• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-21 12:59:38 följande:

Vad kan den berörda patienten bestämma?

Vad kan egentligen patienten bestämma?

Är det inte patienten som avgör om den vill ha att någon sätter på nackkragen om nu en sådan finns på plats?

Vad kan då tjejen bestämma i filmen som visades? Kan hon kräva att den ska sättas på innan man tar ut henne vid brandrisk?
    Patienter kan neka vård, men aldrig kräva! Om man ser till relationen med sjukvårdspersonal (ffa legitimerad). 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-21 13:29:35 följande:
    Det kan man träna hemma med vatten om man vill.

Men som sagt, stypningar kan i vissa fall leda till ambutation. Men visst, finns det inget alternativ ska man göra det.

Hur en person reagerar om stypningen leder till amputation är okänt.
    Och vatten har samma densitet som blod? Beter sig likadant? Ser likadant ut? Nja....hur tänkte du där? 

Är säkert inte alls okänt. Ffa militären borde veta! Där används det mer frekvent än inom den civila vården. 
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-21 20:05:05 följande:
    Patienter kan neka vård, men aldrig kräva! Om man ser till relationen med sjukvårdspersonal (ffa legitimerad). 
    Måste hänga ihop med att lagstiftningen avviker från den som andra länder har.

Att ge första hjälp är inte obligatoriskt i Sverige. 

Annars kan en skadad person kräva en första hjälpare p
    å sina kunskaper vad jag förstår - rent juridiskt.

Man behöver dock inte alltid stanna vid en olycksplats. Ett exempel är t.ex. om man 
    åker på en motorväg och en bil har åkt av och ligger ute på en äng. Här har man ofta ingen möjlighet att stanna. Man kan alltså larma utan att stanna och uppge vid vilket ställe (km märke, färdriktning, motorväg) det har hänt. Då skickar de kanske en polis som kollar på det.

Sen måste behovet av en akut situation vara tydligt. 
    En cyklist som har ramlat men sitter och inte uppfattas som medvetslös. Här behöver man inte stanna eller göra ngt.

Ropar den om hjälp ändrar sig situationen. Här måste (i Sverige borde?) man hjälpa.

Ligger den medvetslös på gatan måste man hjälpa och larma.

• Dame2017

Lagen om skydd mot olyckor: 

Skyldighet att varna och tillkalla hjälp

1 § Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en brand eller om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa eller för miljön skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp. Detsamma gäller den som får kännedom om att det föreligger en överhängande fara för en brand eller en sådan olycka.

Så nej, du kan inte bara åka förbi! Jag är så förbannad på alla miljoner det kostar samhället att folk larmar utan att kolla vad det är man larmar på! Iditoti! Och hur vet du att någon inte är allvarligt skadad om du inte stannar och frågar? Det är väl för fan normalt folkvett att göra det mot en medmänniska? Det är i Svergie värre att inte stanna och hjälpa än att göra det! Men man använder sitt vett och sunda förnuft i hur man hjälper! 

• Ewald01

"Varna" behöver man ju inte om en bil hamnade i en äng bredvid motorvägen.

Man ringer 112 utan att stanna och uppger att en bil ligger ute på en äng och var det är (motorväg, km stolpe, färdriktning). Det räcker.

Att bromsa abrupt skulle innebära en fara för andra som kör på motorvägen i detta fall.

Sen skickar de - troligtvis - ngn polispatrull och sen om det behövs ngn ambulans och eventuellt brandkår.

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-21 23:10:16 följande:

"Varna" behöver man ju inte om en bil hamnade i en äng bredvid motorvägen.

Man ringer 112 utan att stanna och uppger att en bil ligger ute på en äng och var det är (motorväg, km stolpe, färdriktning). Det räcker.

Att bromsa abrupt skulle innebära en fara för andra som kör på motorvägen i detta fall.

Sen skickar de - troligtvis - ngn polispatrull och sen om det behövs ngn ambulans och eventuellt brandkår.

Då bryter Ewald mot lagen, och det vet vi ju att han är mkt rädd för att göra! Har du tänkt på tidsförlusten för den som ligger i bilen och har svårt att andas? Stanna vid första bästa avfart, så himla långt är det inte emellan och sen kan du gå på andra sidan räcket. Du löser det ska du se! Du som är så duktig! Chansen att bli hjälte finns ju för 17!
  • Anonym (Inte-1-till-tråd)
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:
    Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112? Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112? När ska man ringa efter ambulans? Vet ni vad som händer när man ringer 112? Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel Vad vet just DU?

TS jag svarar på din fråga om du svarar på min.

De som ringer in och är icke respektfulla mot 112 som nödnr utan tror ni är en telefonväxel eller taxiservice eller kommer med nonsens-frågor - är de till majoritet utländska svenskar? Eller "inhemska" svenskar?
  • Anonym (Ambssk2)
    Anonym (Inte-1-till-tråd) skrev 2018-01-01 16:12:29 följande:

TS jag svarar på din fråga om du svarar på min.

De som ringer in och är icke respektfulla mot 112 som nödnr utan tror ni är en telefonväxel eller taxiservice eller kommer med nonsens-frågor - är de till majoritet utländska svenskar? Eller "inhemska" svenskar?
    Förlåt om jag lägger mig i, men jag är HELT övertygad om att det är fulla inhemska svenskar som står för majoriteten av de samtalen.
    Däremot kan jag se ett visst överskott vad gäller onödiga larm som genererar i en ambulans bland icke inhemska. Ofta pga språksvårigheter. 
Svar på tråden När ringer du 112 ?