Gfst743 skrev 2018-01-31 21:45:21 följande:
Håller inte med och jag tycker du blandar äpplen och päron här! Jag tycker nämligen att man ska rikta ilskan dit den hör hemma. Om jag blir förbaskad på min man för att han har gjort något, vad som helst så som att t.ex. inte laga middag fast att han har sagt att han skulle göra det eller vad som helst, så är det väl självklart att jag i en rak och ärlig kommunikation med honom blir arg! Inte tusan går jag ut i löpspåret och avreagerar mig samtidigt som jag själv och ungarna är vrålhungriga! Lite dåligt exempel men förstår du hur jag tänker? Och ja, jag blir arg i ett sådant läge vilket jag tycker är rätt och riktigt. Blir du aldrig arg alltså menar du? Eller det verkar som att du medger att alla blir ilskna någon gång, men då flyttar du ilskan någon annan stans? Varför? Till vilken nytta? Det gör ju saker och ting bara mer komplicerade!
Om din man inte lagat middag så räcker det att du frågar honom i rak och tydlig ton varför i herrans namn han inte fixat maten? Det blir väl inte mat snabbare för att du blir arg och börjar skälla? Du markerar med ton och kroppsspråk att du är missnöjd, det räcker.
Jag blir arg ibland men jag försöker flytta ilskan någon annanstans för att inte göra min fru ledsen och kanske säga saker jag inte menar. Det kallas hänsyn och är inte speciellt komplicerat. Dessutom, bråk genererar mer bråk och jag vil slippa skäll om jag gör något misstag så det är även egenintresse.