• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Mariell    8

Låter tyvärr mera som hon redan hade bestämt att din provanställning skulle avsluta.

• Anonym (Mamma)

Det handlar inte om något butiksjobb eller liknande.

Vill inte avslöja exakt vad det är för jobb, men kan säga att utan arbetsgivaren på plats, så kommer inga pengar in alls!

Mina uppgifter var att svara i telefonen och städa.

Företaget stod helt enkelt still under hennes semester.

Jag har nätverk, men ingen som kunde komma där och då. Däremot barnvakt till resten av veckan, om det skulle behövas.

• Anonym (Mamma)
    Mariell 8 skrev 2017-12-30 22:55:32 följande:

Låter tyvärr mera som hon redan hade bestämt att din provanställning skulle avsluta.

Ja, det misstänker jag också...
  • Mariell    8
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-30 22:57:06 följande:

Det handlar inte om något butiksjobb eller liknande.

Vill inte avslöja exakt vad det är för jobb, men kan säga att utan arbetsgivaren på plats, så kommer inga pengar in alls!

Mina uppgifter var att svara i telefonen och städa.

Företaget stod helt enkelt still under hennes semester.

Jag har nätverk, men ingen som kunde komma där och då. Däremot barnvakt till resten av veckan, om det skulle behövas.

Fast om din uppgifter var att bemanna telefonen så kan det ha skett mycket som fått stora konsekvenser när du stängde pga vabb...
  • Anonym (Mamma)
    Mariell 8 skrev 2017-12-30 22:59:02 följande:

Fast om din uppgifter var att bemanna telefonen så kan det ha skett mycket som fått stora konsekvenser när du stängde pga vabb...

Nope, det fick inga stora konsekvenser.

Faktum är att arbetsgivaren sa veckan innan att jag kunde vara ledig den veckan om jag ville. Men det ville jag ju inte, utan sa att jag ville jobba.

Nu blev det tyvärr så att jag behövde vabba en halv dag.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-30 22:48:34 följande:

Du är väldigt naiv om du tror att någon människa kommer sätta ditt företag och din vinst före sina egna barn och egna familj.

Ingen kommer vilja sätta DITT företag före allt annat här i livet, utan möjligen du själv då...

Här var det inte en "grov summa" som gick förlorad. Faktiskt inga pengar alls.

Naiv? Det är inget personligt, det är business. Och en opålitlig/oberäknelig anställd är dåligt för business. Det finns visst de som sätter sitt arbete före allt annat. Tänk om en neurolog skulle gå hem mitt i en pågående operation för att junior har fått lite feber på förskolan?

Det som är bra för företaget är bra för den anställda.

Ang grov summa, det var allmänt talat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-30 23:40:03 följande:

Naiv? Det är inget personligt, det är business. Och en opålitlig/oberäknelig anställd är dåligt för business. Det finns visst de som sätter sitt arbete före allt annat. Tänk om en neurolog skulle gå hem mitt i en pågående operation för att junior har fått lite feber på förskolan?

Det som är bra för företaget är bra för den anställda.

Ang grov summa, det var allmänt talat.

Först pratar du om ditt företag och dina pengar. Sen plötsligt om en neurolog!

Du kan inte blanda äpplen och päron.

Du är själv inte odödlig, en dag kommer du själv ligga sjuk i kräksjuka eller influensa, och bli opålitlig för dina egna "business".

Vi är bara människor! Precis alla kan bli sjuka eller åka ut för saker.

Min syster fick sin sedan länge planerade operation inställd pga sjukdomar. Inte ens läkare är immuna mot livet.

Du borde anställa robotar om hela din "business" rasar samman pga enstaka sjukdomar hos de anställda.
  • Anonym (Faq)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-31 00:05:46 följande:

Först pratar du om ditt företag och dina pengar. Sen plötsligt om en neurolog!

Du kan inte blanda äpplen och päron.

Du är själv inte odödlig, en dag kommer du själv ligga sjuk i kräksjuka eller influensa, och bli opålitlig för dina egna "business".

Vi är bara människor! Precis alla kan bli sjuka eller åka ut för saker.

Min syster fick sin sedan länge planerade operation inställd pga sjukdomar. Inte ens läkare är immuna mot livet.

Du borde anställa robotar om hela din "business" rasar samman pga enstaka sjukdomar hos de anställda.

Det var en liknelse, du förstod inte det alltså? Dig skulle jag inte anställa till att börja med låter det som, nån måtta får det vara.
  • Anonym (Loop)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-30 23:39:07 följande:

Nope, det fick inga stora konsekvenser.

Faktum är att arbetsgivaren sa veckan innan att jag kunde vara ledig den veckan om jag ville. Men det ville jag ju inte, utan sa att jag ville jobba.

Nu blev det tyvärr så att jag behövde vabba en halv dag.

Men varför blev chefen så arg? Vad skadade firman så mycket för att du gick hem? Eller är hon ett psykfall?
  • Anonym (JK)
    Anonym (Loop) skrev 2017-12-31 07:48:01 följande:

Men varför blev chefen så arg? Vad skadade firman så mycket för att du gick hem? Eller är hon ett psykfall?

Är man ny på jobbet då gör man inte som TS gjorde. Du ser till att pappan eller någon släkting tar barnet. Det är nonchslansen hos TS som går chefen förbannad.
Svar på tråden Uppsagd pga vab