• Anonym (Mamma)

Uppsagd pga vab

Min arbetsgivare var på semester utomlands och jag var själv på arbetet. Vid 11 på förmiddagen ringde de från skolan och sa att min sexåring hade feber, och jag behövde hämta honom...

Jag avslutade mina uppgifter, och talade in ett meddelande på telefonsvararen att vi hade stängt och öppnade igen följande dag. Sen gick jag, låste, och hämtade min sjuka son. Tog ut vab för en halv dag.

Veckan därpå var min arbetsgivare tillbaka, och fly förbannad över detta! Jag fick inte på några villkor lämna jobbet. Jag frågade vad jag skulle gjort då, sonen var ju sjuk. Då sa hon att det var inte hennes problem.

Och så blev jag uppsagd, och fick gå på dagen.

Vet att hon hade rätt att säga upp mig, då jag var provanställd, men anställningen skulle bli fast nästa månad, och hon har inte sagt annat än att jag skulle få tillsvidareanställning.

Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Uppsagd pga vab
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-31 09:42:55 följande:

Och dig skulle jag inte vilja ha som chef. Gissar på att du inte har egna barn med tanke på att du verkar vara så känslokall och oförstående. Hur viktigt mitt jobb/företag är kommer jag alltid sätta familjen före. Visst att man har ett skyddsnät omkring sig med vad händer om den tänkta barnvakten råkar vara sjuk/upptagen just den dagen mitt barn är sjukt? Är man föräldrar har man till

slut det yttersta ansvaret hur stort skyddsnät du än har.

I det fallet hade TS inget val. I slutändan var det lika bra även om det är såklart jobbigt att bli av med jobbet. Hitta ett jobb där det inte står och faller i fall man behöver vabba någon gång.

Många chefer är psykopater. Upplysningsvis. Och då struntar dom i andra människor och deras behov.

Jag förstår ts, då jag själv nyligen råkade ut för samma.

Man kan inte göra något tyvärr. Och själv ville jag inte lämna magsjuka eller febriga barn på dagis. Hade inte heller någon som kunde hjälpa mig. Tyvärr.

Jag själv är besviken. Jag gick o jobbade även om jag var sjuk. Jag hade feber. Sedan hosta så jag kräktes varje rast. Jag ville visa dom att jag inte stannade hemma för vad som helst. Tills mina barn blev sjuka....
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Faq) skrev 2017-12-30 23:40:03 följande:

Naiv? Det är inget personligt, det är business. Och en opålitlig/oberäknelig anställd är dåligt för business. Det finns visst de som sätter sitt arbete före allt annat. Tänk om en neurolog skulle gå hem mitt i en pågående operation för att junior har fått lite feber på förskolan?

Det som är bra för företaget är bra för den anställda.

Ang grov summa, det var allmänt talat.

En läkare. Eller annan sjukvårdspersonal vabbar. Så där har du fel. Arbetar själv på sjukhus som operationssköterska och det händer att även vi inom operationssjukvården vabbar. Vi har kollektivavtal som tillåter detta tillsammans med lag och en enhetschef som ansvarar för bemanningen även vid vab. Även våra barn kommer före jobbet.
  • Arenaman

Sluta klanka ner på (faq), det är väldigt lätt att tycka en massa om hur det ska gå till när man själv saknar ansvar för att bedriva en verksamhet. Perspektivet är annorlunda när man sitter med hela verksamhetsansvaret.

Ansvarar själv för ca 600 medarbetare i min organisation och mitt agerande hade sannolikt varit det samma som TS chef. Är man som anställd tillförordnad för en chef och tillfälligt bär hela verksamhetsansvaret förväntas man vidta åtgärder för att eliminera samtliga Single Point of Failures, den nivån av proaktivitet bör man som anställd ha.

Det här var en situation som hade kunnat få TS att växa ordentligt i chefens ögon men hon var inte tillräckligt förberedd och därmed inte tillräckligt pålitlig, vilket också framkom. Således fanns det enbart ett alternativ kvar för chefen.

Får man ett negativt besked från en arbetsgivare bör man vara lyhörd, förhandla och lämna snyggt. Den som bråkar och försöker jävlas med sin chef riskerar att göra sig oanställningsbar.

• Anonym (Jag med)
    Arenaman skrev 2017-12-31 10:56:23 följande:

Sluta klanka ner på (faq), det är väldigt lätt att tycka en massa om hur det ska gå till när man själv saknar ansvar för att bedriva en verksamhet. Perspektivet är annorlunda när man sitter med hela verksamhetsansvaret.

Ansvarar själv för ca 600 medarbetare i min organisation och mitt agerande hade sannolikt varit det samma som TS chef. Är man som anställd tillförordnad för en chef och tillfälligt bär hela verksamhetsansvaret förväntas man vidta åtgärder för att eliminera samtliga Single Point of Failures, den nivån av proaktivitet bör man som anställd ha.

Det här var en situation som hade kunnat få TS att växa ordentligt i chefens ögon men hon var inte tillräckligt förberedd och därmed inte tillräckligt pålitlig, vilket också framkom. Således fanns det enbart ett alternativ kvar för chefen.

Får man ett negativt besked från en arbetsgivare bör man vara lyhörd, förhandla och lämna snyggt. Den som bråkar och försöker jävlas med sin chef riskerar att göra sig oanställningsbar.

Du har valt själv att vara chef? Eller hur? O då får du ta det ansvaret som finns. Klarar du inte det, får du ju sluta.

Och du är inte mycket mera värd bara för du är chef?

Har du barn? Mamma pappa? Syskon? Skulle nåt hända dom, hade du struntat i det då? För att du är " chef"?

Kom ner på dina höga hästar....
  • Anonym (Anna)

[quote=78321089][quote-nick]Arenaman skrev 2017-12-31 10:56:23 följande:[/quote-nick]Sluta klanka ner på (faq), det är väldigt lätt att tycka en massa om hur det ska gå till när man själv saknar ansvar för att bedriva en verksamhet. Perspektivet är annorlunda när man sitter med hela verksamhetsansvaret.

Får man ett negativt besked från en arbetsgivare bör man vara lyhörd, förhandla och lämna snyggt. Den som bråkar och försöker jävlas med sin chef riskerar att göra sig oanställningsbar.[/quote

Försök att ha lite medkänsla och sätt dig in i TS situation (som dessutom verkar vara ensamstående). Hur skulle du ha gjort, även med ditt stora ansvar för x antal anställda, om skolan ringer att ditt barn är sjukt och det finns ingen som kan hoppa in och vara barnvakt just det dagen? Skulle du struntat i barnet? Förhoppningsvis inte. Även ?viktiga? personer har barn som blir sjuka ibland...

Om verksamheten står och faller på en person är det riktigt sårbart och då är det chefens ytttersta ansvar att se till att det finns back-up om personen blir sjuk.

Hoppas att sådana människor som dig inte har/skaffar barn. Man kan liksom inte förlita sig på barnvakter i alla situationer i livet. Har man så viktigt jobb att man inte ens kan tänka sig vabba en dag så skaffa inte barn, alternativt jobba på en arbetsplats med mer ?normala? människor som blir sjuka ibland/har barn som blir sjuka.

• Anonym (Jag med)
    Arenaman skrev 2017-12-31 10:56:23 följande:

Precis som ovan skribent skrev. Är företaget så sårbart för en anställd vabbar. Har du misslyckas som chef. Du ska se till att företaget fortfarande kan hålla igång. Trots någon vabbar.. uppenbarligen klarar du inte det? Sluta sätt dig själv på piedestal!
  • Anonym (Jjl)

Visst är det så att barnen kommer i första hand men som tidigare sagt så kan man inte bara gå och lämna arbetsplatsen direkt när barnet blir sjukt. Är ju inte helt ovanligt att man som förälder jobbar som Personlig assistent och då måste man stanna kvar tills någon annan kan komma. Ibland kan det ju dröja rätt länge.

Sen är det väl så att under en provanställning så gör man väl allt för att inte för att inte vara borta mer än nödvändigt. Dvs man tar inte all vab själv till att börja med om det finns en pappa och andra anhöriga som kan ställa upp.

Tror inte det handlade om att Ts vabade som gjorde chefen arg utan hur hon agerade.

• Anonym (12345)

Du skrev att du talade in på telefonsvararen innan du gick, men inget om att du ringt din chef.

Varför kontaktade du inte din arbetsgivare först?

• Arenaman

Jag skriver att jag hade agerat på samma sätt som Ts chef. Det hade de festa chefer gjort. Vi har två exempel på medarbetare i tråden. Att byta ut ägaren som bär det yttersta ansvaret är ju inte riktigt något alternativ.

Jag är inte här för att debattera det, berättar bara hur det fungerar i praktiken. Lyssna eller låt bli.

• Anonym (Jag med)
    Arenaman skrev 2017-12-31 11:37:06 följande:

Jag skriver att jag hade agerat på samma sätt som Ts chef. Det hade de festa chefer gjort. Vi har två exempel på medarbetare i tråden. Att byta ut ägaren som bär det yttersta ansvaret är ju inte riktigt något alternativ.

Jag är inte här för att debattera det, berättar bara hur det fungerar i praktiken. Lyssna eller låt bli.

Då hade jag velat se dig i din " chefsroll " när sjukhus ringer och säger att anhöriga ligger på sjukhus pga allvarlig olycka? Det har hänt mig nämligen. Hade du då sagt " tyvärr jag kan inte komma. Jag är chef över ett stort företag"? Sätt ner dig själv på jorden lite, och inse att vi alla är människor, där saker faktiskt kan hända privat?
Svar på tråden Uppsagd pga vab