• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Lena

Du borde hört av dig till chefen och meddelat om vab.

Har du några bevis för att du blev uppsagt pga vab? Isåfall kontakta facket om du är medlem.

• Anonym (Nejnejnej)

Don provanställning har avslutats på felaktig grund! Arbetsgivaren har brutit mot lagen. Det är tydligt varför hon sagt upp dig. Så nu går du och gör en anmälan hos DO. Antar att du inte är med i facket...men om du är det så anmäler du till dem. Man får inte missgynna någon pga föräldraskap, ag har däremot en skyldighet att underlätta för arbetstagaren att lombinera föräldraskap och jobb. Så de har gjort helt fel. Du har rätt att vabba. Du har inte gjort fel.

• Anonym (Nejnejnej)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-30 21:25:15 följande:

Jag hade gjort likadant om det var mitt företag och det handlade om en provanställd. Vill endast anställa personal som sätter företaget, dvs mitt företag, först utav allt. Mitt företag drivs av vinst, inte av ideella skäl. Att stänga ett företag om än bara för några timmar kan handla om grova summor.

Du uppvisade att du inte går att lita på för företagets bästa. Ditt barn kommer bli sjukt flera gånger och du kommer släppa allt. Du går inte att räkna med.

För din egna skull, ha ett skyddsnät som tar hand om barnet vid dessa tillfällen så du kan arbeta ostört. Enda gången man bör lämna sin arbetsplats, särskilt då man fått hela ansvaret, är om någon avlidit eller ligger dödssjuk på sjukhus.

Jag anställer hellre vettigt folk som ser sina barn som viktigare än jobbet. (Barn är viktigare än pengar). Sin egen hälsa i andra hand och jobbet o tredje hand. En normal och empatisk människa.
  • Namnlös2015

Kontaktade du ag på något vis innan du stängde och gick hem?

Skulle våra anställda bara gå hem, oavsett anledning, utan att meddela, så handlar det inte bara om ev ekonomisk förlust.

Hur ska vi tex veta hur många som finns i fastigheten vid en brand?

Som jag förstått det så har inte ag avslutat din provanställning i förtid, utan du har blivit arbetsbefriad resten av provanställningen?

• Queennr1
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-30 21:25:15 följande:

Jag hade gjort likadant om det var mitt företag och det handlade om en provanställd. Vill endast anställa personal som sätter företaget, dvs mitt företag, först utav allt. Mitt företag drivs av vinst, inte av ideella skäl. Att stänga ett företag om än bara för några timmar kan handla om grova summor.

Du uppvisade att du inte går att lita på för företagets bästa. Ditt barn kommer bli sjukt flera gånger och du kommer släppa allt. Du går inte att räkna med.

För din egna skull, ha ett skyddsnät som tar hand om barnet vid dessa tillfällen så du kan arbeta ostört. Enda gången man bör lämna sin arbetsplats, särskilt då man fått hela ansvaret, är om någon avlidit eller ligger dödssjuk på sjukhus.

Hahaha.... Du inbillar dig att det finns anställda som på allvar sätter DITT jävla företag som största prioritet i SITT liv?? Så dumt. Deras hälsa, deras, barn, deras farmor, deras kanariefågel kommer alltid att vara viktigare för dom. Sen kan man ju låta påskina annat för att man behöver ett jobb och att man har en chef som uppenbarligen har noll verklighetsförankring men det är en annan sak.
  • Anonym (Jag med)

Hej. Tänkte säga att jag oxå hade provanställning. Tyvärr råkade mina barn bli sjuka i hög feber. Sedan åkte dom på magsjuka. Detta är verkligen inget jag kan hjälpa. Men jag blev oxå uppsagd av det.. Så sitter i samma sits som dig..

• Anonym (kls)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2017-12-31 08:12:53 följande:

Don provanställning har avslutats på felaktig grund! Arbetsgivaren har brutit mot lagen. Det är tydligt varför hon sagt upp dig. Så nu går du och gör en anmälan hos DO. Antar att du inte är med i facket...men om du är det så anmäler du till dem. Man får inte missgynna någon pga föräldraskap, ag har däremot en skyldighet att underlätta för arbetstagaren att lombinera föräldraskap och jobb. Så de har gjort helt fel. Du har rätt att vabba. Du har inte gjort fel.

Du har fel, arbetsgivaren har inte brutit mot lagen, sluta sprida felaktig information. 
  • Anonym (Nejnejnej)
    Anonym (kls) skrev 2017-12-31 09:26:24 följande:

Du har fel, arbetsgivaren har inte brutit mot lagen, sluta sprida felaktig information. 

Du har fel. Man får inte avbryta en anställning pga vab. Ts har blivit livad tillsvidare men plötsligt, för att sonen blir sjuk och hon tar hand om sitt barn, får hon gå. Det är felaktiga grunder. Läs på. Lagen säger uttryckligen att den abställde ej får missgynnas, såsom sägas upp, ompga föräldraledighet, vilket vab går under.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (kls) skrev 2017-12-31 09:26:24 följande:

Man får inte säga upp en person/neka att en provanställning går över till fast anställning pga av vabb. Så om det är det som skett här har arbetsgivaren gjort fel.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 01:51:09 följande:

Det var en liknelse, du förstod inte det alltså? Dig skulle jag inte anställa till att börja med låter det som, nån måtta får det vara.

Och dig skulle jag inte vilja ha som chef. Gissar på att du inte har egna barn med tanke på att du verkar vara så känslokall och oförstående. Hur viktigt mitt jobb/företag är kommer jag alltid sätta familjen före. Visst att man har ett skyddsnät omkring sig med vad händer om den tänkta barnvakten råkar vara sjuk/upptagen just den dagen mitt barn är sjukt? Är man föräldrar har man till

slut det yttersta ansvaret hur stort skyddsnät du än har.

I det fallet hade TS inget val. I slutändan var det lika bra även om det är såklart jobbigt att bli av med jobbet. Hitta ett jobb där det inte står och faller i fall man behöver vabba någon gång.
Svar på tråden Uppsagd pga vab