• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:46:51 följande:
    Nja, 3 tydliga andningsljud inom 10 sek.

Om du är osäker ska ju hjälmen av.

Sen kan det alltid bli en diskussion om vad du har bedömt osv. .... som sagt.

Alltid en risk om inte juridiken skyddar dig (vilket den gör i D och A).
    Samma sak med att strypa en stark blödning. 
    Jag vet hur man bedömer en stark blödning .... upp till 1 l = inget problem; 2 l = troligtvis chock. (beror alltid på).
    Och hur ska du avgöra om det blivit en eller två liter blod? Har du sett så mycket blod någon gång eller ska du leta upp ett litermått?

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-21 12:53:25 följande:
    Men vanligtvis räcker det ju med ett tryckförband respektive försöker man skära upp kläder och sen göra ett tryckförband.

Visst ska man strypa om man inte kan stoppa blödningen enbart med tryckförbandet.

Sen kan ju också ambulansen strypa om de tycker att de har långt till sjukhuset.

Men då borde man väl se över rutinerna dvs. skicka en helikopter?
    Det finns inte helikoptrar knutna till alla landsting och jag vet inte ens om alla sjukhus har landningsplats för helikopter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ambulanshelikopter

Enligt denna länk finns det endast 9 sjukhus som har helikoptrar
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-21 13:01:12 följande:
    Det finns inte helikoptrar knutna till alla landsting och jag vet inte ens om alla sjukhus har landningsplats för helikopter.

Okej, då vet jag.

Trodde det var mycket mer helikoptrar.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-21 13:00:16 följande:
    Och hur ska du avgöra om det blivit en eller två liter blod? Har du sett så mycket blod någon gång eller ska du leta upp ett litermått?
    Det kan man träna hemma med vatten om man vill.

Men som sagt, stypningar kan i vissa fall leda till ambutation. Men visst, finns det inget alternativ ska man göra det.

Hur en person reagerar om stypningen leder till amputation är okänt.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-21 13:29:35 följande:

Men som sagt, stypningar kan i vissa fall leda till ambutation. Men visst, finns det inget alternativ ska man göra det.

Och det har du gjort, tränat med vatten? I och utanför en bil, med och utan tjocka kläder?

Så om jag förstår kan du inte avgöra om hur mycket en person blöder.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-21 13:29:35 följande:

Reagarar troligtvis bättre än en som förblödit.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-21 13:01:12 följande:

Det finns upp till 40 helikoptrar i A, men den del är bara i drift på vintrarna vad jag förstår (skidolyckor).

https://de.wikipedia.org/wiki/Flugrettung_in_%C3%96sterreich

En bärgning med helikoptar kostar i snitt ca. 30 000 kr. Vissa t.ex. turister måste betala dessa kostnader själva vad jag vet.
    Har också hört talas om högre kostnader.

Systemet som A har anses vara mycket dyrt.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-21 13:49:10 följande:
    Det finns upp till 40 helikoptrar i A, men den del är bara i drift på vintrarna vad jag förstår (skidolyckor).

https://de.wikipedia.org/wiki/Flugrettung_in_%C3%96sterreich

En bärgning med helikoptar kostar i snitt ca. 30 000 kr. Vissa t.ex. turister måste betala dessa kostnader själva vad jag vet.
    Har också hört talas om högre kostnader.

Systemet som A har anses vara mycket dyrt.
    Så sommartid inga helikoptar. Sämre än Sverige alltså.

Klart helikoptrar är dyrt, speciellt om de ska ha ständig hög beredskap och kunna täcka större delen av landet snabbt.

Kan vara betydligt mer kostandseffektivt med ett bra nätverk av ambulanser.

Säkert mer försvarbart ekonomiskt i anslutning till svårtillgängliga områden som berg och skärgård.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-21 13:57:39 följande:
    Så sommartid inga helikoptar. Sämre än Sverige alltså.

Klart helikoptrar är dyrt, speciellt om de ska ha ständig hög beredskap och kunna täcka större delen av landet snabbt.

Kan vara betydligt mer kostandseffektivt med ett bra nätverk av ambulanser.

Säkert mer försvarbart ekonomiskt i anslutning till svårtillgängliga områden som berg och skärgård.
    Sommartid är det väl "bara" 30 helikoptrar som går.

Ja visst kan det vara bättre med ambulanser. Beror t.ex. om man har mycket skog. Kan helikoptern flyga? ... landa? ofta dimma? osv.

• Ewald01

Anledningen varför de har så många helikoptrar är väl att det är mycket alpint i många områden.

Svar på tråden När ringer du 112 ?