Ewald01 skrev 2017-12-20 20:48:10 följande:
1. Jepp, ok. Inget jag gör i alla fall, men det är logiskt

2. Fel enligt vissa experter. Intubering (med larynxtubus) görs om en läkare bedömer att en patient med andning inte har livsnödvändiga skyddsreflexer kvar. Här finnsd det en risk att patienten aspirerar/ risk för tyst aspiration.
Vid svår skallskada med medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale ska man troligtvis/ ska man intubera patienter även om de har andning.
3. Ok. Men so sagt, redan att kunna bedöma om en skadad har NORMAL andning kan vara svårt enl. vissa läkare. Därför är avgörande om patienten är medvetslös. men om du måste göra HLR ska ju hjälmen av ändå.
Jag säger inte att en läkare är bättre, men jag hade bara uppfattningen att man alltid skickar ut en läkare vid sådana situationer. Men det är inget jag kan och vill bestämma. Någon som kan ska komma till plats

och någon som får ge nödvändig medicin om det behövs. Enkelt.
Jag kan också göra bra HLR och köra inblåsningar,
1. Men du pratade om att du borde få det....
2. NEJ, man intuberar inte med larynxmask. Larynxmasken ger ingen säker luftväg. Jag har redan berättat detta för dig. Och vet du, även en narkossköterska kan intubera prehosptialt.
3. Hjälmen skall av om man måste assistera andningen eller skapa en fri luftväg. Annars ska inte hjälmen av!
Vilken läkare skickar man ut då? Vem som helst? Den som har lust? Är alla läkare experter på prehospital vård?
Så sjuksköterskor ger inte läkemedel prehosptialt i Sverige?