• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 18:29:38 följande:
    1. Det har du funderat på hur du kan göra!
    2. Man intuberar INTE med larynxmask! Nej, man tar inte ut dom om bilen är säker. Man håller manuellt fri luftväg tills hjälp anländer! Den där tysta aspirationen kan du glömma! Håll du fri luftväg så märker du om patienten börjar med nåt nytt!
    3. NEJ, det är INGET krav! Inte nånstans i världen! INGEN kan ställa ett sånt krav på lekmän! NEVER EVER!!!!!  och vem är någon? Den vill jag gärna ta ett snack med! Referens tack!
    4. Jag skiter fullständigt i Lanzinger, den har inget med lekmän att göra öht! Du är ju galen! 
    Men som du skriver verkar du inte så seriös som t.ex. tyska experter.

Hjälmen ska alltid av vid medvetslöshet. Det är en rekommenation. Men vill du att motorcyklisten riskerar att dö kan du l
    åta sitta kvar den.

Det finns statistik fr
    ån rättsmedicinare.

Däremot ska man vara försiktigt med att strypa. 

• modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:51:43 följande:

Då låter man bli det här. Enkelt!

Men tanken var bara att man kan minska risken för blivande skador med ca. 30 % och då är det bra att göra.

Men modsey ville aldrig förklara varför man inte ska sätta på den. 

En expert tyckte att man inte kan skada en person med det. Risken är ytterst låg.

För att risken är att att du ger mer skador på nacken.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:48:10 följande:

1. Jepp, ok. Inget jag gör i alla fall, men det är logiskt 2. Fel enligt vissa experter. Intubering (med larynxtubus) görs om en läkare bedömer att en patient med andning inte har livsnödvändiga skyddsreflexer kvar. Här finnsd det en risk att patienten aspirerar/ risk för tyst aspiration.

Vid svår skallskada med medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale ska man troligtvis/ ska man intubera patienter även om de har andning.

3. Ok. Men so sagt, redan att kunna bedöma om en skadad har NORMAL andning kan vara svårt enl. vissa läkare. Därför är avgörande om patienten är medvetslös. men om du måste göra HLR ska ju hjälmen av ändå. 

Jag säger inte att en läkare är bättre, men jag hade bara uppfattningen att man alltid skickar ut en läkare vid sådana situationer. Men det är inget jag kan och vill bestämma. Någon som kan ska komma till plats och någon som får ge nödvändig medicin om det behövs. Enkelt.

Jag kan också göra bra HLR och köra inblåsningar,

Alltså på riktig. Det är verkligen inte svåry att bedömma. Är man osäker på om patienten andas så gör hen troligen inte det och då hjälper man patienten med andning. 10 sekunder får det max ta att bedömma.

Se, dvs ser du bröstkorgen häva sig

Lyssna, hör du andningsljud.

Känn. Dvs känner fu någon luftström mot din kind.

Ganska plättlätt.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:48:10 följande:
    1. Jepp, ok. Inget jag gör i alla fall, men det är logiskt 2. Fel enligt vissa experter. Intubering (med larynxtubus) görs om en läkare bedömer att en patient med andning inte har livsnödvändiga skyddsreflexer kvar. Här finnsd det en risk att patienten aspirerar/ risk för tyst aspiration.
    Vid svår skallskada med medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale ska man troligtvis/ ska man intubera patienter även om de har andning.

3. Ok. Men so sagt, redan att kunna bedöma om en skadad har NORMAL andning kan vara svårt enl. vissa läkare. Därför är avgörande om patienten är medvetslös. men om du måste göra HLR ska ju hjälmen av ändå. 

Jag säger inte att en läkare är bättre, men jag hade bara uppfattningen att man alltid skickar ut en läkare vid sådana situationer. Men det är inget jag kan och vill bestämma. Någon som kan ska komma till plats och någon som får ge nödvändig medicin om det behövs. Enkelt.

Jag kan också göra bra HLR och köra inblåsningar,
    1. Men du pratade om att du borde få det....
    2. NEJ, man intuberar inte med larynxmask. Larynxmasken ger ingen säker luftväg. Jag har redan berättat detta för dig. Och vet du, även en narkossköterska kan intubera prehosptialt. 
    3. Hjälmen skall av om man måste assistera andningen eller skapa en fri luftväg. Annars ska inte hjälmen av!

Vilken läkare skickar man ut då? Vem som helst? Den som har lust? Är alla läkare experter på prehospital vård? 

Så sjuksköterskor ger inte läkemedel prehosptialt i Sverige? 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:05:49 följande:
    Men som du skriver verkar du inte så seriös som t.ex. tyska experter.

Hjälmen ska alltid av vid medvetslöshet. Det är en rekommenation. Men vill du att motorcyklisten riskerar att dö kan du låta sitta kvar den.

Det finns statistik från rättsmedicinare.

Däremot ska man vara försiktigt med att strypa. 
    Haha, tyskar....jobbade med en tysk ambulanssjukvårdare och jag har fortfarande mardrömmar...hahaha

Jag stryper hellre än tar av hjälm i ondödan. Strypande kan jag avbryta om jag ser att extremiteten börjar bli blek men nacken kan jag inte reparera....
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 20:56:02 följande:
    Fast du är ju inte precis duktig på att hänvisa och berätta varför vissa experter säger så....

Du minskar inte risken för blivande skador med 30%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skadan finns redan, det handlar om att inte förvärra den! Du kan inte veta var den sitter. Sätter man på en nackkage och sen låter patienten vara, då har man inte gjort nåt! Du måste hålla nacken tills patienten ligger helkroppsfixerad om det skall vara till nån nytta öht! Och sitt då still och håll nacken med händerna, och joxa inte till det med att försöka sätta på en krage. VARFÖR? För att du vill vara duktig?
    OM DU MåSTE FLYTTA PATIENTEN! t.ex. pga bilbrand!

Precis det diskuterade vi!

Annars l
    åter man sitta kvar den.

Du kan inte flytta den och samtidigt h
    ålla nacken. Det går inte!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:33:12 följande:
    OM DU MåSTE FLYTTA PATIENTEN! t.ex. pga bilbrand!

Precis det diskuterade vi!

Annars låter man sitta kvar den.

Du kan inte flytta den och samtidigt hålla nacken. Det går inte!
    Åh, har du äntligen fattat detta! 
    Tror du gjorde det nån gång i förra tråden också, men så började du om. 
    Din inställning var ju att ALLTID flytta medvetslösa patienter ut ur bilen. För dom KAN ju kräkas utan att du märker. Du menar alltså att du köper vad jag säger numera? Och inte vad sk tyska experter har påstått?
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-20 21:10:03 följande:
    Alltså på riktig. Det är verkligen inte svåry att bedömma. Är man osäker på om patienten andas så gör hen troligen inte det och då hjälper man patienten med andning. 10 sekunder får det max ta att bedömma.

Se, dvs ser du bröstkorgen häva sig

Lyssna, hör du andningsljud.

Känn. Dvs känner fu någon luftström mot din kind.

Ganska plättlätt.
    Nja, 3 tydliga andningsljud inom 10 sek.

Om du är osäker ska ju hjälmen av.

Sen kan det alltid bli en diskussion om vad du har bedömt osv. .... som sagt.

Alltid en risk om inte juridiken skyddar dig (vilket den gör i D och A).
    Samma sak med att strypa en stark blödning. 
    Jag vet hur man bedömer en stark blödning .... upp till 1 l = inget problem; 2 l = troligtvis chock. (beror alltid på).

Att strypa kan sluta med amputation. Är du d
    å skyddad av lagen? 

100 % säkerhet finns det inte här.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 21:15:05 följande:
    Haha, tyskar....jobbade med en tysk ambulanssjukvårdare och jag har fortfarande mardrömmar...hahaha

Jag stryper hellre än tar av hjälm i ondödan. Strypande kan jag avbryta om jag ser att extremiteten börjar bli blek men nacken kan jag inte reparera....
    Nja, avbryta.

Det kan finnas risker för trombos.

Har du strypt ska bara läkaren öppna strypningen igen. Det är rekommendationen/ kravet.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:46:51 följande:
    Nja, 3 tydliga andningsljud inom 10 sek.

Om du är osäker ska ju hjälmen av.

Sen kan det alltid bli en diskussion om vad du har bedömt osv. .... som sagt.

Alltid en risk om inte juridiken skyddar dig (vilket den gör i D och A).
    Samma sak med att strypa en stark blödning. 
    Jag vet hur man bedömer en stark blödning .... upp till 1 l = inget problem; 2 l = troligtvis chock. (beror alltid på).

Att strypa kan sluta med amputation. Är du då skyddad av lagen? 

100 % säkerhet finns det inte här.
    Men ge dig! Att inte stoppa blödningen leder till döden! Jag tycker det är svårt att bedömma hur mkt någon ha blött genom att bara titta. Blod ser mkt ut. Men om du trycker, högläge och det bara fortsätter rinna (spruta, pumpa), då är det läge att strypa. Annars kommer patienten att blöda ur. Nu är det få tillfällen, men tänk dig någon som ex får sitt ben uppfläkt av ett bildäck, med mass dubb i. Det kan blöda på flera ställen. Ska du sitta där och tryck aoch lassa på mer och mer förband (hur mkt trycker dom eg, mest samlar dom upp blod). Ska patienten dö, eller ska du riskera benet? Svar på det tack!
Svar på tråden När ringer du 112 ?