• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:51:56 följande:
    Nja, avbryta.

Det kan finnas risker för trombos.

Har du strypt ska bara läkaren öppna strypningen igen. Det är rekommendationen/ kravet.
    Hahaha, du är allt bra rolig du! 
    Du vet väl inte vad jag har för riktlinjer att jobba efter? 
    Ja, herregud, en liten trombos, fortfarande DÖR patienten om du har långt till sjukhus och INTE stryper! Hur fan tänker du?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:46:51 följande:

Nja, 3 tydliga andningsljud inom 10 sek.

Om du är osäker ska ju hjälmen av.

Sen kan det alltid bli en diskussion om vad du har bedömt osv. .... som sagt.

Alltid en risk om inte juridiken skyddar dig (vilket den gör i D och A).

Samma sak med att strypa en stark blödning. 

Jag vet hur man bedömer en stark blödning .... upp till 1 l = inget problem; 2 l = troligtvis chock. (beror alltid på).

Att strypa kan sluta med amputation. Är du då skyddad av lagen? 

100 % säkerhet finns det inte här.

Tre andetag eller vad pratar du om?

Hlr rådets rekomendationer som vi utgår i från i Sverige då. Säger att bedömning av andning får ta max 10 sekunder. Är du osäker så bedömmer du mycket riktigt det som att HLR ska börjas. Dock efter att du larmat.

Solklart.

så har patienten andning så kan hjälmen med fördel sitta kvar.
  • Dame2017
    modsey skrev 2017-12-20 22:03:43 följande:
    Tre andetag eller vad pratar du om?

Hlr rådets rekomendationer som vi utgår i från i Sverige då. Säger att bedömning av andning får ta max 10 sekunder. Är du osäker så bedömmer du mycket riktigt det som att HLR ska börjas. Dock efter att du larmat.

Solklart.

så har patienten andning så kan hjälmen med fördel sitta kvar.
    Haha, du är allt narkossyster du modsey

Lite gurglande agona andningsljud....det är ju också 3 på 10 sek!
  • modsey
    Dame2017 skrev 2017-12-20 22:11:30 följande:

Haha, du är allt narkossyster du modsey

Lite gurglande agona andningsljud....det är ju också 3 på 10 sek!

Typ.

:)

Jag förstår så klart att noviser som Ewald inte kan bedöma antingen lika lätt som jag, eller du. Men i ewalds fall tror jag mer det handlar om drömmen om att få vara hjälte och att slita av en hjälm vid en mc olycka är hans våta dröm....att han där och då inser att personen faktiskt andas ok men att det knakar i käkbenet när han drar av den samtidigt som han knäcker en instabil nacke....tja låt oss be att han aldrig kommer fram först. Men jan äe säkert den typ som kommer berätta för dig som är ambulanssjuköterska vad och hur du ska göra.....
  • Dame2017
    modsey skrev 2017-12-20 22:19:34 följande:
    Typ.

:)

Jag förstår så klart att noviser som Ewald inte kan bedöma antingen lika lätt som jag, eller du. Men i ewalds fall tror jag mer det handlar om drömmen om att få vara hjälte och att slita av en hjälm vid en mc olycka är hans våta dröm....att han där och då inser att personen faktiskt andas ok men att det knakar i käkbenet när han drar av den samtidigt som han knäcker en instabil nacke....tja låt oss be att han aldrig kommer fram först. Men jan äe säkert den typ som kommer berätta för dig som är ambulanssjuköterska vad och hur du ska göra.....
    Amen på det! 
    Han är ju stolt över att få hålla en droppåse, så att verkligen få vara hjälpte kommer ju stiga över hans förstånd. Och så blir det helt fel istället. 
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-20 21:06:24 följande:
    För att risken är att att du ger mer skador på nacken.
    Men just den där risken bedöms vara ytterst låg.

Det finns en risk att skada en patient med ALLA medicinska metoder som används.
    Redan om du öppnar en bildörr kan du möta en död och ingen vet om och hur du har rört den.
    Även att strypa kan leda till ambutation och att lägga i chockläge kan försämra vid hjärtinfarkt.

Därför är det viktigt med lagar som skyddar den som hjälper. Annars kommer bara ytterst få att våga att ens ge första hjälp.

• modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-21 09:47:47 följande:

Redan om du öppnar en bildörr kan du möta en död och ingen vet om och hur du har rört den.

Även att strypa kan leda till ambutation och att lägga i chockläge kan försämra vid hjärtinfarkt.

Därför är det viktigt med lagar som skyddar den som hjälper. Annars kommer bara ytterst få att våga att ens ge första hjälp.

Säger som stenmark.

Det är int lönt att förklara för en som int begrip.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 21:56:58 följande:
    Hahaha, du är allt bra rolig du! 
    Du vet väl inte vad jag har för riktlinjer att jobba efter? 
    Ja, herregud, en liten trombos, fortfarande DÖR patienten om du har långt till sjukhus och INTE stryper! Hur fan tänker du?
    Men vanligtvis räcker det ju med ett tryckförband respektive försöker man skära upp kläder och sen göra ett tryckförband.

Visst ska man strypa om man inte kan stoppa blödningen enbart med tryckförbandet.

Sen kan ju också ambulansen strypa om de tycker att de har långt till sjukhuset.

Men då borde man väl se över rutinerna dvs. skicka en helikopter?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-21 09:47:47 följande:

Skadade får hjälp i Sverige av lekmän. Är det pga att vi har lagar eller inte har lagar som skyddar
  • Anonym (Hjälp)

Vad kan den berörda patienten bestämma?

Dame2017 skrev 2017-12-20 20:56:02 följande:
    Fast du är ju inte precis duktig på att hänvisa och berätta varför vissa experter säger så....

Du minskar inte risken för blivande skador med 30%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skadan finns redan, det handlar om att inte förvärra den! Du kan inte veta var den sitter. Sätter man på en nackkage och sen låter patienten vara, då har man inte gjort nåt! Du måste hålla nacken tills patienten ligger helkroppsfixerad om det skall vara till nån nytta öht! Och sitt då still och håll nacken med händerna, och joxa inte till det med att försöka sätta på en krage. VARFÖR? För att du vill vara duktig?
    Vad kan egentligen patienten bestämma?

Är det inte patienten som avgör om den vill ha att någon sätter på nackkragen om nu en sådan finns på plats?

Vad kan då tjejen bestämma i filmen som visades? Kan hon kräva att den ska sättas på innan man tar ut henne vid brandrisk?

Svar på tråden När ringer du 112 ?