• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • Bonanza

DELM - nej, men du tog upp ett helt irrelevant exempel. Det finns ingen användning för kamouflagekläder som gör att det uppväger det faktum att det associeras starkt med krig. Däremot finns det många användningsområden för andra saker som utvecklats för krig från början.

/ Bonanza
  • DELM

Bonanza:

Vad är ok enligt dig? Hur ska en person klä sig och bete sig för att falla dig i smaken? En asiat tänker kanske inte på nazism när han ser en svastika, bör man då inte respektera hans synsätt framför ditt? För det är ju det ursprungliga? Det är ditt eget argument...

ÄR det ok att ha ett synligt kors? Eller en tors hammare i ett halsband?

• adrenalin

Bonanza:
    Det förknippas inte starkt med krig! Kanske för dig men inte för alla!
    När jag ser en liten bäbis med blå kamoflagebyxa tänker jag inte "krig!". jag tänker inte heller "jakt!" utan jag tänker "aha. byxa."

Lilla jag
  • DELM

Bonanza: nej, det var inte irrelevant. Du vill få det till att alla måste veta att man ska associera kamouflage till krig. Då bör du i rimlighetens namn även associera dom exemplen jag ga till krig. För det är vad dom utvecklades för.

• Miss Daisy

Egentligen så tror jag att kläder som smälter in i miljön, så att bäraren blir "osynlig" har funnits jätte länge, och att det uppkom för att främja jakt. Senare så har användandet överförts för militära syften.

• Melancholic

bonzana: det folk försöker påpeka för dig är att kamoflage, liksom många andra saker kan associeras till olika saker. både positiva och negativa, och vissa kanske ser mer till de positiva sakerna eller inte alls sett de negativa och därav känner de sig bekväma att använda mönstret i andra sammanhang!?

• Skrattmås

OT!
    adrenalin: Om du absolut inte vill kallas "Lilla du" - varför kallar du då dig själv för "Lilla jag"?

*nyfiken*

/skulle heller aldrig vilja bli kallad "lilla du"

• Bonanza

DELM - Jag anser att det är ok att en asiat har en svastika eftersom det är deras symbol från början. Eller acceptabelt kanske jag ska säga. Det är inget jag personligen skulle stoltsera med. Men eftersom kamouflagekläder är associerat med krig från början så förstår jag inte riktigt din jämförelse? Det är som att jämföra äpplen och päron.

Ett synligt kors? Ja, det symboliserar religion. Visst, jag anser att religion är något dåligt, men det är samtidigt något positivt för många. En tors hammare? Jag förstår inte riktigt vad du vill komma med dina frågor? Det vi pratar om är ett mönster som använts och tagits fram för krig och militär. Vad har det med kors och tors hammare att göra?

/ Bonanza
  • DELM

Kors är en stark symbol för en viss religion som åsamkat mycket lidande här i världen. Var inte det självklart?

Vill bara visa att man har olika associationer till de symboler och händelser som omger oss.

Svar på tråden Kamouflagekläder