Anonym (trött) skrev 2018-01-31 14:02:39 följande:
Det bero på vad konflikten beror på, struntsaker kan jag hålla med om är onödgt att skapa en konflikt över, men även struntsaker kan bli större saker om de repeteras tillräckligt ofta. Du säger ifrån trevligt en gång, två ggr, 3 ggr, efter 150:e gången blir det kanske en konflikt ändå. Och då handlar det inte enbart om vilket humör man är på.
Konflikter går att hantera bra om man lyssnar och tar åt sig, men det kräver en viss mognad från båda sidor. Om en ene (eller båda) varken lyssnar eller tar till sig så blir det till slut bråk.
Absolut. Småler när jag tänker på situationer, som vi lärt oss, där vi undviker varnadra. När sambon bygger något, han gillar det egentligen, men är en sådan perfektionist att han blir galen om något blir fel. Någon som hör honom då kan säkert uppleva att han är världens grälsjukaste person, jag går undan och låter honom kämpa med dessa demoner helt själv.
Jag, när jag städar, då vill jag vara helt ifred, att störa mig då är inte läge.
Bakning, då håller sig hela familjen på stort avstånd.
Men vi vet det, och visst, hade vi varit konflikthungriga, då hade det varit jätteläge att skapa konflikter då.
Jodå, vi har humör, men försöker låta den andra slippa humöret