• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • Skrattmås

Lilla du:

Jag vet inte vad du talar om.. Cosmopolitan? Gråtande mor?
    Är det en metafor?

• adrenalin

skrattmås:
    är det mig du kallar lilla du så vägrar jag diskutera mer med dig.

Lilla jag
  • Bonanza
    adrenalin - jo, jag förstår vad du försöker säga, men jag menar att du har fel. Man kan inte säga (enligt mig) att "vi här i Sverige associerar det med jakt) eftersom det är så allmänt känt att det används i krig. Det går inte att bortse från den kunskap vi har.

Melancholic - alltså, anledningen till att man har kamouflagekläder är ju att man ska kunna gömma sig från fienden. Så hade inte fiender funnits så hade inte kamouflagekläder funnits. Så det är ju starkt förknippat med krig.
    / Bonanza
  • Skrattmås
    Du skriver under med Lilla jag så jag antog att det var ok..

Ursäkta att jag misstog mig.
  • Aihnoa

Tygtiger: Vill bara säga att jag växte oxå upp med M-59:or och senare M-90 ställ men senare (och jag växte på brädden )var det lättare att få tag på kamouflage än helgrönt TROTS att min pappa jobbar inom militären. Promise!

• Bonanza

adrenalin: (du har skrivit Lilla jag i din byline. Kanske det skrattmås syftade på)

/ Bonanza
  • adrenalin
    Bonanza:
    du menar den kunskap DU har? Jag associerar det som sagt inte med krig.
    Skrattmås:
    Alkoholistmor: krig
    cosmopolitantjej: ett par rosa kamoflagebyxor
    fattar du? och nej, det var inte okej *blink blink*
    Lilla jag
  • DELM

Men att ett visst mönster är negativt för dig är inte samma sak som att det är det för en annan. Det behöver inte heller betyda samma sak. Är man uppvuxen med att det inte är negativt så blir det inte det. Och tvärtom.

• Bonanza
    adrenalin - nej, jag menar den kunskap alla vuxna människor med tillgång till media idag har. Att kamouflagekläder används i krig. För det är fakta, inte associationer. Sedan kan man vara medveten om detta, men ändå associera det till något annat. Vilket jag antar att du gör. Men kunskapen vi har är densamma. Vi kan ju inte bortse från något bara för att vi har andra associationer.  Bara för att jag associerar svastikan med asiatiska symboler kan jag inte bortse från kunskapen om att den har använts av nazisterna.
    / Bonanza
  • Melancholic

bonzana: jo det e klart att allt försvaret gör är i förberedelse för ett eventuellt krig. men i länder där det inte är krig(och som i sverige, inte varit på väldigt länge) associerar man det ju det mest till det militära. iaf de jag känner. men det är väl olika. ser jag kamoflage på någon i kombination med stridshjälm och kulspruta kanske jag skulle tänka annat. just själva mönstret i sig i ett helt annat sammanhang känns inte krig alls.

Svar på tråden Kamouflagekläder