• beccagranen

Vad bråkar ni om?

Ja låt höra, vad är det ni bråkar om i er relation?

Man läser och hör ofta att folk bråkar. Men så tänker jag, har levt med samma man i 12 år och vi har aldrig haft ett bråk. Aldrig gapat, kallat varandra fult eller haft anledning att bråka. Givetvis har vi haft diskussioner om något, men när vi båda förklarat så inser vi att vi tycker samma men uttrycker det olika. Pengar sägs ju vara ett stort ämne till bråk, men där är vi väl också med slapp attityd. Vi får in en summa, utgifter/räkningar vi har måste betalas, och resten får man spara och leva på.. vad är det att bråka om?

• Svar på tråden Vad bråkar ni om?
  • Anonym (Suck)

Vem har sagt att någon tvingar nån till sex genom bråk? En person svarade att hen blev mera irriterad utan sex. Då höll ts en liten predikan om att man borde förföra den andre istället.

Till er som bråkar om pengar; öppna en flaska champagne, griljera en hummer och mys lite istället för att bråka.

• sextiotalist

När vi bråkar är det mest för att vi båda är trötta och/eller på dåligt humör. Så egentligen är det inte något speciellt vi bråkar om, men saker som annars hade varit något man ryckte på axlarna då kan bli ett rejält irritationsmoment.
    Vi har kanske haft några rejäla konflikter under vårt förhållande, fast då var det inte bråk, utan mer samtal.

Det är nog så vi fungerar, småsaker kan man bråka om, men är det något större så blir det ett samtal mellan oss.

• Plupp73
    beccagranen skrev 2018-01-30 20:36:14 följande:

Det handlar inte om att se ner på andra utan ren nyfikenhet. Jag tror inte att folk som inte bråkar har ett problemfritt liv utan konflikter. Alla har väl diskusitioner och problem att reda ut, men frågan är vad dom gör att man inte kan kommunicera utan att skapa bråk. Tanken slog mig när jag läst för andra gången denna veckan om hur man reder ut bråken i familjer. Innan jul fanns tipps hur man öve2rlever julen utan bråk osv.

Som slog tanken mig att jag tror aldrig vi haft något bråk. Givetvis har vi haft svackor, vart oense och haft problem men det har man fått ta itu med civilicerat. Kanske man definierar bråk olika

Jag har ett och annat par i min omgivning som inte bråkar, och där problemet är tystnadskulturen. De tiger ihjäl varandra.

Nu bråkar förvisso inte min sambo och jag, men tystnad är lika illa.....
  • Physalis

Det beror på hur man definierar bråk. Vi kan ha rätt häftiga diskussioner om stort som smått då vi båda har starka åsikter och är väldigt envisa.

Ts du verkar huvudsakligen vilja trycka till alla som svarar, vad vill du med tråden?

Att säga att "det var väl onödigt att bråka om, det skulle jag aldrig göra i min relation." hjälper knappast någon, hade det räckt med att en främling knäppte en på näsan och talade om hur duktig de själva är så hade nog ingen bråkat.

Korrekturläser som en kratta
  • beccagranen
    Plupp73 skrev 2018-01-31 08:48:44 följande:
    Jag har ett och annat par i min omgivning som inte bråkar, och där problemet är tystnadskulturen. De tiger ihjäl varandra.

Nu bråkar förvisso inte min sambo och jag, men tystnad är lika illa.....
    Fast bara för att man inte bråkar så innebär det inte automatiskt att man inte kan kommunicera. 

Det hela kanske beror på hur  man definierar ett bråk. Att man tar  upp ett problem eller är oense i en fråga innebär inte för mig att vi bråkar, vi kommunicerar. Och det tycker jag är viktigt, att man får ha olika åsikter. För mig är ett bråk då man inte längre kan kommunicera på en lagom nivå, när man blir full av frustration, höjer rösten, förolämpar varandra, går iväg i ilska och blir osams. 
  • sextiotalist
    beccagranen skrev 2018-01-31 08:53:48 följande:
    Fast bara för att man inte bråkar så innebär det inte automatiskt att man inte kan kommunicera. 

Det hela kanske beror på hur  man definierar ett bråk. Att man tar  upp ett problem eller är oense i en fråga innebär inte för mig att vi bråkar, vi kommunicerar. Och det tycker jag är viktigt, att man får ha olika åsikter. För mig är ett bråk då man inte längre kan kommunicera på en lagom nivå, när man blir full av frustration, höjer rösten, förolämpar varandra, går iväg i ilska och blir osams. 
    Min definition också och hos oss händer det när vi är trötta/irriterade eller på dåligt humör (eller när den tiden begav sig, när jag hade PMS)
  • beccagranen
    Physalis skrev 2018-01-31 08:50:22 följande:

Det beror på hur man definierar bråk. Vi kan ha rätt häftiga diskussioner om stort som smått då vi båda har starka åsikter och är väldigt envisa.

Ts du verkar huvudsakligen vilja trycka till alla som svarar, vad vill du med tråden?

Att säga att "det var väl onödigt att bråka om, det skulle jag aldrig göra i min relation." hjälper knappast någon, hade det räckt med att en främling knäppte en på näsan och talade om hur duktig de själva är så hade nog ingen bråkat.

Precis, det kanske handlar om definitionen om vad bråk är. För mig är det när man inte längre kan kommunicera med varandra. När det går över styr och man höjer rösten, förolämpar och blir ovänner.  Att man har olika åsikter, i allt från politik, barnuppfostran, sysselfördelning etc hör väl till i en relation, man diskuterar saken och försöker hitta en lösning. 

Det handlar inte om att säga att vi är duktiga som inte bråkar, majoriteten av svaren är just att dom inte bråkar. Man kan ha hetsiga diskussioner för man tror stark på sin sak. Att jag frågar är för att jag av ren nyfikenhet undrar om det är så vanligt som media framför, hur man ska överleva julen, påsken, semestern utan bråk, hur man ska ta hjälp för att reda sina bråk, hur man hitta tillbaka efter år av bråk. Och då undrar jag om det verkligen är så vanligt att man bråkar, och vad är det som leder till bråken. 
  • Anonym (Suck)
    10oktober skrev 2018-01-30 21:44:52 följande:

Kan inte minnas ett enda bråk med min man... Diskussioner som kan leda till att någon av oss blir lite sur ja, men då tar vi oss igenom den diskussionen, ber varandra om ursäkt och är sedan glada igen. Vi kommer båda från stormiga relationer sen tidigare och är båda måna om att kommunicera.

Plupp73 skrev 2018-01-31 01:44:07 följande:

Vi bråkar aldrig i princip. Någon gång i månaden missuppfattar vi varandra så att någon fräser till eller blir lite sårad, men då pratar vi om det så att det blir bra igen.

I min förra relation var det bråk och missförstånd heeeela tiden, vilket verkligen var skitjobbigt. Jag är så glad att leva i harmoni sedan 8.5 år tillbaka....

Ah det verkar vara en definitionsfråga. Att bli sur, behöva be om ursäkt, fräsa , bli sårad och sen bra igen, det kallar jag bråk.
  • sextiotalist
    beccagranen skrev 2018-01-31 09:03:06 följande:
    Precis, det kanske handlar om definitionen om vad bråk är. För mig är det när man inte längre kan kommunicera med varandra. När det går över styr och man höjer rösten, förolämpar och blir ovänner.  Att man har olika åsikter, i allt från politik, barnuppfostran, sysselfördelning etc hör väl till i en relation, man diskuterar saken och försöker hitta en lösning. 

Det handlar inte om att säga att vi är duktiga som inte bråkar, majoriteten av svaren är just att dom inte bråkar. Man kan ha hetsiga diskussioner för man tror stark på sin sak. Att jag frågar är för att jag av ren nyfikenhet undrar om det är så vanligt som media framför, hur man ska överleva julen, påsken, semestern utan bråk, hur man ska ta hjälp för att reda sina bråk, hur man hitta tillbaka efter år av bråk. Och då undrar jag om det verkligen är så vanligt att man bråkar, och vad är det som leder till bråken. 
    Det är också något som jag undrar över. Det måste vara så otroligt energidränerande att ha så många konflikter. Jag kan lugnt erkänna att jag och sambon kan bråka, men det beror ofta på bakomliggande faktorer, ingen ursäkt, men en förklaring. Men det är väldigt sällan, kanske någon gång  månaden och det går över väldigt snabbt
  • Annsti

Vi bråkar hela tiden. Eller jag bråkar hela tiden. Jag har ett behov av att bli sedd och känna mig älskad. Har heller inget problem med stormiga känslor och hettar till i diskussioner. Min man är tystlåten o vill bara att allt ska vara bra. Utan mitt hetsig humör hade vi levt parallella liv och allt hade varit frid o fröjd. Jag funderar på att lämna men vi har varit tillsammans i 15 år och har tre barn. Bråken handlar om allt utom pengar. Alltid jag som startar dem, han suckar och himlar med ögonen

Svar på tråden Vad bråkar ni om?