• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 02:05:39 följande:

Egentligen skulle det vara helt stängt veckan hon var i Sydafrika, men eftersom jag hade lite pappersarbete och ville passa på att städa och röja i lokalerna, så sa jag att jag ville gärna vara på jobbet den veckan och fixa med det. Vi hade ingen inkomst eller "verksamhet" den veckan.

För övrigt så har jag sett åtskilliga verksamheter som behövt stänga för resten av dagen pga sjukdom.

Så vänta lite nu..chefen blev alltså arg för att du gick hem från en affärslokal (?) som ändå var stängd för hela veckan? Och chefen hade själv först tagit initiativet att ha stängt, men du ville vara där och städa upp lite? Och eftersom ni inte hade vare sig inkomst eller verksamhet så var det alltså stängt -stängt-? Bara det att du var där och fixade lite.

Nu så är det ju ingenting som stämmer längre i din berättelse. Varför skulle chefen bli arg ifall du gick hem då? Hon behövde ju inte ens veta att du gick hem, du behövde alltså inte ens vara där, det var ditt frivilliga val.

Detta låter mer som en efterkonstruktion för att fiska sympatier.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Håller med ts) skrev 2018-01-01 02:15:04 följande:

Förstår inte varför alla hackar på ts.

Har man som arbetsgivare anställda med barn så har de rätt att vabba, inte ska man behöva som förälder ordna med betald barnvakt för att ta hand om ens sjuka barn för att arbetsgivaren inte har fler anställda.

Jag tycker det är upp till arbetsgivaren att ha en backup som kan hoppa in ifall den anställda blir sjuk eller behöver vabba. Har man barn behöver man och har man rätt att vabba, punkt.

Och en arbetsgivare har rätt att anställa folk som inte vabbar hit och dit, närsomhelst. Och i detta fall var det ju tur för arbetsgivaren att hon såg under provanställningen hur TS skulle agera som anställd.

Eftersom det finns arbetsgivare som är ok med frånvaro så är det väl dit man bör söka sig om man har småbarn och ingen utomstående hjälp.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 02:26:44 följande:

Så vänta lite nu..chefen blev alltså arg för att du gick hem från en affärslokal (?) som ändå var stängd för hela veckan? Och chefen hade själv först tagit initiativet att ha stängt, men du ville vara där och städa upp lite? Och eftersom ni inte hade vare sig inkomst eller verksamhet så var det alltså stängt -stängt-? Bara det att du var där och fixade lite.

Nu så är det ju ingenting som stämmer längre i din berättelse. Varför skulle chefen bli arg ifall du gick hem då? Hon behövde ju inte ens veta att du gick hem, du behövde alltså inte ens vara där, det var ditt frivilliga val.

Detta låter mer som en efterkonstruktion för att fiska sympatier.

Precis. Förutom att det inte var en affärslokal. Vilket jag tror att jag har skrivit redan att det inte var.

Vad är det som inte stämmer?
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 03:30:55 följande:

Precis. Förutom att det inte var en affärslokal. Vilket jag tror att jag har skrivit redan att det inte var.

Och varför skulle chefen bli upprörd då, du hade ju inga timmar att passa?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 02:12:54 följande:

Och kontentan är att man då inte är nödvändigtvis attraktiv på arbetsmarknaden utan får vika hädan till de som satsar 110%.

Sen kan man jämra sig bäst man vill så klart, men det ändrar inte på något.

De som "jämrar sig" är ju de som har en verksamhet som inte klarar av att anställda vabbar eller är sjuka.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2018-01-01 03:38:07 följande:

Precis! Därav jag inte förstod hennes reaktion.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 03:30:55 följande:

Dvs, du behövde inte ens vara dör, chefen ville ju hålla stängt hela veckan.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 03:38:20 följande:

De som "jämrar sig" är ju de som har en verksamhet som inte klarar av att anställda vabbar eller är sjuka.

Som jag skrev i mitt första inlägg, det är inte personligt, det är business. Det finns de som själva satsar allt och förväntar sig detsamma av sin inhyrda arbetskraft. Det är inte fel. Däremot är det fel av dig att söka sån anställning.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-01 03:40:32 följande:

Precis! Därav jag inte förstod hennes reaktion.

Men i din TS skriver du att du talade in ett meddelande att ni hade stängt för resten av dagen och öppet igen dagen efter. Varför då? När du i senare inlägg skrev att ni inte hade någon verksamhet (eller inkomst) den veckan eftersom chefen ville ha stängt då hon var bortrest.

Om det redan var stängt, varför då stänga ner när du gick?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 14:10:01 följande:

Jag försökte ringa hennes mobil, men kom inte fram.

Lämnade du ett voice mail? Min gissning är att det var vabben i kombination med att du inte meddelade arbetsgivaren.
Svar på tråden Uppsagd pga vab