• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (Nejnejnej)

När man ger ALLT och offrar mycket för att arbetsgivaren ska dra in några extra slantar, är man hjärntvättad och behöver stanna upp och fundera på vad som är viktigt. Typiskt kvinnor att ta jobbet på för stort allvar med följden att man bränner ut sig. Många kvinnor tar ansvar som om de tjänade 100.000 kr per månad och visst är det en sån anställ man vill ha. Tyvärr ställer dessa kvinnor samma krav på sina kvinnliga kollegor.

• Anonym (Mamma)

Jag försökte ringa hennes mobil, men kom inte fram.

På mina tidigare jobb har jag kunnat ta sådana beslut själv, behövde inte ringa chefen om han befann sig på andra sidan jordklotet. Men eftersom det var ett nytt jobb, så tyckte jag det var bäst att ringa.

Som jag skrivit tidigare; pappan jobbar i Norge under mina veckor, och han kunde INTE hämta.

Kan knappast begära att mina vänner ska lämna sina jobb för att ta hand om mitt barn, som faktiskt är mitt ansvar!

Det fanns ingen annan som kunde komma in och jobba heller.

• Anonym (agda)

Om jag var TS arbetsgivare skulle jag gjort samma sak. SÄRSKILT om det kanske var så att jag som arbetsgivare förlorade pengar på det oansvariga beteendet. Om jag var egenföretagare och skulle anställa folk så skulle jag bara välja unga killar som är pigga och glada och på G. Aldrig en bortskämd jäntunge som tror hon är jordens medelpunkt för att hon klämt ut en unge.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (agda) skrev 2017-12-31 15:53:43 följande:

Om jag var TS arbetsgivare skulle jag gjort samma sak. SÄRSKILT om det kanske var så att jag som arbetsgivare förlorade pengar på det oansvariga beteendet. Om jag var egenföretagare och skulle anställa folk så skulle jag bara välja unga killar som är pigga och glada och på G. Aldrig en bortskämd jäntunge som tror hon är jordens medelpunkt för att hon klämt ut en unge.

Men nu förlorade hon inga pengar!

Dessutom: dina unga pigga, glada killar kan också behöva vabba, eller bli sjuka etc.

Och då står du där med lång näsa.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2017-12-31 08:16:07 följande:

Jag anställer hellre vettigt folk som ser sina barn som viktigare än jobbet. (Barn är viktigare än pengar). Sin egen hälsa i andra hand och jobbet o tredje hand. En normal och empatisk människa.

En företagare som föredrar anställda som låter sina uppdrag komma i tredje hand? Säg att du skämtar?

Vinst är det som driver företag och sätter även mat på bordet till de anställda.
  • Anonym (Petsson)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 16:25:33 följande:
    Men nu förlorade hon inga pengar!

Dessutom: dina unga pigga, glada killar kan också behöva vabba, eller bli sjuka etc.

Och då står du där med lång näsa.
    Fast den långa näsan fick ju du som blev av med jobbet?

Hur var det med det alternativet jag föreslog i mitt förra inlägg? Att du kunde hämtat din pojke på lunchen och tagit med honom till jobbet, gett honom Alvedon och jobbat färdigt dagen? Det hade ju inte stört någon annan eftersom du var ensam på jobbet och sonen hade inte lidit någon större skada precis.
  • Anonym (Faq)
    Queennr1 skrev 2017-12-31 12:25:50 följande:

Om verksamheten står och faller med en halvdags vabbande skulle jag påstå att det är arbetsledningen som brister. Oanställningbar? Vem är du? Gudfadern?

TS visade genom sitt handlingssätt att hon inte är att räkna med. Chefen vill ha en anställd som hon kan räkna med i alla väder. Det var ett test som TS inte klarade av.

TS gav en uppvisning på hur hon kommer att vara och det är inte vad chefen söker. Barn blir sjuka hela tiden, en halvdag blir så småningom många halvdagar.
  • Anonym (Loop)

Hur många anställda är det?

• Anonym (Fel)

Jag har fått vabba på kort varsel och inte blivit av med provanställning eller fått någon som helst kommentar. Och jag är som sagt operationssköterksa. Det är inte direkt som att det finns gott om oss överallt. Det är något som min enhetschef är ansvarig för, att om något i personalen, vare sig läkare/kirurg, sjuksköterska eller undersköterska blir sjuk eller måste vabba fixar en ersättare gör denna. Det är aldrig fel att vabba för sitt barn, företaget och företagets bemanning - eller i mitt fall sjukhuset och dess bemanning är enhetscheferna ansvar. Att vabba är något de flesta behöver göra någon gång i sitt liv, vilket man som chef måste räkna med. Det är inte direkt som att ts chef aldrig har hört talas om att vabb förekommer eller sjukskrivning, dödsfall eller annan orsak som gör att en anställd kan behövs gå hem för dagen.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Loop) skrev 2017-12-31 16:55:07 följande:

Hur många anställda är det?

Bara jag.
Svar på tråden Uppsagd pga vab