• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Guapa

Det är svårt det här, å ena sidan har man rätt enligt lag att vabba, å andra sidan finns det massor av jobb man inte bara kan lämna vind för våg utan att få in en ersättare först. Vissa jobb förutsätter att den anställde har ett socialt nätverk som kan rycka in om ett barn behöver hämtas från förskolan (och inte är dödssjukt).

Konstigt att det inte verkade finnas några rutiner för detta på din arbetsplats. Jag tror tyvärr inte det finns mycket att göra då det bara var en provanställning.

• xnfsm

Asså det ska ju mycket till innan man stänger en butik för att man måste gå, då är det kris. Allra helst om man är ny på jobbet. Jag antar här att det handlar om butiksjobb. Butiker i exempelvis gallerior får böter om de stänger hur som helst.

Känns orimligt att detta är hela storyn

• Anonym (Loop)

Företaget verkar vara väldigt litet. Var det bara du och chefen? Om bemanningen hänger på så få kommer det aldrig fungera såvida det inte finns fler personer som kan vabba. Oavsett hur mycket laglig rätt du har.

Försök hitta en större arbetsplats där det inte står och faller på vab.

• Anonym (kls)

Inget arbete, ingen LÖN!

• Anonym (Mamma)
    sigge1235 skrev 2017-12-30 21:10:50 följande:

Vad är det för jobb?

Vill inte avslöja exakt vad det var för jobb, men kan säga att det inte är någon katastrof att stänga tidigare.

Arbetsgivaren själv har tex gjort det, då hon hade spekulanter på en bokhylla hon lagt ut på blocket.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2017-12-30 21:13:16 följande:

Kunde inte barnets pappa vabba istället? Det är inte särskilt bra att behöva stänga en arbetsplats pga vab.

Nej, han arbetar i Norge under mina veckor. Vi är skilda.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-30 21:21:54 följande:

Fanns det inga riktlinjer alls vad du skulle göra under chefens semesterperiod om du blev sjuk? Låter ju märkligt att lämna dig ensam ansvarig utan sådan grundläggande info.

Jag vet inte om man kan göra något i detta fall, det har jag inte kunskap om. Däremot är det inte så att man får avsluta en provanställning av villet skäl som helst. Man behöver ej ange skäl, men det är inte samma sak som att alla skäl är ok. Tex får man inte avbryta en provanställning på grund av graviditet. Sen är det förstås väldigt svårt att bevisa något sådant men rent formellt får ,an inte det.

Nej, inga riktlinjer alls.
  • SofieJ
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-30 22:37:38 följande:

Arbetsgivaren själv har tex gjort det, då hon hade spekulanter på en bokhylla hon lagt ut på blocket.

Hahahahahaha
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-30 21:25:15 följande:

Jag hade gjort likadant om det var mitt företag och det handlade om en provanställd. Vill endast anställa personal som sätter företaget, dvs mitt företag, först utav allt. Mitt företag drivs av vinst, inte av ideella skäl. Att stänga ett företag om än bara för några timmar kan handla om grova summor.

Du uppvisade att du inte går att lita på för företagets bästa. Ditt barn kommer bli sjukt flera gånger och du kommer släppa allt. Du går inte att räkna med.

För din egna skull, ha ett skyddsnät som tar hand om barnet vid dessa tillfällen så du kan arbeta ostört. Enda gången man bör lämna sin arbetsplats, särskilt då man fått hela ansvaret, är om någon avlidit eller ligger dödssjuk på sjukhus.

Du är väldigt naiv om du tror att någon människa kommer sätta ditt företag och din vinst före sina egna barn och egna familj.

Ingen kommer vilja sätta DITT företag före allt annat här i livet, utan möjligen du själv då...

Här var det inte en "grov summa" som gick förlorad. Faktiskt inga pengar alls.
  • xnfsm
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-30 22:37:38 följande:

Vill inte avslöja exakt vad det var för jobb, men kan säga att det inte är någon katastrof att stänga tidigare.

Det låter som en riktig pajaschef...
Svar på tråden Uppsagd pga vab