• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • adrenalin
    Om vi säger såhär att ss-dräkten hade nåt speciellt mönster, så skulle jag säkert kunna tänka mig att ha det mönstret på plagg jag köpte.
    Lilla jag
  • Bonanza

DELM - ja, och det har jag inte sagt något om heller. Jag har tvärtom sagt att det säkert är så. Men själva kamouflagemönstret som sådant är från militären och krig. Och det är ju det barn har på sig. Hade det funnit kläder som var till för att kamouflera sig som t.ex. tryck med skog på eller så, så hade det varit en annan sak. Skitbra om man leker kurragömma i skogen. Men just kamouflagemönstret är från militären, och det säger ju du också (förlåt, din man) så jag förstår inte vad jag ska backa på?

/ Bonanza
  • adrenalin

a73h
    vi är för ynkliga egentligen!

Lilla jag
  • Melancholic

A73H: vänta nu här. det är väl kriget som är det dåliga, nu pratade jag om att använda mönstret, kamoflaget, i ett annat sammanhang. tar man ur kamoflaget ur kriget så är det ju bara ett mönster. är det inte i ett krigssammanhang så kommer det finnas massvis med folk som INTE associerar det till krig längre och det är inte samma sak som att trycka upp en bit tyg mellan skinkorna på din dotter nej!

• adrenalin

bonanza:
    det är ju i princip tryck med skog. det är ju lite flammigt och lite blubbigt som om det vore löv och kvistverk. sånt som finns i skogen. det är så jag ser på det.

det är inte så du ser på det. vi delar inte samma syn på samma sak. jag accepterar det, du accepterar det inte. så är det .

Lilla jag
  • A73H

...och jag fortsätter att citera olika länkar, detta hämtat från nättidningen Svensk historia......:

Barn och krig ? krigsbarn eller barnkrigare

Armémuseum
    26 mars - 31 december 2004

Armémuseums nya utställning Barn och krig ? krigsbarn eller barnkrigare har som syfte att väcka debatt om och skildra hur barn, i historien och i dag påverkats och drabbats av krig:

Trots att vi i Sverige haft fred i snart 200 år, påverkas vi av konflikter i vår omvärld. Människor som upplevt krigets fasor tar sin tillflykt till vårt land. Under andra världskriget kom cirka 70 000 finska barn till Sverige. Idag kommer barn från länder som Somalia, Irak, Afghanistan. Hur bemöter vi dem? Hur berättar vi för barn om krig? Långt in på 1900-talet förekom vapenövningar i svenska skolor - idag fostrar vi barn i demokrati och värdegrund. Ändå finns det krigsleksaker i våra butiker och vi klär våra barn i kamouflage-mönstrade combat-kläder, skriver Armémuseum."

• adrenalin

jag går och lägger mig jag också å jag tar bort tråden så jag kommer inte delta i diskussionen senare. för kan jag gissa har tråden växt flera sidor till imorgon bitti och jag har andra saker för mig.

Men jag tycker jag har sagt min åsikt i alla fall God natt!

Lilla jag
  • DELM

Bonanza:

Du kan stånga din panna blodig, men om du tror att kamouflagen ser likadan ut idag som i början så är du fel ute. Även dom som skapades rent för det militära. Det utvecklas hela tiden.

Så ditt argument om att det är just det mösntret som är så hemskt är inte hållbart. Det finns idag många olika sorters kamouflage och många militära band har inte ens kamouflagekläder...

• A73H

"tar man ur kamoflaget ur kriget så är det ju bara ett mönster. är det inte i ett krigssammanhang så kommer det finnas massvis med folk som INTE associerar det till krig längre"
    Ja, HÄR i lilla Sverige kanske det fungerar så, men inte runtom i stora världen!

Svar på tråden Kamouflagekläder