• beccagranen

Vad bråkar ni om?

Ja låt höra, vad är det ni bråkar om i er relation?

Man läser och hör ofta att folk bråkar. Men så tänker jag, har levt med samma man i 12 år och vi har aldrig haft ett bråk. Aldrig gapat, kallat varandra fult eller haft anledning att bråka. Givetvis har vi haft diskussioner om något, men när vi båda förklarat så inser vi att vi tycker samma men uttrycker det olika. Pengar sägs ju vara ett stort ämne till bråk, men där är vi väl också med slapp attityd. Vi får in en summa, utgifter/räkningar vi har måste betalas, och resten får man spara och leva på.. vad är det att bråka om?

• Svar på tråden Vad bråkar ni om?
  • EnAnonumius
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-31 10:25:57 följande:
    Jag tänker mera på när saker långsiktigt skaver eller upprepas så att det på sikt hotar relationen eller går ut över någon part.
    Enkelt. Ja jag vet att du frågade @sextiotalist. Men kände att jag vill svara på denna fråga med och hey det är ett öppet diskussionsforum.

Jag och min exman valde att ha konstruktivt snack och aktivt lyssnande på varandra, det var vårt sätt att gräla på varandra, oavsett om det var "långsiktiga saker som skaver och upprepas" eller om "direkta saker". 
    Min man valde att ta en promenad eller gå ned och meka med bilen för att få ur de värsta frustrationerna och/ilska först. Jag valde en annan metoder (nej inte städa) först för att få ur mig mina frustrationer och/eller ilska först, för ingen av oss gillade att reda ut problem i ren ilska/frustration då vi båda ansåg att det är kontraproduktivt.
  • Gfst743
    AndreaBD skrev 2018-01-31 22:19:56 följande:

Inte tusen kallar jag partnern för en massa fula ord heller, inför barnen. Om min partner verkligen gör fel så blir jag fly-förbannad. Men inte vräker jag ur mig något osakligt ändå. Det räcker väl att man blir arg?

Har jag sagt att man bör kalla varandra fula saker?
  • EnAnonumius
    Gfst743 skrev 2018-01-31 20:23:02 följande:
    Jag skulle istället vilja vända på det och hävda att par som aldrig bråkar är något fel i kommunikationen med. Det är hälsosamt att rensa luften ibland och föra fram om det är något som går och grämer en. Det betyder inte att man ska stå och hålla på som idioter men många är rädda för minsta lilla konflikt! Fram med känslorna liksom! Lägg korten på bordet och sluta undertryck problemen. För JA, jag vill påstå att ALLA genomgår något slags problem i relationen förr eller senare! Annars är det något fel, att den ena ljuger eller kör falskspel eller att den andra är kuvad och aldrig vågar säga något!

Det är inte farligt att vara arg! Alla är arga någon gång! Vi är människor! Däremot kan det vara farligt att gå år efter år och trycka undan känslorna! Läs en jäkla bok i ämnet!
    Varför skulle man ha problem i en relation bara för att man inte bråkar med varandra?

Ursäkta, men det finns folk som väljer andra metoder att lösa sina relationsproblem på än att just bråka med varandra. Min exman och jag valde att "rensa luften"  med metoden, konstruktivt snack med att aktivt lyssna på vad den andre sa, oavsett om det handlade om "långsiktiga störande saker" eller "direkta störande saker". Inget gap inget skrik inget bråk.

Om folk inte följer dina mallar för "rätt sätt och fel sätt" så får det stå för dig, men det ger dig ingen rätt att säga att andras par sätt att lösa problem på är fel, man kan ha mycket känslor ändå även om man inte följer dina givna mallar för "hur man ska bråkar". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gfst743
    Tecum skrev 2018-01-31 22:09:48 följande:

Om din man inte lagat middag så räcker det att du frågar honom i rak och tydlig ton varför i herrans namn han inte fixat maten? Det blir väl inte mat snabbare för att du blir arg och börjar skälla? Du markerar med ton och kroppsspråk att du är missnöjd, det räcker.

Jag blir arg ibland men jag försöker flytta ilskan någon annanstans för att inte göra min fru ledsen och kanske säga saker jag inte menar. Det kallas hänsyn och är inte speciellt komplicerat. Dessutom, bråk genererar mer bråk och jag vil slippa skäll om jag gör något misstag så det är även egenintresse.

Jo det är väl klart att man inleder med att fråga rakt ut lugnt. Som sagt, dåligt exempel men jag menar bara att ibland har man rätt att bli arg. Det är något som hör till att vara människa liksom. Inte heller menar jag att man ska bråka i onödan för småsaker men tycker inte heller man ska kuva sig jämt.
  • Gfst743
    EnAnonumius skrev 2018-01-31 22:45:20 följande:

Varför skulle man ha problem i en relation bara för att man inte bråkar med varandra?

Ursäkta, men det finns folk som väljer andra metoder att lösa sina relationsproblem på än att just bråka med varandra. Min exman och jag valde att "rensa luften"  med metoden, konstruktivt snack med att aktivt lyssna på vad den andre sa, oavsett om det handlade om "långsiktiga störande saker" eller "direkta störande saker". Inget gap inget skrik inget bråk.

Om folk inte följer dina mallar för "rätt sätt och fel sätt" så får det stå för dig, men det ger dig ingen rätt att säga att andras par sätt att lösa problem på är fel, man kan ha mycket känslor ändå även om man inte följer dina givna mallar för "hur man ska bråkar". 

Jag har inga problem med det, så länge som det var ärliga känslor, att du inte höll tillbaka. Att du inte vågade bli arg eller liknande.
  • AndreaBD
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:42:13 följande:
    Har jag sagt att man bör kalla varandra fula saker?
    Tråden handlar om bråk. Om man bara blir arg av en anledning, så är det inte automatiskt bråk. Det är bråk om ni kallar varandra för fula ord eller blir osakliga, eller om du nedvärderar din partner i en sån situation, är nedlåtande mot honom. Och allt sånt behöver man inte göra, påstår jag och några andra här. Och du påstår att det inte går.
  • EnAnonumius
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:49:34 följande:
    Jag har inga problem med det, så länge som det var ärliga känslor, att du inte höll tillbaka. Att du inte vågade bli arg eller liknande.
    Ursäkta..

Du skrev b.la detta, jag citera dina egna ord från inlägg #105:
    "Jag skulle istället vilja vända på det och hävda att par som aldrig bråkar är något fel i kommunikationen med. Det är hälsosamt att rensa luften ibland och föra fram om det är något som går och grämer en."
    och
    "Fram med känslorna liksom!"
    (slut citat)

Det var ju du som hävdade att folk hade något fel i kommunikationen bara för att de inte bråkade.

Jag säger det igen, men jag formulera om det en smula så kanske du kan först och ställer det i en form av frå¨ga till dig.

Med vilken rätt har du att säga att folk har fel kommunikationen bara för att de inte bråkar med varandra, på det sättet du anser att man skall bråka med vandrar?

• AndreaBD
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:46:15 följande:
    Jo det är väl klart att man inleder med att fråga rakt ut lugnt. Som sagt, dåligt exempel men jag menar bara att ibland har man rätt att bli arg. Det är något som hör till att vara människa liksom. Inte heller menar jag att man ska bråka i onödan för småsaker men tycker inte heller man ska kuva sig jämt.
    Jag skulle aldrig hålla tillbaka om jag är förbannad på min partner. Jag kan inte ens hålla tillbaka då. Jag blir arg, men jag blir inte osaklig. Men det är klart, man kan anse att det är bråk redan det. Men det har hänt EN gång sedan vi har varit ihop (10 år) att vi båda blev arga/ledsna eftersom jag hade sagt flera gånger vilken dålig TV-serie det var och han gillade den. Han kände sig trakasserad, han blev arg. Jag tyckte han borde ha förstått att det bara hände för att jag var sjuk och inte tänkte mig för så jag blev också förbannad. Men det blir som sagt inget elakt som man säger då. Det blir mer "så taskigt av dig!" eller "nej, jag vill inte prata med dig nu!", men inget elakt.

Det beror också lite på hur ofta saker händer och vilken inställning partnern har. Det skulle kunna hända att min man inte får ihop det att laga mat - han har nämligen för sig att han inte är bra på det. På andra sidan vet jag att han inte skulle lämna mig i sticket med något lättvindigt, han brukar anstränga sig och göra sitt bästa. Och då skulle jag inte ha hjärta att bli arg på honom, för då skulle han bli ledsen. Om man däremot har en partner som inte bryr sig, som är ganska opålitlig, då blir man lättare arg förstås.
  • EnAnonumius
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:46:15 följande:
    Ja det är EN sak att bli arg. Men det är knappast din partnes sak att stå som mental slagpåse (få en harang av ilska översköljd på sig) för din ilska.  Har man ilska så är det väl fasiken bättre att göra av sig med den först INNAN man reder ut problemet. Att gapa och skrika är knappast rätt sätt att kommunicera på, det är tvärt om riktigt kontraproduktivt sätt att kommunicera på, och det är samma sak som kommunikationsproblem.
    För att använda dina egna ord (se inlägg #105):"Läs en jäkla bok i ämnet!". 

• EnAnonumius
    Tecum skrev 2018-01-31 21:20:38 följande:
    Fel. Det är inte farligt att vara arg, men det är farligt att ta ut ilskan mot sin partner. Man kan säga saker man inte menar men som ligger kvar och gnager. Det värsta jag vet är folk som "blir arga" och vräker ur sig elakheter och sen tror att det bara räcker att säga "förlåt det var inte meningen". Och sen gör det gång på gång. Nästan alla blir ilskna och förbannade ibland men man ska inte avreagera sig på partnern. Men tyvärr gör många det.

Man kan vara rak och tydlig med problem i relationen utan att bli arg. Och när man blir arg ska man avreagera sig på något annat.
    Håller med.
Svar på tråden Vad bråkar ni om?