• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01

Nu kan man läsa om ett exempel där "SOS larm" skickade en helikopter med akutläkare vid benbrott. Precis problematiken jag försökte påpeka!

Men patienten hade ingen försäkring för helikoptertransporten. Nu ska den betala 3800 EUR (ca. 38 000 SEK) ... och hon kan inte betala. Nu blir det diskussioner ...

http://kaernten.orf.at/news/stories/2885939/

Problemet är välkänt utomlands.

Alltså: Ta reda på vad din försäkring betalar när du t.ex. åker på skidsemester utomlands!

http://kaernten.orf.at/news/stories/2619138/

• Ewald01

I det här fallet var det väl "SOS larm" som skickade helikoptern. De bestämmer ju vad som larmas ut .... jag försökte påpeka att problematiken finns!

Men okej, i Sverige är det generellt ovanligt med helikoptrar och läkare på olycksplatsen ....

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-01 18:24:46 följande:

I det här fallet var det väl "SOS larm" som skickade helikoptern. De bestämmer ju vad som larmas ut .... jag försökte påpeka att problematiken finns!

Men okej, i Sverige är det generellt ovanligt med helikoptrar och läkare på olycksplatsen ....

Och du betalar 150 kr för helikoptern...
  • Anonym (Också operatör)
    Anonym (Inte-1-till-tråd) skrev 2018-01-01 16:12:29 följande:

TS jag svarar på din fråga om du svarar på min.

De som ringer in och är icke respektfulla mot 112 som nödnr utan tror ni är en telefonväxel eller taxiservice eller kommer med nonsens-frågor - är de till majoritet utländska svenskar? Eller "inhemska" svenskar?

Enligt min erfarenhet är det övervägande svenskar som ringer med skitgrejer och även svenskar som är mest respektlösa i samtalen med hot, och kallar en för diverse saker.

Inte sagt att det är så hela tiden men min uppfattning är i alla fall den. Visst kan det vara förvirrande att veta som nysvensk vad som gäller för 112 men det får man ha förståelse för det är inte illvilja eller uppsåt att störa det räcker att förklara och hänvisa vidare.
  • Anonym (jag)

Jag körde av en motortrafikled för 6 år sedan. Bilen voltade flera varv och blev liggandes på sidan, lyktorna var riktade mot trafiken. Jag var vid medvetande och ringde 112 själv. De va mycket tydliga med att jag skulle hålla mig vid kanten av vägen i väntan på ambulans. Medans jag låg i bilen i panik och hittade inte ut körde bil efter bil förbi på vägen. Strax innan räddningstjänsten va på plats (de fick köra förbi och vända) stannar en lastbil, föraren kliver ur och hjälper mig. En lastbil som om någon har tider att passa och ett tungt fordon att stanna är den som hjälper till.

För mig blev det ilfart till sjukhus och vägen var avstängd under hela arbetet.

Jag bevittnade i höstas en bil köra i diket, det va en mötande bil som gick av i en väldig fart och voltade ner i diket. Självklart stannade jag. En bil till stannar bakom mig, jag ringer 112 och vi hjälper mannen. Efter polis varit på plats och mannen körs till sjukhus konstaterar man att han kört påverkad. Om vi inte stannat.. om ingen stannat, vad hade hänt då? Hade han sprungit iväg? Ej blivit dömd? Kunnat köra bil igen och kanske så inte ner i diket utan över på andra körbanan..

Jaja.. detta va två exempel på varför det är viktigt att larma och stanna kvar på platsen.. Vi är alla skyldiga våra medmänniskor det. Tänk om jag varit medvetslös i bilen??!

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-01 18:40:49 följande:
    Och du betalar 150 kr för helikoptern...
    Jag som larmar betalar vanligtvis ingenting. (gäller i Tyskland/ Österrike).

Men patienten kan få betala upp till 38 000 kr i alla fall i Öterrike (se exemplet).

Jag vet inte hur det fungerar i Sverige. Vem som får stå för vilka kostnader och om man måste vara försäkrad eller om ambulansen är "gratis" för alla.
    Läser aldrig om sådant i nyhterna (aftonbladet, DN, Expressen osv.).

En helikopterinsats som kostar 150 kr finns nog inte skulle jag säga. 
  • Ewald01
    Ewald01 skrev 2018-01-01 18:22:56 följande:

Nu kan man läsa om ett exempel där "SOS larm" skickade en helikopter med akutläkare vid benbrott. Precis problematiken jag försökte påpeka!

Men patienten hade ingen försäkring för helikoptertransporten. Nu ska den betala 3800 EUR (ca. 38 000 SEK) ... och hon kan inte betala. Nu blir det diskussioner ...

http://kaernten.orf.at/news/stories/2885939/

Problemet är välkänt utomlands.

Alltså: Ta reda på vad din försäkring betalar när du t.ex. åker på skidsemester utomlands!

http://kaernten.orf.at/news/stories/2619138/

@Dame2017 och andra

Ni måste läsa det för att förstå vad jag menar. En SOS operatör bestämmer ju vad den skickar ut till olycksplatsen. 

Om jag larmar och SOS larm skickr ut en helikopter trots att patienten "bara" har ett brutet ben så kan det nog bli diskussion med partienten om vad jag har sagt till SOS larm .... min bedömning.

vem vill betala 38 000 kr för en transport till sjukhuset. (SOS larm i Sverigeverkar ju satsa på språk, då kan man ju läsa vad som står i länkarna respektive vilken problematik jag menar).

Men: om helikopterinsatsen är "medicinskt försvarbar och nödvändigt" (t.ex. hjärtestopp och stark blödning) betalar ju försäkringskassan (gäller i alla fall i A). 

Så allt beror på.

Vanligtvis betalar ju den som behöver hjälp - inte den som larmar.
    Men jag skulle nog aldrig larma om jag inte vet vad som har hänt respektive vilka skador en person har etc.

Men hur det fungerar i Sverige i detalj är oklart för mig.
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-01 19:50:00 följande:

@Dame2017 och andra

Ni måste läsa det för att förstå vad jag menar. En SOS operatör bestämmer ju vad den skickar ut till olycksplatsen. 

Om jag larmar och SOS larm skickr ut en helikopter trots att patienten "bara" har ett brutet ben så kan det nog bli diskussion med partienten om vad jag har sagt till SOS larm .... min bedömning.

vem vill betala 38 000 kr för en transport till sjukhuset. (SOS larm i Sverigeverkar ju satsa på språk, då kan man ju läsa vad som står i länkarna respektive vilken problematik jag menar).

Men: om helikopterinsatsen är "medicinskt försvarbar och nödvändigt" (t.ex. hjärtestopp och stark blödning) betalar ju försäkringskassan (gäller i alla fall i A). 

Så allt beror på.

Vanligtvis betalar ju den som behöver hjälp - inte den som larmar.

Men jag skulle nog aldrig larma om jag inte vet vad som har hänt respektive vilka skador en person har etc.

Men hur det fungerar i Sverige i detalj är oklart för mig.

Nu handlar tråden fortfarande om SVERIGE så dina länkar är helt irrelevanta.

Du behöver inte betala några 38.000 kr i Sverige om en ambulanshkp kommer. Sen är det skillnad mellan landstingen i vissa har man en patientavgift och i vissa inte. Det kan väl ligga på 100-600kr oftast endast om du följer med ambulansen.

Just kostnaden är jag dåligt insatt i men nej du åker inte på en monsteravgift om vi skickar helikopter.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-01 20:35:04 följande:

Du behöver inte betala några 38.000 kr i Sverige om en ambulanshkp kommer. Sen är det skillnad mellan landstingen i vissa har man en patientavgift och i vissa inte. Det kan väl ligga på 100-600kr oftast endast om du följer med ambulansen.

Just kostnaden är jag dåligt insatt i men nej du åker inte på en monsteravgift om vi skickar helikopter.
    Okej, bra att veta.

Nja, som vitne till en olycka respektive hjälare åker ju inte jag med utan den som blev skadad .... och den betalar också avgiften, även om jag larmar (antar jag i alla fall). 

eCALL kommer det ju att finnas i hela EU. Systemet kommer väl att fungera på samma sätt i hela EU?

eCALL blir ju obligatoriskt i nya bilmodeller efter den 31:a mars.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-01 20:35:04 följande:

eCALL kommer alltså att larma automatiskt och SOS larm kommer att få uppgifter om var bilen befinner sig, i vilken färdriktning att den står, hur många passagerare finns i bilen (har bälte på), vilken serienummer bilen har (och därmed vilken bilmodell det är och hur den drivs (diesel, bensin, elbil, gasbil) ... och så klart om personerna är medvetslösa eller inte. Svarar en person inte så måste man väl utgå ifrån att den är medvetslös och att det handlar sig om en svår bilolycka.

Hur mycket info har du fått om eCALL? 
Svar på tråden När ringer du 112 ?