• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • mia20

jag tycker de e jätte sött och tufft med kamoflage kläder.. min lille son på två veckor har en mössa redan ...

• SVejsan

Sukkubus, Man gör ju som man behagar hursomhelst. Tyvärr är associeringarna så pass inrotade nu så jag tror inte att man som person kommer att ha särskilt lätt att säga: att just när jag har den här färgkombinationen på hakkorset så är jag "snäll". Att dra nya gränser och arbeta mot folks ovetande skulle jag inte göra genom mitt barn i alla fall
    Tyvärr är det ju ett antal symboler som i sig från början har haft god symbolik som sedan tagits i beslag av suspekta grupper.
    Och by the way: hakkorset är bara ett mönster (*ironisk*).

• SVejsan

Intressant med alla motiveringar om varför deras barn skall ha riktiga kamouflage mönster (i färger i den militära skalan). Inte en ända djuplodande motivering om hur man hanterat ev tankar utan man har accepterat det med "tufft". Detta var ju inte TS önskan om hur tråden skulle utveckla sig...

OK, varför är det tufft?

• sukkubus

SVejsan - Nä inte på ett barn kanske du har rätt i men annars så skulle jag kunna tapetsera med hakkors bara för att trotsa folks hjärntvättade okunskap
    Jag går på New Age-mässor ibland och där är det många mörkhyade som säljer konstföremål och liknande med svastikor på.

Jag tycker om symboler och formen på bl.a. svastikan tilltalar mig. Det är inte "bara ett mönster" utan bara några sammansatta vinklar .

Har du kollat in i bakboken hur lussebullar kan formas? I min rutiga bok kallas de "hakekors"

Var vi OT nu?

• Liwa1

Ja vad ska man säga....

Tuggummihjärnor, är det vad man är om man klär sina barn i kamoflage! Det var något nytt att man inte skulle ha en smart hjärna bara för man klär sina barn så. För även om du satt ett frågetecken efter så är det alltså något du associerar till.

Hur man klär sina barn är olika från person till person, det kan vara vad man tycker om, vad man står för eller t ex att man inte bryr sig.

Att t ex ha rosa på en grabb eller köra kamoflage kna vara så enkelt att man rent av skiter i att en del ska dra associationer till det ena och andra. Den som hakar upp sig på t ex kamoflage kläder i s.k fredsländer har troligen en åsikt om det med krig och fred gissar jag på.

Skit i hur folk klär sig, låt dom klä sig hur dom vill. En dag kommer alla inse att ofta måste man följa visa klädkoder i livet inom arbetslivet och vid en del tillställningar med etikett. Hur man anrs klär sig spelar väl ingen roll.

Hur jag ser på kamoflage kläder är alltså att en del är snygg, en del är fult. Snygga söta tuffa kan jag absolut ha på min dotter utan ens bekymmra mig om att behöva tänka på världsfred och dylikt.

• sukkubus

SVejsan - Jag antar att folk tycker det är tufft/sött på barn av samma anledning som man har på dem dödskallesaker eller vuxna attribut (som min systers söta kort på dottern med mobil, handväska och kreditkort).
    Det blir starka kontraster mellan dem och det söta barnet...

Själv köpte jag byxor, som såg ut som för vuxna, till min 4-månaders son. Såg hur töntsött ut som helst .

• Lycklig med Grodd

Enda anledningaen att jag skulle använda kamoflagekläder vore att man inte ser skiten paa dem efter det att jag varit ute och bökat i trädgaarden.

Stod faktiskt och kollade paa ett par byxor häromdagen, men det tog emot.
    Jag kunde inte, eftersom jag personligen förknippar mönstret med krig och jävelskap.
    Saa jag köpte ett par vanliga blaabyxor istället

Aa andra sidan, nazisterna har ju tagit maanga utav vaara vikingatecken och gjort dem till sina. Likadant med soltecknet.
    Olika färger förknippas med olika tro osv. osv. osv.

Om fina saker, som i alla tider förknippats med vackra, bra saker och händelser kan vridas saa att saa maanga människor bara förknippar dem med hat och hemskheter.
    Kan det väl lika gärna ske motsatsen?

Läste just de sista inläggen innan jag skickade detta.

Svejsan: Precis.

• Lycklig med Grodd

Hakkorset är ju just solsymbolen, omändrad utav Hitler saa att "grenarna" -Straalarna är riktade aat motsatt haall.

• Lycklig med Grodd

liwa1: Jag haaller med dig ocksaa.

Tyvärr är jag ocksaa en utav dem som bara kan tänka paa kamoflagekläder i samband med krig.

Saa länge folk klär sig i det för att vara tuffa, tycker jag att det är tragiskt, eftersom det daa, i mina ögon bara ses som tufft, eftersom det har med krig, militären, att göra.

Hur maanga tonaarskillar springer inte runt i dessa kläder och tror sig vara tuffa och coola hunkar?

Löjligt! Det finns inget tufft och coolt i krig! Saa varifraan kommer daa denna associeringen?

• SVejsan

Jag vred bara frågeställningen ett varv till. Om bara mönster. Skulle man sätta på sitt barn ett sådant mönster som bestod hakkkors utan att reflektera? (det ser tufft ut?)

(med tanke på de associationer det kan ge särskilt till de som varit med )

(I ren diskussionsfrämjande hypotetisk fråga )

Svar på tråden Kamouflagekläder