• beccagranen

Vad bråkar ni om?

Ja låt höra, vad är det ni bråkar om i er relation?

Man läser och hör ofta att folk bråkar. Men så tänker jag, har levt med samma man i 12 år och vi har aldrig haft ett bråk. Aldrig gapat, kallat varandra fult eller haft anledning att bråka. Givetvis har vi haft diskussioner om något, men när vi båda förklarat så inser vi att vi tycker samma men uttrycker det olika. Pengar sägs ju vara ett stort ämne till bråk, men där är vi väl också med slapp attityd. Vi får in en summa, utgifter/räkningar vi har måste betalas, och resten får man spara och leva på.. vad är det att bråka om?

• Svar på tråden Vad bråkar ni om?
  • sextiotalist
    Annsti skrev 2018-01-31 09:21:55 följande:

Vi bråkar hela tiden. Eller jag bråkar hela tiden. Jag har ett behov av att bli sedd och känna mig älskad. Har heller inget problem med stormiga känslor och hettar till i diskussioner. Min man är tystlåten o vill bara att allt ska vara bra. Utan mitt hetsig humör hade vi levt parallella liv och allt hade varit frid o fröjd. Jag funderar på att lämna men vi har varit tillsammans i 15 år och har tre barn. Bråken handlar om allt utom pengar. Alltid jag som startar dem, han suckar och himlar med ögonen

Känner du dig mer sedd (på ett positivt sätt då) när du startar bråk. Som du beskriver det, så lever ni parallella liv, du bråkar, han suckar.

Vad för du ut av bråken?
    Blir han mindre tystlåten?
    Vad är det för fel att vilja att allt är bra om det är bra?
    Jag har också humör och temperament, har inga problem med att diskussioner hettar till. Men jag ser det inte som att man måste ha diskussioner där det hettar till, mer att jag hanterar detta.
  • Annsti
    sextiotalist skrev 2018-01-31 09:26:12 följande:

Känner du dig mer sedd (på ett positivt sätt då) när du startar bråk. Som du beskriver det, så lever ni parallella liv, du bråkar, han suckar.

Vad för du ut av bråken?

Blir han mindre tystlåten?

Vad är det för fel att vilja att allt är bra om det är bra?

Jag har också humör och temperament, har inga problem med att diskussioner hettar till. Men jag ser det inte som att man måste ha diskussioner där det hettar till, mer att jag hanterar detta.

Nej känner mig inte mer sedd bara elak, så helt klart kontraproduktivt. Har hamnat i en ond spiral. Vill ha förändring med bråken, men är tillräckligt gammal för att inse att den enda jag kan förändra är mig själv. Ändå står jag där och bråkar. Och nej mannen blir såklart än mer tystlåten. Hur hanterar du ditt temperament?
  • sextiotalist
    Annsti skrev 2018-01-31 09:32:24 följande:
    Nej känner mig inte mer sedd bara elak, så helt klart kontraproduktivt. Har hamnat i en ond spiral. Vill ha förändring med bråken, men är tillräckligt gammal för att inse att den enda jag kan förändra är mig själv. Ändå står jag där och bråkar. Och nej mannen blir såklart än mer tystlåten. Hur hanterar du ditt temperament?
    Det klassiska, räknar till 10 och så gör jag något som får ur mina aggressioner, att springa eller ta en långpromenad, eller städa något skåp kan absolut hjälpa.
  • Anonym (Suck)

Man ska inte förväxla bråk med höjda röster. Att vara passivaggressivt tyst och undanglidande är också ett slags bråk.

Kvinnor har genom tiderna ofta bitit ihop och städat ett skåp, personligen tror jag mera på dialog. Om jag och Annsti var ett par skulle vi troligen gräla högljutt ibland men det skulle alltid leda till något konstruktivt och testa nya rutiner för att undvika orsaken till bråk. Man bråkar för att man vill förbättra situationen eller vanorna.

Vet inte om du håller med mej om det Annsti men du lät lik mej på din beskrivning.

• Anonym (30årkvinna)

Vi bråkar om uppfostran av barnen. Det är en lång lista barnen förväntas kunna göra på egen hand enligt honom trots att dem bara är några år gamla. Äta tillsammans vid köksbordet kanske många ser som något mysigt men jag får ångest då jag vet att han blir arg hur och vad barnen äter.

Han tvingar mig till sex hela tiden, vill bara bli fri och ha min kropp ifred.

• sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-31 10:00:33 följande:

Man ska inte förväxla bråk med höjda röster. Att vara passivaggressivt tyst och undanglidande är också ett slags bråk.

Kvinnor har genom tiderna ofta bitit ihop och städat ett skåp, personligen tror jag mera på dialog. Om jag och Annsti var ett par skulle vi troligen gräla högljutt ibland men det skulle alltid leda till något konstruktivt och testa nya rutiner för att undvika orsaken till bråk. Man bråkar för att man vill förbättra situationen eller vanorna.

Vet inte om du håller med mej om det Annsti men du lät lik mej på din beskrivning.

Att jag har temperament ger mig inte rätten att bete mig illa. Har vi en konflikt, så reder vi ut den. Men om min sambo glömt att sätta på diskmaskinen, som han lovat, så innebär det inte att jag har rätt att skälla ut honom, det är då jag istället sätter på diskmaskinen och städar ett skåp.
    För glömma kan vi alla (en annan gång är det jag och då vill inte jag bli utskälld).
  • beccagranen
    Anonym (30årkvinna) skrev 2018-01-31 10:08:00 följande:

Vi bråkar om uppfostran av barnen. Det är en lång lista barnen förväntas kunna göra på egen hand enligt honom trots att dem bara är några år gamla. Äta tillsammans vid köksbordet kanske många ser som något mysigt men jag får ångest då jag vet att han blir arg hur och vad barnen äter.

Han tvingar mig till sex hela tiden, vill bara bli fri och ha min kropp ifred.

Hur står du ut att leva så? att inte få ha rätten till sin kropp, att inte kunna njuta av tillvaron som en familjemiddag. 
  • Anonym (Suck)

@sextiotalist; tydligen har alla helt olika scenarion i huvudet. Skulle aldrig få för mej att skälla eller bli sur för att någon glömt sätta på diskmaskinen.

Jag tänker mera på när saker långsiktigt skaver eller upprepas så att det på sikt hotar relationen eller går ut över någon part.

• sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-31 10:25:57 följande:

@sextiotalist; tydligen har alla helt olika scenarion i huvudet. Skulle aldrig få för mej att skälla eller bli sur för att någon glömt sätta på diskmaskinen.

Jag tänker mera på när saker långsiktigt skaver eller upprepas så att det på sikt hotar relationen eller går ut över någon part.

Sådant reder vi ut, inget som vi bråkar om. Tror du att vi hade fått igång sexlivet (som var något som skavde hos min sambo) om han hade bråkat, vi pratade om det.
  • Emmapemmatjoho

Vi bråkar aldrig. Verkligen aldrig så att vi skriker på varandra eller kallar varandra fula saker, men inget "passive aggressive" heller vad jag kan komma på.

Bråk skulle jag definiera som när man inte bara är oense, men också kommer med osakligheter (fula ord och sånt som inte är relevant för diskussionen) och inte respekterar varandra. Att känna sig irriterad eller diskutera behöver absolut inte vara att bråka, men börjar irritationen ta sig uttryck i att man blir snäsig eller så, så tycker jag att man bör backa innan det blir ett bråk, och ta reda på vad som triggade det. Behöver ju inte vara skilsmässa på gång, liksom! Kanske räcker med en power-nap eller lite mat i magen.

Om nån av oss känner sig lättretlig, vilket ju är mänskligt (PMS, jobbstrul, sömnbrist, hungrig, "vaknat på fel sida", stressad) så börjar vi inte prata om viktiga saker där och då. Skulle det ändå vara nåt som måste avhandlas, så säger vi bara t.ex. "jag är inte på bra humör, jag ska vila så tar vi det sen". Vi pratar om allt, även om vi inte är överens så grälar vi inte på varandra, brukar sluta i att nån konstaterar att vi förstår vad den andra menar men vi håller inte med, sen är det liksom inte mer med det, vi båda är väldigt förstående vad gäller olikheter tror jag. Ingen av oss känner att vi måste få vår vilja igenom till varje pris...

...Det är nog lite svårare för människor som absolut måste känna att de får "vinna" diskussionen... Man är ju olika där med...

Vi tar inte ut dåliga humör det på den andra, men den andra kan ju ta illa upp även om det inte "var meningen"... Om det händer att man efteråt känner att man var lite väl kort i tonen så brukar vi be om ursäkt efteråt. No biggie, men för att bekräfta den andra. Det kan vara en kram och ett förlåt för innan, eller så pratar vi om vad som fick den andra att känna sig så ("jag vet att jag var lite bitter tidigare, men chefen var på mig om en deadline på jobbet"). Och erkänner om vi blev sårad av beteendet ("jag vet att du hade PMS, jag tog illa upp när du sa X, men det är okej", eller vad det kan vara) så att den andra har en chans att säga förlåt eller förklara sig.

Bara bli tyst och sur hjälper ju inte, den andra kanske inte ens hade uppfattat att den sa nåt "fel" om man inte kommunicerar med varandra.

Nu för tiden känner vi ju varann så pass bra att vi inte behöver förklara så mycket. Minst lika ofta bara låter vi det gå när vi vet vad det beror på, behöver inte ens pratas om alla gånger. Men en liten bekräftelse på att humöret fanns där försöker vi ge för det mesta i alla fall, typ "du var lite nere tidigare, är det bättre nu?", "jag var lite ledsen innan, men det är lugnt, det var inte på grund av dig, jag tror det är PMS på gång".

Så nä vi bråkar inte och vill aldrig skada varandra. Därmed inte sagt att jag inte fattar hur man kan bråka, jag och min lillasyster har ju bråkat stora delar av vår uppväxt (vi är bästa vänner idag) och jag och min pappa har kunnat skrika på varandra ordentligt när jag var en obstinat tonåring. Så jodå jag vet hur lätt det är att bråka, och att man kan gräla som galningar och ändå älska varandra (jag och min pappa har alltid haft en jättenära, fin relation, men när vi rök ihop var det ordentligt!). Men som vuxen ser jag inte längre nån anledning, jag lärde mig kontrollera stubinen... den typen av kommunikation löser ju ingenting.

Svar på tråden Vad bråkar ni om?