• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 17:44:30 följande:

Och då kan du inte räkna med att du är attraktiv som anställd åt ett företag heller. Vilket du inte var åt i alla fall det företaget.

Då får det vara så.

Jag, och många med mig kommer aldrig sätta jobb före sin familj och hälsa.

Det slutar ofta illa för de som sätter jobbet före allt annat.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 18:46:19 följande:

Men då är ju landstinget förberett på ett helt annat sätt och har det i beräkningen. Nog för att jag tror att en kirurg har beredskap att ta till om deras småbarn får feber i skolan, mer så än att denne måste kuta dit före allt annat. Det är ju inte för intet man uppoffrar mycket i livet om man väljer just ett sånt yrke. Precis som det är för företagare och vad de kan förvänta av sina anställda.

Det är en sak med allvarliga olyckor och dödfall jämfört mot icke dödshotade feber i förskolan, där barnet är i tryggt förvar.

Om chefen är medskyldig eller inte är ovidkommande eftersom det är just chefen. Hon ville väl testa TS och se hur kapabel och ansvarsfull hon var och det sket sig. Det är chefens rättighet att inte ge vidare anställning och står sig rätten att söka ny, mer pålitlig personal. Hon gav ju även två veckors extra lön så hon har gjort mer än rätt för sig. Det är bara att gilla läget, kanske t.o.m lära sig nåt av händelsen och vara mer förberedd vid nästa anställning.

Ja självklart är det bara att gilla läget och självklart får chefen anställa vem han/hon vill. Och rätt gjorde chefen som gav två extra veckors lön. Jag mer ifrågasätter chefens hantering av bemanningen så liknande händelse kan inträffa igen om chefen har en ny anställd, åker bort en vecka och den nya måste vabba. Ska chefen inte ordna upp strukturen lär det alltid förr eller senare sluta på liknande sätt. Sorgligt nog har majoriteten av människorna ett liv utanför jobbet, som om man har stor otur krockar med jobbet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Luleå) skrev 2017-12-31 17:53:46 följande:

Du kan inte se skillnaden mellan att på ett korrekt sätt avsluta sin nuvarande arbetsuppgift eller ordna avlösning (själv eller via överordnad), meddela att man måste vabba och sen lämna arbetet och återkomma så snart man kan och att som i TS fall ha åtagit sig att, trots medvetenhet om att man står utan backup både hemma och på jobbet, sköta jobbet på egen hand, och vid första tillfället då allt inte går som smort packa ihop och gå för dagen utan att ens vidarekoppla telefonen hon hade ansvar för?

Jag tycker självklart att man som förälder har rätt att vabba, men man har liksom inte rätt att bara släppa allt annat direkt för att dagis ringer och vill att man hämtar. Kan man inte komma ifrån direkt så har dagispersonelen faktisk ansvar för att ta hand om barnet tills man kan komma dit, även om det tar en stund.

Jag tycker TS agerade fel gentemot arbetsgivaren och tog ett felaktigt beslut kring bästa sätt att lösa situationen och jag förstår att man valt att arbetsbefria henne under kvarvarande avtalstid för att man helt enkelt inte vill ha såna personer anställda.

Jag har själv kollegor som tar rent ut sagt dumma beslut och lutar sig tillbaka på sina rättigheter och sätter oss och företaget i skiten för allt från en skråma (i förra veckan vabbade en kollega efter förmiddagsfikat för att hennes dotter inte velat delta på gympan för att hon hade ont i snippan. Visade sig att flickan hade en finne i ljumsken. Kollegan återkom inte den dagen, och hade bara meddelat Vab till en annan kollega) till snoriga telningar. Samma kollega kommer för tionde året i rad inte få ens en tiondel så mycket som mig i årsbonus och såklart inte förstå varför. Ofta lyckas man fånga arbetsskygga idioter under en provanställning men inte alltid.

Just kollegan i fråga blev dum i huvudet först i samband med att hon blev förälder och numera kan vi inte schemalägga henne på något alls för att hon är totalt opålitlig. Förhoppningen är att hon så småningom ska ta sitt pick och pack och dra. Vår omsättning steg med 30% sist hon var fl och vi kunde ta in en kompetent vikarie (med barn men som likt oss andra gör en avvägd bedömning och tycker att såväl barn som jobb är viktigt).

Vadå vidarekoppla telefonen? Det är inget som var aktuellt, och har aldrig varit.
  • Anonym (Petsson)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 17:38:58 följande:
    Nejdå, jag står inte med lång näsa. Har redan ett nytt jobb.

Däremot är jag inte så korkad att jag skulle tro att folk jag skulle anställa är robotar, som aldrig blir sjuka.
    Ingen som sagt heller. Däremot finns det olika sätt att hantera situationer som uppstår när man blir sjuk eller att ens barn blir det.

Naturligtvis går ens barn framför allt annat men i fall som ditt så är det bara löjligt att släppa allt,  rusa iväg och stänga jobbet för en 6-åring med feber. Något helt annat om han råkat ut för en olycka och var på väg i ambulans till sjukhus eller något annat akut, naturligtvis släpper man allt då.

Så tycker du inte själv att du kunde löst det som i mitt förslag, om du ska vara ärlig?
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 18:52:48 följande:

Då får det vara så.

Din man verkar ju vara en av dom, som arbetar veckovis utomlands. Så du kanske borde kliva ner från din höga häst?
  • Anonym (Loop)

Har något ett bra förslag på hur man planerar bemanning på ett företag med två anställda? En har semester. Den andra måste helt plötsligt vabba.

• Anonym (Faq)
    Anonym (Loop) skrev 2017-12-31 19:09:38 följande:

Har något ett bra förslag på hur man planerar bemanning på ett företag med två anställda? En har semester. Den andra måste helt plötsligt vabba.

Man får ha ett nätverk av familj, vänner, grannar och ytterligare en närvarande förälder som kan hjälpa till. Jag vet att det kan ta emot i bidragsvana Sverige att betala för tjänster, men i värsta fall får man hosta upp lite stålar så man kan sköta sitt jobb. Visar man sig vara oersättlig så kan ibland företaget absorbera eventuella kostnader.

Som sagt, om ens barn blivit påkörd av en bil och svävar mellan liv och död så skiter man i allt annat som viktigt jobb och bara ger sig iväg till sjukhuset. Men om ens barn får feber, vilket de får ofta, så måste man delegera ansvaret om upphämtning, mot betalning om så måste.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 19:08:09 följande:

Din man verkar ju vara en av dom, som arbetar veckovis utomlands. Så du kanske borde kliva ner från din höga häst?

Om det är pappan du syftar på, så arbetar han i Norge de veckorna han inte har barnet.

De veckorna han har barnet är han hemma.

Hur kan du få det till att han sätter jobbet före sina barn?
  • Anonym (Klarsynt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 18:52:48 följande:

Då får det vara så.

Och tvärtom. De som sätter varenda vab före jobbet blir sällan rika.
  • Anonym (Klarsynt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 18:55:52 följande:

Vadå vidarekoppla telefonen? Det är inget som var aktuellt, och har aldrig varit.

Varför kunde du inte koppla vidare till din mobil? Hade du brytt dig om jobbet så hade du försökt lösa problemet.
Svar på tråden Uppsagd pga vab