverige. Men det finns en viss risk för tyst aspiration och det märks inte ens. Hur stor risken är vet jag inte.

3. Att ta av hjälm hos MEDVETSLÖSA motorcyklister är "krav" inom första hjälpen och bör göras av alla! 

Någon tyckte till och med att en sjuksköterska agerar vårdlös om den rekommenderar ngt annat.

Nu är det så att t.ex. norska staten har gått med på ett utlåtande från en tysk expert när det gällde fallet Lanzinger. Alla experter i D och A säger samma sak.
    Så vad är rätt?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 14:49:43 följande:
    Du tjatade ju om det i din förra tråd! Att ta en duk under röven och dra ut! 
    En duk under lårben (det skrev jag ju i en anna tråd). 

Nja, det finns en metod hur man kan bära/flytta en person, men denna metod används vid lårbensbrott vad jag har förstått. I min kurs beskrevs den nogrannt, men jag hittar ingen film/beskrivning på den nu.

Men jag har fått en förklaring till den.

Men det är en metod som är 100 % medicinsk korrekt. Flyttar man en person på så sätt måste man vara två.

Hjälparna ger sig handen och den skadade sätter sig ovanpå.

Funderingen var ju att man inte ska slipa fötterna på marken när man misstänker ryggskador. 

Men Rautek repp fungerar förstås alltid när man tar ut folk. Finns även alternativ där man formar en boja med en duk (t.ex. sängkläder) och sen drar ut personen.
  • Ewald01
    Det kan alltid göra ngt fel.

Chockläge, bedömningar om medvetlöshet/ behov av HLR, skador i samband med NÖDVÄNDIGA förflyttningar, fram för allt aspiration om du inte flyttar.

Sen: vad gör du om personen med nack/ryggskador kräkar?

Att luta den framåt i bilen måste ju vara det sämsta för nacken och ryggen!!

Kan bara vara en skämt!

Stabilt sidoläge är rätta metoden. Låter man personen ligga på ryggen måste man kanske suga bort hela tiden (ha en sugare).
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:00:33 följande:
    Visst, men experterna tycker ju att risken är ytterst liten att man försämrar med en Stiffneck. Problemet är bara att man kan röra för mycket, men om man inte rör ngt alls utan bara för huvudet i neutralpositionen så är risken ytterst liten att skada en person. Det är dock en medicinsk bedömning jag har fått.

Samtidigt så skyddar inte en nackkrage för förlamning heller. 

Vad jag har förstått så kan det dock finnas risker i samband med att strypa med ett bälte (eller Tourniquet). Bättre är det att skära upp kläder t.ex. byxorna och sätta på ett tryckförband direkt på såret. Blöder det igenom så sätter man på en till.
    Men då stoppar du ju inte blödningen.....En nackkrade skyddar möjligen till 30%. Sätter jag på en sån, så ser jag även till att HELA ryggraden är skyddad inför förflyttning. Vilket inte du lär göra....Skyddar för förlamning...har du ens koll på fysiologin bakom varför man sätter på nackkrage?

Men låt patienten förblöda, bättre det än att riskera ett ben....grattis!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:08:23 följande:

Så vad är rätt?
    1. Det har du funderat på hur du kan göra!
    2. Man intuberar INTE med larynxmask! Nej, man tar inte ut dom om bilen är säker. Man håller manuellt fri luftväg tills hjälp anländer! Den där tysta aspirationen kan du glömma! Håll du fri luftväg så märker du om patienten börjar med nåt nytt!
    3. NEJ, det är INGET krav! Inte nånstans i världen! INGEN kan ställa ett sånt krav på lekmän! NEVER EVER!!!!!  och vem är någon? Den vill jag gärna ta ett snack med! Referens tack!
    4. Jag skiter fullständigt i Lanzinger, den har inget med lekmän att göra öht! Du är ju galen! 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:20:04 följande:
    En duk under lårben (det skrev jag ju i en anna tråd). 

Nja, det finns en metod hur man kan bära/flytta en person, men denna metod används vid lårbensbrott vad jag har förstått. I min kurs beskrevs den nogrannt, men jag hittar ingen film/beskrivning på den nu.

Men jag har fått en förklaring till den.

Men det är en metod som är 100 % medicinsk korrekt. Flyttar man en person på så sätt måste man vara två.

Hjälparna ger sig handen och den skadade sätter sig ovanpå.

Funderingen var ju att man inte ska slipa fötterna på marken när man misstänker ryggskador. 

Men Rautek repp fungerar förstås alltid när man tar ut folk. Finns även alternativ där man formar en boja med en duk (t.ex. sängkläder) och sen drar ut personen.
    Äsch, du vet inte skillnad på lårben och röv ändå! Mkt tacksam du inte hittar nån hemsk tysk hitlerfilm. 
    Så den skadade med lårbensbrotttet sätter sig lite käckt där på två armar..jo tjena...du har inte mött nån med lårbensbrott du inte. Ni lär få vara tre fyra, för pat lär tuppa av....
    Vadå var ju...Enda gången du ska flytta nån som lekman, det är när det är ritkigt jävla akut fara för liv och då drar du, lyfter, ja bara gör nåt så du får bort människan....VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ?
Svar på tråden När ringer du 112 ?