• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • Bonanza

adrenalin - jag har faktiskt ingen skriftlig källa, men tror på min krigsintresserade sambo som kan det mesta om sånt. Jag tror säkert att man har kamouflerat sig tidigare, men just själva kamouflagemönstret är jag rätt säker på är utvecklat för krigshandlingar. Men visst, kan du hitta något som säger att det var till för typ mjölkbönder som ville smälta in på ängarna så får jag väl ändra åsikt.

/ Bonanza
  • A73H

Vill också haka på Bonanza och poängtera att kamouflagemönster inte på något sätt är en symbol för krig som t ex korset är en religiös symbol och därför har en djupare innebörd. Det är, precis som Bonanza skrev, framtaget för att användas i krig och ANVÄNDS dagligen i krig. Därför är det för mig helt ofattbart att man vill klä vare sig sig själv eller sitt/sina barn i dessa kläder!

• Skrattmås

Ja, kanske man ska tänka lite mer på vad saker betyder.. ( )

Vad betyder det om jag säger så?
    Vad sänder jag ut för signaler om jag gör si?
    Hur framstår jag om jag lär ut detta?

SPECIELLT vi föräldrar måste ju tänka på vad vi gör och säger för barn läser mellan rader, läser kroppsspråk och har luppar till ögon!

Det borde heta "Barn ser allt" istället för "Gud ser allt".

• Bonanza

DELM - jag skulle säga att krig alltid är något odelat negativt. Men konsekvenserna kan vara positiva. Men det är ordklyveri.

Jag kan leta reda på citat om ni vill, då får ni vänta lite.

/ Bonanza
  • adrenalin

Bonanza:
    Det var ju faktiskt en helt värdelös källa. Det sista orkar jag inte ens kommentera.

Sen som sagt så började jeansen med att arbetande i gruvorna hade det. Inte tänker vi på det idag. Det är värsta modeplagget och vi ser det inte alls på samma sätt.

Jag upprepar:
    JAG förknippar inte kamouflage med krig. För mig är det ett mönster, precis som ränder och prickar! Det är många som tycker samma och en del tycker som dig. Så är det.

Lilla jag
  • DELM

A73H:

Måhända är jag trött och får äta upp mitt inlägg imorgon, men jag tycker att du säger emot dig själv nu. Det är ju ni som gör mönstret till en djupare symbol för krig.

• A73H

Adrenalin: Som jag sagt gång på gång på gång på gång.... DU förknippar det starkt med krig. Det gör inte jag och många, många andra. Vi förknippar det med andra saker som inte alls har med krig att göra över huvud taget.

Snälla, kan du inte ge några exempel på vad ni alla många andra förknippar det med?!

• Aihnoa

DELM, sant... Både Vietnam o Irak är praktexemplar tycker jag!

• Melancholic

förstår inte vitsen med att forstätta frågasätta det egentligen heller. säg att "alla" associerar manchester till något dåligt, men du har aldrig ens tänkt tanken och har bara bra associationer till manchester och tycker det är fint, skulle du inte sätta på dig det då bara för att någon annan sa att det "är starkt förknippat" med något dåligt..som du dessutom själv inte har några som helst egna erfarenheter av?

Svar på tråden Kamouflagekläder