• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • SofieJ

Svinigt som fan, men tror inte du kan göra så mycket. Vad jag vet måste man inte uppge nån speciell anledning för att avbryta en provanställning. I regel måste arbetsgivaren meddela 14 dagar innan provanställningens slut om man inte får förlängt, så marginalen fanns där också.

Vilken häxa :(

• Anonym (Mamma)
    SofieJ skrev 2017-12-30 20:57:51 följande:

Svinigt som fan, men tror inte du kan göra så mycket. Vad jag vet måste man inte uppge nån speciell anledning för att avbryta en provanställning. I regel måste arbetsgivaren meddela 14 dagar innan provanställningens slut om man inte får förlängt, så marginalen fanns där också.

Vilken häxa :(

Nä precis, jag vet att hon har lagen på sin sida.

Jag fick lön 14 dagar efter, fast hon ville inte ha mig på jobbet.

Så det har gått rätt till så sätt..

Blev bara så ställd av allt! Om det var så att hon var missnöjd, kunde hon ju sagt något tidigare.
  • Anonym (Mamma)

Jag trivdes bra på arbetet, och i och med att hon praktiskt taget lovat mig tillsvidareanställning, så har jag tackat nej till ett par andra jobberbjudanden senaste månaderna.

• Anonym (M)

Kunde inte barnets pappa vabba istället? Det är inte särskilt bra att behöva stänga en arbetsplats pga vab.

• Anonym (Hanna)

Fanns det inga riktlinjer alls vad du skulle göra under chefens semesterperiod om du blev sjuk? Låter ju märkligt att lämna dig ensam ansvarig utan sådan grundläggande info.

Jag vet inte om man kan göra något i detta fall, det har jag inte kunskap om. Däremot är det inte så att man får avsluta en provanställning av villet skäl som helst. Man behöver ej ange skäl, men det är inte samma sak som att alla skäl är ok. Tex får man inte avbryta en provanställning på grund av graviditet. Sen är det förstås väldigt svårt att bevisa något sådant men rent formellt får ,an inte det.

• Anonym (Faq)

Jag hade gjort likadant om det var mitt företag och det handlade om en provanställd. Vill endast anställa personal som sätter företaget, dvs mitt företag, först utav allt. Mitt företag drivs av vinst, inte av ideella skäl. Att stänga ett företag om än bara för några timmar kan handla om grova summor.

Du uppvisade att du inte går att lita på för företagets bästa. Ditt barn kommer bli sjukt flera gånger och du kommer släppa allt. Du går inte att räkna med.

För din egna skull, ha ett skyddsnät som tar hand om barnet vid dessa tillfällen så du kan arbeta ostört. Enda gången man bör lämna sin arbetsplats, särskilt då man fått hela ansvaret, är om någon avlidit eller ligger dödssjuk på sjukhus.

• Anonym (åhh nej.)

Kanske lika bra. Däremot visste inte din arbetsgivare att man aldrig kan neka föräldrar att vabba. Det är en lag vi har här. Så kolla upp om hon kanske kan åka på något skadestånd. Och även om du bara var provanställning, är det fortfarande en lag. Har hon lovat dig fast? Även muntliga avtal gäller. Men är hon inte kolliktivanknyten, kan det bli svårt. Däremot är hennes agerande mot att du vabbade, fel.

• Anonym (Jjl)

Jag hade sett till att pappan eller någon annan hämtade barnet. I vissa jobb så kan man bara inte lämna utan då måste någon annan hämta eller så får man komma lite senare tills det är löst..

Kan förstå chefen i detta. Du var ensam och borde ha sett till att ha en plan för en sådan här sak. Det är inte din sak att bestämma om att stänga.

• Magnefico

Kontaktade du chefen och frågade vad du skulle göra? Annars har du nog begått ett fel.

Svar på tråden Uppsagd pga vab