• beccagranen

Vad bråkar ni om?

Ja låt höra, vad är det ni bråkar om i er relation?

Man läser och hör ofta att folk bråkar. Men så tänker jag, har levt med samma man i 12 år och vi har aldrig haft ett bråk. Aldrig gapat, kallat varandra fult eller haft anledning att bråka. Givetvis har vi haft diskussioner om något, men när vi båda förklarat så inser vi att vi tycker samma men uttrycker det olika. Pengar sägs ju vara ett stort ämne till bråk, men där är vi väl också med slapp attityd. Vi får in en summa, utgifter/räkningar vi har måste betalas, och resten får man spara och leva på.. vad är det att bråka om?

• Svar på tråden Vad bråkar ni om?
  • sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-31 13:02:28 följande:

@sextiotalist: Nähä? Vad säjer du är det bättre att alltid kunna kommunicera på lugn och konstruktivt sätt ? Å fan det hade jag ALDRIG kunnat räkna ut. Måste tala om det för min man också. Jeez du lyfte liksom ett filter från mina ögon.

Jag förstår din frustation, absolut och det är förbaskat trist att du måste bli arg för att bli lyssnad på. Men då måste du ändå erkänna att det inte är optimalt.

Och är man i den situationen så har man all rätt att bli heligt förbannad. (fast när jag är heligt förbannad så agerar jag på ett annat sätt)
    Men jag tror inte att det är sådant man förknippar med de förhållande där man bråkar. För jag får intrycket att man bråkar om allt, det har blivit ett sätt att kommunicera, att man bråkar om att skorna står fel, att man bråkar om att osthyveln ligger kvar på bordet, att man bråkar om vem som ska laga maten etc, dvs allt blir konflikter. Det måste vara oerhört tärande och suga mycket energi.
  • Anonym (trött)
    beccagranen skrev 2018-01-31 12:36:33 följande:
    Folk med aggregationsproblem har ofta svårt att uttrycka sig och förmedla sig verbalt. Det finns mycket forskning kring detta på barn. Lika så försökte barnen i 1-4 års ålder testa gränserna, kasta sina saker som inte fungerade som dom ville i golvet, förstöra saker i ren ilska, slänga sig på golvet och göra sig hörd för att få respons. Det beteende tillrättavisa man där och då, och lärde dom att det inte är okej. Det är inte okej att inte ha kontroll över sin vrede, att förstöra saker i hemmet eller att ge sig på eller skrämma någon med sin styrka. 

Hur många möter inte konflikter på arbetsplatsen, eller i vardagen men måste tygla sig för att det inte är accepterat? En kund som man anser är dum i hela huvudet måste man ändå bemöta professionellt, en chef som är idiot eller en odåga som mobbar ditt barn som man hade velat ge ett rejäl omgång. MEN man får inte bete sig hur man vill, man måste tygla sig för det är inte acceptabelt. Så varför skulle jag tillåta att min man skulle agera genom gapa, slå och bete sig som man vill för stunden. Han är vuxen, gå åt sidan och lugna ner dig, gå ut och lyft skrot eller jogga av dig frustrationen. Men mig ska han inte avreagera sig på, eller bete sig hotfullt. Och framför allt inte i barnens närvaro.
    Njae, det finns många sätt att vara aggressiv på. I landet mellanmjölk är cynism och passiv aggressiv väldigt poppis. Det är alltid lika intressant att se vad som händer när personer som är vana att kunna "stirra ner" andra genom elegant formulerade syrliga fraser får smaka på egen sin medicin. Inte så sällan trillar hakan ner någon meter och sen försvinner liksom elegansen och vältaligheten och allt urartar i en ström av personangrepp och rent hat.

Det finns också en hel del forskning som visar attn människor som INTE får utlopp för frustration och ilska utan håller den instängd många ggr mår mycket sämre och har mycket mer aggressioner i sig än människor som ventilerar med en gång.
  • Anonym (Jag)

Vi bråkar för att vi inte kan diskutera. Kommunikationen funkar inte. Förstår jag inte så blir han arg. Sedan bråkar vi om pengar, familj, barn, regler, förhållandet, osv.

• sextiotalist
    Anonym (trött) skrev 2018-01-31 13:13:25 följande:
    Njae, det finns många sätt att vara aggressiv på. I landet mellanmjölk är cynism och passiv aggressiv väldigt poppis. Det är alltid lika intressant att se vad som händer när personer som är vana att kunna "stirra ner" andra genom elegant formulerade syrliga fraser får smaka på egen sin medicin. Inte så sällan trillar hakan ner någon meter och sen försvinner liksom elegansen och vältaligheten och allt urartar i en ström av personangrepp och rent hat.

Det finns också en hel del forskning som visar attn människor som INTE får utlopp för frustration och ilska utan håller den instängd många ggr mår mycket sämre och har mycket mer aggressioner i sig än människor som ventilerar med en gång.
    Men man kan ventilera på många sätt, för mig är promenader, löpning och städa skåp ett sätt att ventilera. Ofta med ett inre mutter hur orättvis världen är ;). Att skälla på min sambo för att han gjort, i mina ögon, något oförlåtligt (hänga jackan fel eller något annat fruktansvärt) är inte rätt mot honom bara för att jag är på dåligt humör och stubinen är kort.

• Anonym (Suck)
    beccagranen skrev 2018-01-31 13:00:33 följande:

Jag förstår att din partner inte ligger med dig frivillig, med sådant uppförande som du har. Hade också vart avtänd med en barn som beter sig som en snorunge och saknar förmågan att kommunicera som en vuxen människa.

Du är mera för att tänka ut elakheter verbalt märker jag. Ja det är också ett sätt.

Du känner inte mej och inte min man, men du är säker på vad som är hönan och ägget... eller har något behov av att få frossa i andras bråkproblem för att känna dej mer nöjd. Är det mycket sådär för dej att sex är villkorat och handelsvara?, du skrev tidigare också om att du inte skulle ligga med din man om han tjatade eller inte "fick dej att vilja". Hoppas du får uppleva en egen fristående lust någon dag.
  • Anonym (trött)
    sextiotalist skrev 2018-01-31 13:20:04 följande:
    Men man kan ventilera på många sätt, för mig är promenader, löpning och städa skåp ett sätt att ventilera. Ofta med ett inre mutter hur orättvis världen är ;). Att skälla på min sambo för att han gjort, i mina ögon, något oförlåtligt (hänga jackan fel eller något annat fruktansvärt) är inte rätt mot honom bara för att jag är på dåligt humör och stubinen är kort.
    Ja, men alla "korrekta" sätt är inte heller alltid bra, konflikträdsla är ingen bra egenskap. Att låtsas inte vara arg när man är arg tror jag inte är så hälsosamt heller.
  • sextiotalist
    Anonym (trött) skrev 2018-01-31 13:40:58 följande:
    Ja, men alla "korrekta" sätt är inte heller alltid bra, konflikträdsla är ingen bra egenskap. Att låtsas inte vara arg när man är arg tror jag inte är så hälsosamt heller.
    Självklart inte, men vi behöver inte låtsas, men man behöver inte alltid agerar mot den andra bara för att.
    Men jag förstår inte varför man ska skapa en konflikt av något som inte är något att skapa konflikt om, bara för att man är på dåligt humör.
    Konflikter har jag inga problem att hantera, jag kan markera och säga ifrån, utan att behöva börja bråka.
  • Anonym (trött)
    sextiotalist skrev 2018-01-31 13:45:42 följande:
    Självklart inte, men vi behöver inte låtsas, men man behöver inte alltid agerar mot den andra bara för att.
    Men jag förstår inte varför man ska skapa en konflikt av något som inte är något att skapa konflikt om, bara för att man är på dåligt humör.
    Konflikter har jag inga problem att hantera, jag kan markera och säga ifrån, utan att behöva börja bråka.
    Det bero på vad konflikten beror på, struntsaker kan jag hålla med om är onödgt att skapa en konflikt över, men även struntsaker kan bli större saker om de repeteras tillräckligt ofta. Du säger ifrån trevligt en gång, två ggr, 3 ggr, efter 150:e gången blir det kanske en konflikt ändå. Och då handlar det inte enbart om vilket humör man är på.

Konflikter går att hantera bra om man lyssnar och tar åt sig, men det kräver en viss mognad från båda sidor. Om en ene (eller båda) varken lyssnar eller tar till sig så blir det till slut bråk.
  • sextiotalist
    Anonym (trött) skrev 2018-01-31 14:02:39 följande:
    Det bero på vad konflikten beror på, struntsaker kan jag hålla med om är onödgt att skapa en konflikt över, men även struntsaker kan bli större saker om de repeteras tillräckligt ofta. Du säger ifrån trevligt en gång, två ggr, 3 ggr, efter 150:e gången blir det kanske en konflikt ändå. Och då handlar det inte enbart om vilket humör man är på.

Konflikter går att hantera bra om man lyssnar och tar åt sig, men det kräver en viss mognad från båda sidor. Om en ene (eller båda) varken lyssnar eller tar till sig så blir det till slut bråk.
    Absolut. Småler när jag tänker på situationer, som vi lärt oss, där vi undviker varnadra. När sambon bygger något, han gillar det egentligen, men är en sådan perfektionist att han blir galen om något blir fel. Någon som hör honom då kan säkert uppleva att han är världens grälsjukaste person, jag går undan och låter honom kämpa med dessa demoner helt själv.
    Jag, när jag städar, då vill jag vara helt ifred, att störa mig då är inte läge.
    Bakning, då håller sig hela familjen på stort avstånd.
    Men vi vet det, och visst, hade vi varit konflikthungriga, då hade det varit jätteläge att skapa konflikter då.

Jodå, vi har humör, men försöker låta den andra slippa humöret
  • Anonym (trött)
    sextiotalist skrev 2018-01-31 14:07:53 följande:
    Absolut. Småler när jag tänker på situationer, som vi lärt oss, där vi undviker varnadra. När sambon bygger något, han gillar det egentligen, men är en sådan perfektionist att han blir galen om något blir fel. Någon som hör honom då kan säkert uppleva att han är världens grälsjukaste person, jag går undan och låter honom kämpa med dessa demoner helt själv.
    Jag, när jag städar, då vill jag vara helt ifred, att störa mig då är inte läge.
    Bakning, då håller sig hela familjen på stort avstånd.
    Men vi vet det, och visst, hade vi varit konflikthungriga, då hade det varit jätteläge att skapa konflikter då.

Jodå, vi har humör, men försöker låta den andra slippa humöret
    Som sagt det mesta går att lösa med ömsesidig respekt och ödmjukhet (erkänna att man kan göra fel ibland), många konflikter kan undvikas helt enkelt genom att man tänker till eller sätter sig in i den andras situation. Men tyvärr är alla människor inte funtade så och alla går inte alltid att resonera sakligt med. Då blir det bråk.
Svar på tråden Vad bråkar ni om?