Anonym (Fel) skrev 2017-12-31 17:03:14 följande:
Jag har fått vabba på kort varsel och inte blivit av med provanställning eller fått någon som helst kommentar. Och jag är som sagt operationssköterksa. Det är inte direkt som att det finns gott om oss överallt. Det är något som min enhetschef är ansvarig för, att om något i personalen, vare sig läkare/kirurg, sjuksköterska eller undersköterska blir sjuk eller måste vabba fixar en ersättare gör denna. Det är aldrig fel att vabba för sitt barn, företaget och företagets bemanning - eller i mitt fall sjukhuset och dess bemanning är enhetscheferna ansvar. Att vabba är något de flesta behöver göra någon gång i sitt liv, vilket man som chef måste räkna med. Det är inte direkt som att ts chef aldrig har hört talas om att vabb förekommer eller sjukskrivning, dödsfall eller annan orsak som gör att en anställd kan behövs gå hem för dagen.
Du kan inte se skillnaden mellan att på ett korrekt sätt avsluta sin nuvarande arbetsuppgift eller ordna avlösning (själv eller via överordnad), meddela att man måste vabba och sen lämna arbetet och återkomma så snart man kan och att som i TS fall ha åtagit sig att, trots medvetenhet om att man står utan backup både hemma och på jobbet, sköta jobbet på egen hand, och vid första tillfället då allt inte går som smort packa ihop och gå för dagen utan att ens vidarekoppla telefonen hon hade ansvar för?
Jag tycker självklart att man som förälder har rätt att vabba, men man har liksom inte rätt att bara släppa allt annat direkt för att dagis ringer och vill att man hämtar. Kan man inte komma ifrån direkt så har dagispersonelen faktisk ansvar för att ta hand om barnet tills man kan komma dit, även om det tar en stund.
Jag tycker TS agerade fel gentemot arbetsgivaren och tog ett felaktigt beslut kring bästa sätt att lösa situationen och jag förstår att man valt att arbetsbefria henne under kvarvarande avtalstid för att man helt enkelt inte vill ha såna personer anställda.
Jag har själv kollegor som tar rent ut sagt dumma beslut och lutar sig tillbaka på sina rättigheter och sätter oss och företaget i skiten för allt från en skråma (i förra veckan vabbade en kollega efter förmiddagsfikat för att hennes dotter inte velat delta på gympan för att hon hade ont i snippan. Visade sig att flickan hade en finne i ljumsken. Kollegan återkom inte den dagen, och hade bara meddelat Vab till en annan kollega) till snoriga telningar. Samma kollega kommer för tionde året i rad inte få ens en tiondel så mycket som mig i årsbonus och såklart inte förstå varför. Ofta lyckas man fånga arbetsskygga idioter under en provanställning men inte alltid.
Just kollegan i fråga blev dum i huvudet först i samband med att hon blev förälder och numera kan vi inte schemalägga henne på något alls för att hon är totalt opålitlig. Förhoppningen är att hon så småningom ska ta sitt pick och pack och dra. Vår omsättning steg med 30% sist hon var fl och vi kunde ta in en kompetent vikarie (med barn men som likt oss andra gör en avvägd bedömning och tycker att såväl barn som jobb är viktigt).