• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (UGoGirl)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 00:05:46 följande:
    Först pratar du om ditt företag och dina pengar. Sen plötsligt om en neurolog! Du kan inte blanda äpplen och päron. Du är själv inte odödlig, en dag kommer du själv ligga sjuk i kräksjuka eller influensa, och bli opålitlig för dina egna "business". Vi är bara människor! Precis alla kan bli sjuka eller åka ut för saker. Min syster fick sin sedan länge planerade operation inställd pga sjukdomar. Inte ens läkare är immuna mot livet. Du borde anställa robotar om hela din "business" rasar samman pga enstaka sjukdomar hos de anställda.

Hear, hear!!! *applåder* Du har rätt. Din chef verkar psykopatz tyvärr liksom de flesta cheferna. Du gjorde HELT rätt!
  • Anonym ("")
    Anonym (Håller med ts) skrev 2018-01-01 10:29:26 följande:
    Så du menar att man som anställd inte har rätt att vara hemma med sina barn när de är sjuka? Då undrar jag vad du anser är okej, vem ska ta hand om ett exempelvis magsjuka barn om inte föräldern? Om den anställda själv är sjuk, ska den släpa sig till jobbet ändå, det är i princip samma sak.
    När jag var liten fanns ingen VAB. Man betalade någon annan för att vara hemma om man inte hade släktingar/vänner som kunde ställa upp, tog med det sjuka barnet till jobbet om det var ett jobb där det fungerade eller tog ut semester/oavlönad ledighet om chefen godkände det. Kommunen hade anställda som man kunde få hyra för att ta hand om sjuka barn i hemmet när föräldrarna inte kunde vara hemma.
    Fler mammor (och en och annan pappa) var hemma när barnen var mindre, men det betalades av den andra föräldern, inte av skattemedel. Och nej, lönerna var inte högre då men utgifterna hölls lägre. Högutbildade mammor var inte hemma i någon högre omfattning och givetvis inte den som var ensamstående. Föräldraledigheten var ett halvår. Därefter var det dagmamma eller dagis för den som inte skulle vara hemma.

VAB är bra på många sätt och vis men jag kunde önska att fler fattade att det är en förmån, byggd på politiska beslut, och inte en gudagiven mänsklig rättighet. Den har inte funnits alltid och ingen säger att den blir kvar för övrigt.
  • Anonym ("")

TS: Jag tycker du hade tur som insåg hur denna arbetsplats fungerar innan du investerat mer tid och arbete där. Uppenbarligen var det inte någon arbetsplats du hade velat vara kvar på.

• Anonym (ee)
    Anonym ("") skrev 2018-01-01 21:48:16 följande:
    När jag var liten fanns ingen VAB. Man betalade någon annan för att vara hemma om man inte hade släktingar/vänner som kunde ställa upp, tog med det sjuka barnet till jobbet om det var ett jobb där det fungerade eller tog ut semester/oavlönad ledighet om chefen godkände det. Kommunen hade anställda som man kunde få hyra för att ta hand om sjuka barn i hemmet när föräldrarna inte kunde vara hemma.
    Fler mammor (och en och annan pappa) var hemma när barnen var mindre, men det betalades av den andra föräldern, inte av skattemedel. Och nej, lönerna var inte högre då men utgifterna hölls lägre. Högutbildade mammor var inte hemma i någon högre omfattning och givetvis inte den som var ensamstående. Föräldraledigheten var ett halvår. Därefter var det dagmamma eller dagis för den som inte skulle vara hemma.

VAB är bra på många sätt och vis men jag kunde önska att fler fattade att det är en förmån, byggd på politiska beslut, och inte en gudagiven mänsklig rättighet. Den har inte funnits alltid och ingen säger att den blir kvar för övrigt.
    Otroligt bra skrivet. Fattar inte varför så många föräldrar tar för givet att de förmåner de har tillgång till är någon sorts basal miniminivå, och att de själva inte har någon som helst skyldighet att se till att de både kan vara anställda och föräldrar. Det är ju på grund av sånt som företag tvekar att anställa småbarnsföräldrar.
  • Arenaman

Låt mig sammanfatta tråden:

Folk i Sverige blir upprörda när arbetsgivare kräver att de anställda är på jobbet och tar ett seriöst ansvar för verksamheten. Man känner sig berättigad till så mycket, man ska inte bara få ett arbete utan också att arbetsgivaren rättar sig efter en för man har ju rättigheter i det här landet och ve den arbetsgivare som gör något för att skydda sina intressen. Då är chefen psykopat och man skapar en ryggdunkartråd för att få stöd av andra bekväma och berättigade människor.

När arbetsgivarna sedan inte kan överleva och flyttar verksamheter utomlands (jag hat själv gjort det) och arbetslösheten ökar, ja då är det invandrarna som vi pekar ut som de skyldiga. De kommer hit och tar våra jobb.

Det ingen tänker på medan man sitter hemma och curlar lille Olle som är hemma igen för att han var kinkig och lite röd om näsan, är att arbetsgivarens konkurrenter har anställda som är något mer motiverade och hungriga efter framgång. Det bolag som finns i regioner som shenzhen i Kina som under det senaste decenniet har haft den starkaste expansionen i mänsklighetens historia. Det är länder som kina som sedan 1998 ökat sin BNP med faktor 15(!).

Det är länder som Sydkorea som för 50 år sedan var ett av världens fattigaste och som nu har över 300 universitet och som för några år sedan rankades i topp 3 av PISA. Ett land där man kommer ut med företag som Samsung, Huawei, LG, Kia, Hyundai och rankas som det mest innovativa landet i världen fyra år i rad sedan 2014 och man blir värdens sjunde starkaste ekonomi.

Men inte ens den utveckligen räcker på det internationella planet för Malaysia går ändå om och rankar sig som nummer 1 inte bara av PISA utan också som det land som under de senaste 50 åren haft den starkaste ekonomiska utvecklingen.

Det är de länderna och de bolagen som arbetsgivaren ska konkurrera med, inte på deras marknad, utan på vår hemma-marknad. Visste ni att HCL, ett indiskt IT- bolag med ca 120 000 anställda har öppnat kontor bara några hundra meter bort från Volvos huvudkontor? Vet ni om vilka samtal som förs mellan HCL och Geely? Vem är mest på tårna HCL eller Volvo IT? Vem vabbar mest? Olle Svenssons föräldrar eller Mhesh Kumars föräldrar? Vilket bolag ger facket störst inflytande tror ni, Volvo eller HCL? Hur mycket kommer Geely att tåla innan de flyttar tillverkningen av Volvo utomlands?

Det som hände lastbilsförarna händer nu med de stora IT bolagen, industrin kommer här näst.

Förmåner och trygghet är bra. Men tror ni att vi i Sverige är så speciella att vi har råd att vara så bekväma och berättigade? Vi som är involverade i och leder större verksamheter är inte psykopater som ställer krav på de anställda för att vi är något mer insatta i hur den globala konkurrenssituationen ser ut.

• Anonym (LOL)
    Arenaman skrev 2018-01-02 11:30:01 följande:

Låt mig sammanfatta tråden:

Folk i Sverige blir upprörda när arbetsgivare kräver att de anställda är på jobbet och tar ett seriöst ansvar för verksamheten. Man känner sig berättigad till så mycket, man ska inte bara få ett arbete utan också att arbetsgivaren rättar sig efter en för man har ju rättigheter i det här landet och ve den arbetsgivare som gör något för att skydda sina intressen. Då är chefen psykopat och man skapar en ryggdunkartråd för att få stöd av andra bekväma och berättigade människor.

När arbetsgivarna sedan inte kan överleva och flyttar verksamheter utomlands (jag hat själv gjort det) och arbetslösheten ökar, ja då är det invandrarna som vi pekar ut som de skyldiga. De kommer hit och tar våra jobb.

Det ingen tänker på medan man sitter hemma och curlar lille Olle som är hemma igen för att han var kinkig och lite röd om näsan, är att arbetsgivarens konkurrenter har anställda som är något mer motiverade och hungriga efter framgång. Det bolag som finns i regioner som shenzhen i Kina som under det senaste decenniet har haft den starkaste expansionen i mänsklighetens historia. Det är länder som kina som sedan 1998 ökat sin BNP med faktor 15(!).

Det är länder som Sydkorea som för 50 år sedan var ett av världens fattigaste och som nu har över 300 universitet och som för några år sedan rankades i topp 3 av PISA. Ett land där man kommer ut med företag som Samsung, Huawei, LG, Kia, Hyundai och rankas som det mest innovativa landet i världen fyra år i rad sedan 2014 och man blir värdens sjunde starkaste ekonomi.

Men inte ens den utveckligen räcker på det internationella planet för Malaysia går ändå om och rankar sig som nummer 1 inte bara av PISA utan också som det land som under de senaste 50 åren haft den starkaste ekonomiska utvecklingen.

Det är de länderna och de bolagen som arbetsgivaren ska konkurrera med, inte på deras marknad, utan på vår hemma-marknad. Visste ni att HCL, ett indiskt IT- bolag med ca 120 000 anställda har öppnat kontor bara några hundra meter bort från Volvos huvudkontor? Vet ni om vilka samtal som förs mellan HCL och Geely? Vem är mest på tårna HCL eller Volvo IT? Vem vabbar mest? Olle Svenssons föräldrar eller Mhesh Kumars föräldrar? Vilket bolag ger facket störst inflytande tror ni, Volvo eller HCL? Hur mycket kommer Geely att tåla innan de flyttar tillverkningen av Volvo utomlands?

Det som hände lastbilsförarna händer nu med de stora IT bolagen, industrin kommer här näst.

Förmåner och trygghet är bra. Men tror ni att vi i Sverige är så speciella att vi har råd att vara så bekväma och berättigade? Vi som är involverade i och leder större verksamheter är inte psykopater som ställer krav på de anställda för att vi är något mer insatta i hur den globala konkurrenssituationen ser ut.

Tillåt mig skratta!

Detta har inte med TS att göra. Hon behövdes inte på jobbet, det kostade inte ag en spänn att hon var hemma o vabbade, tvärtom. Företaget var stängt.

Att sitta och jämföra ett företag som har en anställd med Volvo är löjligt. Men med tanke på hur TS förre ag är, så är det ingen förlust om hon tar sitt företag och flyttar till Kina. 
  • Corly

Jag anser att det stora felet TS gjorde här var att inte ringa till arbetsgivaren och berätta att hon måste gå hem. Jag hade aldrig kommit på tanken att bara dra utan att kolla av först så att allt är ok. 

• Anonym (Fel)
    Corly skrev 2018-01-02 11:53:31 följande:

Jag anser att det stora felet TS gjorde här var att inte ringa till arbetsgivaren och berätta att hon måste gå hem. Jag hade aldrig kommit på tanken att bara dra utan att kolla av först så att allt är ok. 

Om jag inte mins fel så försökte ts nå sin chef innan hon gick.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fel) skrev 2018-01-02 12:42:20 följande:

Om jag inte mins fel så försökte ts nå sin chef innan hon gick.

Japp, det stämmer! Jag försökte ringa ett antal gånger, fast inga signaler gick fram.

Fast det trodde inte chefen på att jag gjort.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Luleå) skrev 2018-01-01 08:32:15 följande:

Kan ju ha haft att göra med att hon ville du skulle vara ledig, du avböjde och ville istället jobba (läs få lön). Hon vidtog då de åtgärder som krävdes för det och du valde att gå hem utan att meddela.

Du har ju visat att du hanterar saker på ett för henne inte önskvärt sätt, och därför har hon valt att släppa dig.

Så du menar att jag inte borde jobbat på hela veckan (läs få lön), eller hur ska du ha det?

Hon frågade, och jag sa att jag gärna ville jobba under veckan, eftersom vi hade pratat om att städa och röja i lokalerna, och hade en del obesvarade mail etc. Vore skönt att få sådant fixat i lugn och ro.

Menar du att jag skulle gått hemma med a-kassa istället, eller hur tänker du?

Vad för åtgärder menar du krävdes att hon skulle vidta för att jag skulle kunna befinna mig på jobbet och städa och fixa med saker vi låg efter med?

Jag vabbade en halv dag, var på jobbet resten av veckan. Ingen katastrof.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ma) skrev 2018-01-01 09:24:10 följande:

Nä, Faq, har säkert haft en hemmafru/-man mellan spisen och knytnäven.

Då har hen ju kunnat behandla partnern som en anställd som skall "göra allt för jobbet", dvs det har ingått att partnern skall ta hand om ungarna oavsett sitt eget hälsotillstånd eftersom Faq betalar den slöa människan för att inte störa Faq med såna oväsentligheter som hens egna barn.

Sedan har Faq kunnat komma hem på kvällen från sitt jobb (som är viktigare än barnen) och vara med sin avkomma en halvtimma för att bocka av "kvalitetstid med barnen" från att-göra-listan (för det vet jul alla att DET är viktigare för relationen med barnen än en förälder som finns där när barnen inte mår bra).

Så, kom inte och säg att Faq är en dålig förälder som prioriterat sitt företag före avkomman, hen har ju gjort ALLT för att se till att de blivit omhändertagna ...av någon annan...

Sedan är det ju så att för oss som har företag som går bra så är det OK att de anställda nyttjar sina lagstadgade rättigheter. Det är ju ofta de som inte riktigt är så framgångsrika som resonerar som Faq, så vi får väl ha lite medlidande med en som kämpar!

Haha, exakt:)
Svar på tråden Uppsagd pga vab