• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (Klarsynt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 20:20:00 följande:

Om det är pappan du syftar på, så arbetar han i Norge de veckorna han inte har barnet.

De veckorna han har barnet är han hemma.

Hur kan du få det till att han sätter jobbet före sina barn?

Han är ju alltid förälder. Vad hade han gjort om du blev påkörd på väg till jobbet och han jobbade i Norge? Ingen av er har någon som kan ta hand om barnet...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 19:30:41 följande:

Man får ha ett nätverk av familj, vänner, grannar och ytterligare en närvarande förälder som kan hjälpa till. Jag vet att det kan ta emot i bidragsvana Sverige att betala för tjänster, men i värsta fall får man hosta upp lite stålar så man kan sköta sitt jobb. Visar man sig vara oersättlig så kan ibland företaget absorbera eventuella kostnader.

Som sagt, om ens barn blivit påkörd av en bil och svävar mellan liv och död så skiter man i allt annat som viktigt jobb och bara ger sig iväg till sjukhuset. Men om ens barn får feber, vilket de får ofta, så måste man delegera ansvaret om upphämtning, mot betalning om så måste.

Så de sakerna du räknar upp måste man enligt dig ha för att kunna ha ett jobb?

De flesta skulle inte vilja jobba för någon så omänsklig arbetsgivare. Alla kan bli sjuka, och att begära att den anställde ska ha grannar, familj och vänner som när som helst ska släppa sina egna jobb och gå och hämta någon annans barn som blivit sjukt, det förstår väl till och med du att det inte alltid funkar så?

Inte heller att man kan ha en barnvakt som man betalar för, som har jour under ens arbetstid, utifall ens barn skulle bli sjukt.

Dina fantasier är orealistiska.
  • Anonym (Vabn)

Ärligt talat, jag ÄLSKAR mina barn över ALLT annat men, jag gör ALLT för att slippa vabba. Det är naturligt för mig och jag prioriterar båda i min värld. Självklart går barnen först, men rent spontant skulle ja direkt försöka lösa det på annat vis innan jag bommar igen. Jag är då intresserad av mitt jobb & ser till företagets bästa vilket jaf vet gynnar mig i långa loppet.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Klarsynt) skrev 2017-12-31 20:30:44 följande:

Varför kunde du inte koppla vidare till din mobil? Hade du brytt dig om jobbet så hade du försökt lösa problemet.

Därför att vi jobbar inte så. Arbetsgivaren hade absolut inte gått med på att jag vidarekopplar telefonen.

Det hade dessutom varit tämligen värdelöst att göra så.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 20:20:00 följande:

Om det är pappan du syftar på, så arbetar han i Norge de veckorna han inte har barnet.

De veckorna han har barnet är han hemma.

Hur kan du få det till att han sätter jobbet före sina barn?

Då har du alltså endast två veckor i månaden då du måste ordna omhändetagning av ditt barn vid eventuell sjukdom, vilket borde göra det ännu enklare och billigare för dig. Kanske ordna dagmamma som kan hämta vid feber. Men jag förstår att det handlar om pengar, du vill inte betala helt enkelt. Men det var trots allt tur för chefen att hon såg dina prioriteter under provanställningen så hon kunde välja bort dig.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 20:34:18 följande:

Så de sakerna du räknar upp måste man enligt dig ha för att kunna ha ett jobb?

De flesta skulle inte vilja jobba för någon så omänsklig arbetsgivare. Alla kan bli sjuka, och att begära att den anställde ska ha grannar, familj och vänner som när som helst ska släppa sina egna jobb och gå och hämta någon annans barn som blivit sjukt, det förstår väl till och med du att det inte alltid funkar så?

Inte heller att man kan ha en barnvakt som man betalar för, som har jour under ens arbetstid, utifall ens barn skulle bli sjukt.

Dina fantasier är orealistiska.

Nej, måste måste man ju inte. Det finns jobb som är ok med ständiga frånvaro. Bara det att denna arbetsgivare var det inte. Och det gör henne inte omänsklig heller, det är hennes preferenser, hennes företag och hennes regler.

Varför kan man inte betala för en dagmamma?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-31 20:43:40 följande:

Då har du alltså endast två veckor i månaden då du måste ordna omhändetagning av ditt barn vid eventuell sjukdom, vilket borde göra det ännu enklare och billigare för dig. Kanske ordna dagmamma som kan hämta vid feber. Men jag förstår att det handlar om pengar, du vill inte betala helt enkelt. Men det var trots allt tur för chefen att hon såg dina prioriteter under provanställningen så hon kunde välja bort dig.

Märks ju tydligt att du inte har några barn.

Du har ju helt okunnig!

Du resonerar alltså som så att man ska ha och avlöna även en dagmamma som back up i fall ens barn blir sjuk?

Denna dagmamma skulle alltså lämna övriga dagbarn ensamma för att åka och hämta din anställdes sjuka barn, ta hem barnet till sig, och smitta ner resten av barngruppen?

Please...

Hoppas du driver med oss.
  • Anonym (Nejnejnej)
    Anonym (kls) skrev 2017-12-31 11:46:39 följande:

Det stämmer, men nu gällde det en PROVanställning och dessa kan avbrytas utan att arbetsgivaren behöver uppge någon grund för sitt beslut. 

TS har lagmässigt ingen chans eftersom att arbetsgivaren inte har gjort något olagligt. Hade det varit frågan om en anställning så hade situtationen varit en annan. 

Fel. Man får inte avbryta provanställning pga vab. Däremot blir det svårt att bevisa vad som föranlett uppsägningen. Jag har själv varit provanställd och blivit uposagd pga graviditet. Facket företrädde mig pga att a.g. agerade fel men de kunde inget bevisa eftetsom a.g. hävdade arbetsbrist. Därav stod det i deras svar på min anmälan att det inte kunde styrkas att graviditet var orsaken.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 20:49:28 följande:

Märks ju tydligt att du inte har några barn.

Du har ju helt okunnig!

Du resonerar alltså som så att man ska ha och avlöna även en dagmamma som back up i fall ens barn blir sjuk?

Denna dagmamma skulle alltså lämna övriga dagbarn ensamma för att åka och hämta din anställdes sjuka barn, ta hem barnet till sig, och smitta ner resten av barngruppen?

Please...

Hoppas du driver med oss.

Jag har två numera vuxna barn och det har gått alldeles utmärkt för oss, ingen försummad, ingen glömd.

Du får allt att låta så komplicerat, som om det är omöjligt. Om man verkligen vill, vilket du verkligen inte vill, så går det att hitta någon som man eventuellt kan betala som backup vid hämtning av febrigt barn. I många fall har man ju familj att falla tillbaka på men om man inte har det får man hitta andra alternativ. Eller välja jobb som accepterar plötsliga frånvaron.
  • Anonym (Klarsynt)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2017-12-31 20:54:47 följande:

Fel. Man får inte avbryta provanställning pga vab. Däremot blir det svårt att bevisa vad som föranlett uppsägningen. Jag har själv varit provanställd och blivit uposagd pga graviditet. Facket företrädde mig pga att a.g. agerade fel men de kunde inget bevisa eftetsom a.g. hävdade arbetsbrist. Därav stod det i deras svar på min anmälan att det inte kunde styrkas att graviditet var orsaken.

Finns ingen arbetsgivare som skulle erkänna det.
Svar på tråden Uppsagd pga vab