• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 03:44:53 följande:

Som jag skrev i mitt första inlägg, det är inte personligt, det är business. Det finns de som själva satsar allt och förväntar sig detsamma av sin inhyrda arbetskraft. Det är inte fel. Däremot är det fel av dig att söka sån anställning.

Du kan inte förvänta dig att dina anställda ska satsa allt på ditt företag.

De kan låta dig tro att de kommer sätta din business före allt annat, men när det verkligen gäller så kommer de prioritera de närmaste, alltså familjen.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2018-01-01 03:56:46 följande:

Lämnade du ett voice mail? Min gissning är att det var vabben i kombination med att du inte meddelade arbetsgivaren.

Gick inte fram signaler öht.

Ja, det är möjligt att det var så.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 03:52:24 följande:

Men i din TS skriver du att du talade in ett meddelande att ni hade stängt för resten av dagen och öppet igen dagen efter. Varför då? När du i senare inlägg skrev att ni inte hade någon verksamhet (eller inkomst) den veckan eftersom chefen ville ha stängt då hon var bortrest.

Om det redan var stängt, varför då stänga ner när du gick?

För att jag öppnade upp telefonen när jag ändå var där.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 03:57:08 följande:

Du kan inte förvänta dig att dina anställda ska satsa allt på ditt företag.

De kan låta dig tro att de kommer sätta din business före allt annat, men när det verkligen gäller så kommer de prioritera de närmaste, alltså familjen.

Jo, det kan jag mycket väl förvänta mig.

Bara för att man anlitar hjälp med sjuka barn så tillhör man inte automatiskt en grupp som inte prioriterar familjen. Att vara ambitiös och ha karriär kan också vara att prioritera familjen. Du själv träffar ju ditt (dina?) barn endast 14 dagar i månaden medans en driven företagare som jag har träffat mina barn varje dag under deras uppväxt. Vem av oss är bäst förälder som prioriterar sin familj mest?
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 04:02:15 följande:

För att jag öppnade upp telefonen när jag ändå var där.

Men det var inget du behövde göra, eller hur, för att chefen ville lika gärna ha helt stängt. Så hela din historia håller inte.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 04:07:07 följande:

Men det var inget du behövde göra, eller hur, för att chefen ville lika gärna ha helt stängt. Så hela din historia håller inte.

Om du tycker att det håller eller inte spelar ingen roll.

Jag har berättat som det var, vad du väljer att tro är strunt samma.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 04:14:24 följande:

Om du tycker att det håller eller inte spelar ingen roll.

Jag har berättat som det var, vad du väljer att tro är strunt samma.

Du har berättat hur det var, stötvist.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 04:05:32 följande:

Jo, det kan jag mycket väl förvänta mig.

Bara för att man anlitar hjälp med sjuka barn så tillhör man inte automatiskt en grupp som inte prioriterar familjen. Att vara ambitiös och ha karriär kan också vara att prioritera familjen. Du själv träffar ju ditt (dina?) barn endast 14 dagar i månaden medans en driven företagare som jag har träffat mina barn varje dag under deras uppväxt. Vem av oss är bäst förälder som prioriterar sin familj mest?

Jag. Du vill ju bara slänga över ansvaret för dina barn på andra. Inte ens när dina barn mår dåligt så vill du ta hand om dem, utan lämnar iväg dem. Pengar och jobb är viktigast för dig.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 04:21:32 följande:

Jag. Du vill ju bara slänga över ansvaret för dina barn på andra. Inte ens när dina barn mår dåligt så vill du ta hand om dem, utan lämnar iväg dem. Pengar och jobb är viktigast för dig.

Det är inget fel med pengar och jobb. Och som sagt, jag var med mina barn (vuxna nu) varenda dag under deras uppväxt. Du missar hälften av dina barns liv. Kanske det är mer betydelsefullt för dig då att ta hand om trötta, febriga barn som ändå kanske bara sover? Man kanske väger sin tid med sina barn på ett helt annorlunda sätt då.

Barnen är trötta och sjuka även på kvällar och nätter då jag vart hemma. Ingen har slängt över nåt ansvar till andra. Jag har skött ett arbete för just min familjs skull och jag har haft lyckan att ha en medförälder som stöd, samt familj. Jag har ett jättefint förhållande till mina vuxna barn idag och dom har aldrig känt sig försummade på något sätt och vis.
  • Anonym (O my lord)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 04:53:18 följande:

Det är inget fel med pengar och jobb. Och som sagt, jag var med mina barn (vuxna nu) varenda dag under deras uppväxt. Du missar hälften av dina barns liv. Kanske det är mer betydelsefullt för dig då att ta hand om trötta, febriga barn som ändå kanske bara sover? Man kanske väger sin tid med sina barn på ett helt annorlunda sätt då.

Barnen är trötta och sjuka även på kvällar och nätter då jag vart hemma. Ingen har slängt över nåt ansvar till andra. Jag har skött ett arbete för just min familjs skull och jag har haft lyckan att ha en medförälder som stöd, samt familj. Jag har ett jättefint förhållande till mina vuxna barn idag och dom har aldrig känt sig försummade på något sätt och vis.

Då är det väl för att medföräldern har *trumvirvel* VABBAT! Som du har kunnat prioritera jobb före dem..? Din medförälder har alltså varit illojal mot sin arbetsgivare genom att vabba? Ändå har du så mycket emot att föräldrar gör det?
Svar på tråden Uppsagd pga vab