• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • A73H

Men adrenalin - nu har du skrivit att DU inte associerar kamouflagekläder med krig flera gånger, men att kamouflagekläder rent generellt sett förknippas med krig och militär måste du väl ändå kunna se? Eller?

• A73H

Pop kläder är randiga, ellr hur?.... Tror det var så det var tänkt...

• DELM

Jaha, jag fattade inte. Har aldrig köpt något där.

• Bonanza
    DELM - förklara för mig var kamouflagekläder har någon praktisk betydelse i vardagslivet som gps och detaljerade kartor har. För jag ser inte någon anledning till att ha kamouflagekläder, men ser flera fördelar med nya kartsystem.

Svastikan är ju en asiatisk symbol från början, där var det nazisterna som använde den. Men kamouflagekläder är ju utvecklat för krig, de har ingen annan betydelse från början. Det är skillnad där. Men jag tycker väl inte att det är så jättelämpligt att spatsera omkring med svastikor på kläderna, nej.
    / Bonanza
  • CarinaB

Så går Polarn och Pyret bort i detta sammanhang? Jag menar att randigt måste ju påminna om några förtryckta fängslade människor någonstans i världen som skakar galler...
    Kan man ha blommiga kläder utan att lura bin? nej, det kan ju associeras fel

Every rose has it's thorn, every day has it's dawn...
  • Miss Daisy

Jag kan förstå att folk associerar kamouflage med krig. Samtidigt så har proggare och vänsterungdomar använt det så pass länge att jag tänker inte krigskläder själv när jag ser det. Jag tycker progg, rock, Thåström, vänsterradikala idéer.

• Melle85

Bonanza: Tänk om kamouflagemöstret uppfanns av en slump från allra första början och sedan började användas för krig, hur vet vi det?

• DELM

Bonanza: som redan nämnts, finns dom som använder det när dom jagar. Finns också dom som finner mönstret snyggt och därmed har en estetisk användning för det .

Använder du enbart artiklar och kläder som är enbart praktiska?

• adrenalin
    a73h
    Jag har skrivit att jag sett att det används i används i krig, min källa är mestadels amerikanska macho hero-filmer. Men det gör inte att jag tycker att man hejar på krig bara för att man klär sig eller sitt barn i lite kamouflage. det är enligt mig bara att blåsa en mikroorganism till jultomten.
    Bonanza
    Allt man gör är inte praktiskt. Man bäddar inte sängen för att det är så praktiskt tex. och man hänger inte upp tavlor för att det är så praktiskt att ha dom på väggarna.
    Lilla jag
Svar på tråden Kamouflagekläder