• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • Bonanza

DELM - och jag anser inte att du för en seriös debatt. Men istället för att sitta och dryfta det i inlägg på inlägg försöker jag diskutera vidare. Men om det är på den här nivån du vill lägga dig, var så god. Men jag föredrar att diskutera fenomenet kamouflagekläder. Starta gärna en tråd om min debattstil om du vill, så slipper vi ta upp plats här. För övrigt förstår jag inte vad kamouflagekläder har med könsneutrala kläder att göra, kan du utveckla det?

Ni som känner att det är helt ok att ha kamouflagekläder på era barn, kan ni förstå hur vi tänker när vi menar att det är alldeles för starkt förknippat med krig? Menar ni att det är bäst att försöka återta detta mönster, eller att det helt enkelt är larvigt att göra denna koppling? En generell fråga bara, för jag har svårt att förstå hur man kan bortse från de associationer som ändå finns.

/ Bonanza
  • Mamasnest

Vi lägger in alldeles för mycket av våra egna värderingar när vi analyserar vad våra invandrare tycker och tänker. Det här landet bjuder våra invandrare på MYCKET värre associationer är rosa kammobodys. Är det vad den här tråden handlar om? Om invandrare tar illa upp för att vissa sätter kammokläder på sina bebisar? I så fall ska vi nog fråga dem först om så är fallet, för själv är jag omgiven av invandrare och ingen av dem har hittils haft något emot kammokläder, men däremot annat i vårt samhälle.

• adrenalin
    DELM
    Nej det har du rätt i, men som den 12-13åring jag var så kunde jag lätt ha påverkats men icket
    Lilla jag
  • Melancholic

mamasnest: håller helt med dig. väldigt många svenskar som pratar hit och dit om vad som kan vara stötande och rasistiskt mot invandrare. men i själva verket så har de aldrig ens frågat dom själva om det stämmer.

• DELM

Alla har referensramar byggda på erfarenhet och upplevelser.

Rent rationellt "vet" nog dom flesta att vissa mönster är skapta för vissa ändamål. Exempelvis kamouflagemönster (som fö ser väldigt olika ut världen över).
    Men är det en tillräckligt stor anledning för att få stora negativa associationer mot det när man inte upplevt det eller har någon erfarenhet av det? Tror inte det. Är min egen lilla teori.

Gemene man sitter inte hemma vid matbordet och beställer kläder utifrån en lång ok-lista, byggd på politik från andra sidan jorden. (ja, jag vet att det finns orosområden närmare än så, men väljer det här uttrycket just nu).

För många är det just bara ett mönster. Så enkelt är det.
    Här, i vårt lilla hörn av världen associeras det till jakt och inte krig, om det associeras till något. Därför att vi inte har upplevt krig på ett par hundra år.

• ankizen

min son, 9 mån har kamouflage färgade byxor, med en söt grön tröja till.. aldrig NÅN som har kommenterat att det ser knasigt ut.. han är hur fin som helst i dom å dom används inte i något särskilt syfte alls förutom att fylla sin funktion som just BYXOR.

• Bonanza

DELM - men lever vi idag i vårt lilla hörn av världen? Är det inte snarare så att i och med globaliseringen av media kommer vi närmre och närmre andra delar? Är det verkligen så lätt att sitta och säga att "vi har inte haft krig på över hundra år, därför associerar inte vi det med krig". Vi hade inga nazister här heller (ursäkta det uttjatade exemplet) men nog associerar vi svastikan med dem?

/ Bonanza
  • DELM

Mamasnest:

Tänker samma som du. Försökte få ner det på pränt tidigare, men det blev inte bra. Fint att se att du lyckades

• Melancholic

bonzana: tror att svastikan har bitit sig fast lite hårdare i folks minnen än vad militärer på andra sidan jorden har på sig när de krigar!

• adrenalin

Bonanza:
    Även om jag ser något på tv så är det ju inte som att ha det vid dörren. ser jag om en tågolycka i indien tycker jag såklart det är synd men jag blir inte lika ledsen av det som om det hade hänt i sverige. det har inget med rasism att göra utan att man upplever saker mer om det är nära. krig känns väldigt långt bort här i sverige.

Lilla jag
Svar på tråden Kamouflagekläder