• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (kls)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2017-12-31 09:37:31 följande:
    Du har fel. Man får inte avbryta en anställning pga vab. Ts har blivit livad tillsvidare men plötsligt, för att sonen blir sjuk och hon tar hand om sitt barn, får hon gå. Det är felaktiga grunder. Läs på. Lagen säger uttryckligen att den abställde ej får missgynnas, såsom sägas upp, ompga föräldraledighet, vilket vab går under.
    Det stämmer, men nu gällde det en PROVanställning och dessa kan avbrytas utan att arbetsgivaren behöver uppge någon grund för sitt beslut. 

TS har lagmässigt ingen chans eftersom att arbetsgivaren inte har gjort något olagligt. Hade det varit frågan om en anställning så hade situtationen varit en annan. 
  • Anonym (Va)

Innan man lämnar sin arbetsplats ska man kontakta sin arbetsgivare anser jag. Du gjorde inte det så din arbetsgivare agerade helt korrekt.

• Anonym (Petsson)

Inget konstigt att TS inte fick någon tillsvidaretjänst. Om man nu fått ensamt ansvar för verksamheten kan man inte bara tappa huvudet och rusa iväg för att ens lilla telning fått feber. Dessutom inte utan att vidta rimliga åtgärder.

Det finns olika saker som TS kunde/borde ha gjort. Det första är att säga till skolan när de ringde att "Ja, jag ska försöka ordna det här så fort jag kan, men det är så att jag är ensam på jobbet och kan inte bara rusa iväg på direkten, kan han vila i någon soffa så länge?" Nästa steg är att sansa sig 2 sekunder och tänka efter vad som kan vara en bra lösning (att stänga ner ett företag för en febrig 6-åring är inte en sådan). Eftersom man är ensam på företaget skulle man kunna tänka sig en lösning där man på sin lunch tillfälligt stänger och åker och hämtar sitt barn, ger denne alvedon och tar med honom tillbaka till jobbet resten av dagen. Inte optimalt för barnet men inget han precis dör av eller ens lider nämnvärt av. Några timmar klarar man sig och där är ju ganska lugnt och behagligt på jobbet då det inte finns några andra där. Ett annat alternativ är att ringa chefen för att höra vad hon säger och om hon kanske har någon annan att sätta in. Inget jag skulle gjort då det ser betydligt bättre ut om man kan lösa situationer själv som uppstår på jobbet.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (kls) skrev 2017-12-31 11:46:39 följande:

Det stämmer, men nu gällde det en PROVanställning och dessa kan avbrytas utan att arbetsgivaren behöver uppge någon grund för sitt beslut. 

TS har lagmässigt ingen chans eftersom att arbetsgivaren inte har gjort något olagligt. Hade det varit frågan om en anställning så hade situtationen varit en annan. 

Inte heller på provanställningar får man avsluta anställning/låta bli att låta den gå över till fast anställning på grund av tex vab och graviditet. Så om ts chef avslutat anställningen på grund av vab har chefen brutit mot lagen.

Däremot behöver inte arbetsgivaren ange grund för att avsluta en provanställning, det har du rätt i. Det är dock inte samma sak som att anställningen får avslutas av vilket skäl som helst.
  • Queennr1
    Arenaman skrev 2017-12-31 10:56:23 följande:

Sluta klanka ner på (faq), det är väldigt lätt att tycka en massa om hur det ska gå till när man själv saknar ansvar för att bedriva en verksamhet. Perspektivet är annorlunda när man sitter med hela verksamhetsansvaret.

Ansvarar själv för ca 600 medarbetare i min organisation och mitt agerande hade sannolikt varit det samma som TS chef. Är man som anställd tillförordnad för en chef och tillfälligt bär hela verksamhetsansvaret förväntas man vidta åtgärder för att eliminera samtliga Single Point of Failures, den nivån av proaktivitet bör man som anställd ha.

Det här var en situation som hade kunnat få TS att växa ordentligt i chefens ögon men hon var inte tillräckligt förberedd och därmed inte tillräckligt pålitlig, vilket också framkom. Således fanns det enbart ett alternativ kvar för chefen.

Får man ett negativt besked från en arbetsgivare bör man vara lyhörd, förhandla och lämna snyggt. Den som bråkar och försöker jävlas med sin chef riskerar att göra sig oanställningsbar.

Om verksamheten står och faller med en halvdags vabbande skulle jag påstå att det är arbetsledningen som brister. Oanställningbar? Vem är du? Gudfadern?
  • Anonym (ee)
    Anonym (Jag med) skrev 2017-12-31 11:23:37 följande:
    Precis som ovan skribent skrev. Är företaget så sårbart för en anställd vabbar. Har du misslyckas som chef. Du ska se till att företaget fortfarande kan hålla igång. Trots någon vabbar.. uppenbarligen klarar du inte det? Sluta sätt dig själv på piedestal!
    Har man med den logiken inte misslyckats som förälder om man är den absolut enda personen som kan ta hand om det? Om det hade varit något extremt allvarligt som hänt förstår jag självklart att man som förälder prioriterar sina barn, men att ett barn får feber är en såpass vanlig företeelse att man bör ha ett backupsystem, alternativt ser till att jobba på ett ställe där det är okej att gå ifrån. Föräldrars rätt till vab är givetvis viktig, men att vara förälder och arbetande person innebär faktiskt inte BARA rättigheter.
  • Anonym (Jag med)
    Queennr1 skrev 2017-12-31 12:25:50 följande:

Om verksamheten står och faller med en halvdags vabbande skulle jag påstå att det är arbetsledningen som brister. Oanställningbar? Vem är du? Gudfadern?

Troligen är denna gudfadern själv. Skrev innan om att många narcisser och psykopater är chefer. Dom har smajlat sig till sin anställning. O sedan är dom hemska vid andra medarbetare...
  • Arenaman

Det är skillnad på roll och person. Jag har såklart närstående och de prioriterar jag såklart högre och än jobbet om det verkligen gäller. Men nu ringde de inte direkt fr intensiven på karolinska och meddelade att ts barn var döende.

Som chef agerar man utifrån en roll med ett mål att uppnå vissa saker. Då prioriterar och beslutar man utifrån dessa parametrar eller så blir man utbytt. Det är inte svårare än så, verkligheten är tuff och rå.

Chefens primära ansvar är att bedriva (affärs-)verksamhet och då är verksamheten/affären den första prioriteten. Kunden/leveransen till kund den sekundära och personalen den tredje.

Personalen är medlet man har att uppnå de primära målen (affären och kunden) med. Självklart är personalen viktig och ska prioriteras men inte på bekostnad av affär eller kund. Hårdrar man det så blir det så här:

Kan man automatisera och minska ned på personalen så gör man så klart det. Lika så om man kan förlägga verksamheten till billigare länder (med bibehållen kvalitet) då gör man det. Gör man det inte, kommer ens konkurrenter att göra det och då kursar man.

Jag förstår att många kan uppleva det som provocerande. Men det beror enbart på att vi har det för bra och att vi är för bekväma. Vi har det så bra att vi ofta känner oss berättigade till en massa. Man pratar om alla skyldigheter arbetsgivaren har och alla ens rättigheter utan att tänka på hur det ska bekostas. Det är inte arbetsgivaren som är till för personalen.

Det är dessvärre inte möjligt för oss att bibehålla denna ställning över tid. Jag önskar att det vore det. Kina, Korea och många andra extremt progressiva länder som många av er betraktar som länder som ?ligger efter? kommer ikapp och drar ifrån oss med ett tempo som skulle få många av er att ligga sömnlösa på nätterna. De är redan här på vår hem-marknad och de vinner över oss utan större ansträngning. Den som säger emot bör tänka på att Geely redan har köpt Volvo och att Saab numera är kinesiska Nevs.

Det är en hård marknad och vi är inte isolerade. Det är så världen fungerar. Jag är knappast en Gudfader men det är så det fungerar, väldigt få verksamheter har råd med personal som skapar problem. Chefer samverkar i större utsträckning än övriga.

• Anonym (Jag med)
    Arenaman skrev 2017-12-31 13:26:47 följande:

Det är skillnad på roll och person. Jag har såklart närstående och de prioriterar jag såklart högre och än jobbet om det verkligen gäller. Men nu ringde de inte direkt fr intensiven på karolinska och meddelade att ts barn var döende.

Som chef agerar man utifrån en roll med ett mål att uppnå vissa saker. Då prioriterar och beslutar man utifrån dessa parametrar eller så blir man utbytt. Det är inte svårare än så, verkligheten är tuff och rå.

Chefens primära ansvar är att bedriva (affärs-)verksamhet och då är verksamheten/affären den första prioriteten. Kunden/leveransen till kund den sekundära och personalen den tredje.

Personalen är medlet man har att uppnå de primära målen (affären och kunden) med. Självklart är personalen viktig och ska prioriteras men inte på bekostnad av affär eller kund. Hårdrar man det så blir det så här:

Kan man automatisera och minska ned på personalen så gör man så klart det. Lika så om man kan förlägga verksamheten till billigare länder (med bibehållen kvalitet) då gör man det. Gör man det inte, kommer ens konkurrenter att göra det och då kursar man.

Jag förstår att många kan uppleva det som provocerande. Men det beror enbart på att vi har det för bra och att vi är för bekväma. Vi har det så bra att vi ofta känner oss berättigade till en massa. Man pratar om alla skyldigheter arbetsgivaren har och alla ens rättigheter utan att tänka på hur det ska bekostas. Det är inte arbetsgivaren som är till för personalen.

Det är dessvärre inte möjligt för oss att bibehålla denna ställning över tid. Jag önskar att det vore det. Kina, Korea och många andra extremt progressiva länder som många av er betraktar som länder som ?ligger efter? kommer ikapp och drar ifrån oss med ett tempo som skulle få många av er att ligga sömnlösa på nätterna. De är redan här på vår hem-marknad och de vinner över oss utan större ansträngning. Den som säger emot bör tänka på att Geely redan har köpt Volvo och att Saab numera är kinesiska Nevs.

Det är en hård marknad och vi är inte isolerade. Det är så världen fungerar. Jag är knappast en Gudfader men det är så det fungerar, väldigt få verksamheter har råd med personal som skapar problem. Chefer samverkar i större utsträckning än övriga.

• Anonym (Jag med)
    Arenaman skrev 2017-12-31 13:26:47 följande:

Vet du vad? Jag vet hur världen fungerar? Och jag vet oxå hur sådana som du fungerar.. Du tror du är odödlig? Eller hur? Du lever på ditt chefsjobb? Du tror dig stå över andra? I själva verket ser vi ner på en sådan som du! Vi inser hur narcisser fungerar. Och dom fungera som du..
Svar på tråden Uppsagd pga vab