• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • Mamasnest

Dinosaurien: Så sa jag också när min son var liten. Nu tycker jag att det är bättre att låta barnen leka fritt och förklara hur saker och ting fungerar. Att förbjuda leksaksvapen föder nog bara en större nyfikenhet och kanske även skräck eftersom föräldrarna förbjuder. Barns sätt att hantera jobbiga saker är att leka och jag tycker inte längre att man ska hindra det, så länge det inte blir destruktivt för barnet själv dvs.

• uniMog

Här är en tuggumihjärna till!

Nina har jättefina blå camobyxor

// Pejgan
  • Lady Tess

Men ni som inte vill ha Cammo kläder....

Får era barn bära svarta kläder???

Svart "hör" ju till döden/sorg eller...?

• midori

Får barnen ha "militärgröna" kläder då?

• Sunflower

Lady tess

Svart är också en högtidsfärg (svart kostym osv). Vitt kan både vara sorg och symbolisera oskuldsfullhet. Blått och lila kan också symbolisera sorg.

Har svårt att förstå att man vill klä sina barn så att de liknar barnsoldater, även om föräldrarna uppfattar det "modernt".

men det är ju bara min åsikt

• Yessi79

Det finns alltid kläder/leksaker eller annat diverse som uppfattas stötande av någon. Det finns alltid någon som har en jobbig koppling till ja kanske ett klädesplagg så då kan vi in te klä våra barn i det. Jag tror inte man klär sina barn att se ut som soldater för att provocera utan enbart för att man, som Sunflower skriver, för att det är snyggt och modernt. Alla får ha sina åsikter men låt oss "tuggummihjärnor" klä våra barn som vi vill. Detta är min åsikt

• Dinosaurien

Jag tycker det är svårt att koppla bort kammokläder från krig. Så är det bara. Svart är inte enbart en dödens färg, utan också en festfärg. Trots det så har min son inget i svart eftersom jag vill att han ska ha glada klara färger på sig. Men han får absolut inte ha kläder med döskallar och sånt på vilket jag sett att många har nu. Fy så äckligt! Döskallar har väl inget på barnkläder att göra tycker jag!?

• MossaQ

Jag såg ett snyggt skidställ till min äldsta dotter på Cubus tidigare i höstas. Brun jacka med cammo-mönstrade byxor i vitt, rosa och brunt. Det var ju så snyggt, men min moral och etik sa ifrån. Det bar emot att klä mitt barn i militärmönster....
    Men...
    Så hittade jag stället på februari-rean. Jacka och byxa 300kr och i rätt storlek. Å vi som skulle upp till fjällen, hon behövde verkligen ett ställ. Åh, detta var ju så snyggt (samtalade med mig själv:
    - men vänta nu, byxorna är fortfarande cammomönstrade!!
    - Ja jag vet, men jackan är ju såååå snygg. Å mönstret är ju inte grönt i vart fall.
    - Men du var ju emot att klä din dotter som barnsoldat tidigare!?
    - Det är jag fortfarande, men åååh, kolla in priset!!
    )
    Så ja, med priset sjönk tydligen min moral och min dotter fick det där coola settet. Hon var hel-tuff i backen och syntes bra (dvs var lätt att urskilja bland de andra barnen).
    Men byxorna är fortf. cammomönstrade, å innerst inne tycker jag fortfarande är det är fel....

/Tuggummihjärna under cover

Svar på tråden Kamouflagekläder