• Skrattmås

Kamouflagekläder

Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det är hemskt!!! På vuxna är det fult och ser dumt ut i ett fredsland som Sverige (där ingen ska behöva klä sig i krigkläder) och på barn är det ju sorgset knäppt!!

Hur motiverar ni era krigskläder på er själva och ännu mer intressant: på era barn.

Tänker kamoflage-diggare på budskap, etik osv. eller är det tuggummihjärnor som bara tycker att det är "ballt"?

*arg*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:32:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-09 22:58:38:
    Det ser förstås hemskt ut även i ett icke fredsland.

• Svar på tråden Kamouflagekläder
  • Nennie28

TS

Varför så arg för det första?
    Sen har jag också nåt plagg i camo för att jag tycker det är ett snyggt mönster. Som nån här ovan sa, så tycker jag det är snyggare än prickigt och rutigt.

• MuminMy

Sitter här och funderar på det praktiska i blåmönstrad camo... om det inte är en baddräkt... var ska man då gömma sig med det? *tänker* Tycker nog mest det ser ut som ett psykadeliskt vattenmönster ändå... Så min son får fortsätta använda sin body

Har full respekt för de som väljer att inte ha vissa typer av kläder på sina barn men varför skuldbelägga de som tänkt annorlunda?

Om man inte ska använda kläder som på något sätt, för någon, kan vara oetiskt blir det snart inte mycket kvar... inte använda läder och mocka för då blir veganerna ledsna, inte använda syntetmaterial för då blir fjällrävenmupparna ledsna, inte camomönster, inte nån färg som kan förknippas med en viss religion, inte rosa eller ljusblått för då cementerar man könsmönster ... listan kan ju göras oändlig...

Naken kanske?

/my - mamma, medlem och moderator
  • Tant Green

A73H, jag tycker att kläderna måste vara i militärgrönt kamouflagemönster för att jag ska kunna associera det med krig eller jägare eller fågelskådare. Möjligtvis beige också. Men blått eller rosa eller andra färger (i synnerhet rosa ) känns väldigt okrigiskt för mig

Undrar hur världen skulle se ut om alla soldater hade rosa kamouflagekläder förresten... ?? Det känns som om alla skulle bli mycket snällare då

• smultronbubbla

Jag har alltid varit emot kamouflage, men sedan jag började arbeta i klädbutik, har jag börjat tycka det är snyggt.
    Fast jag tycker fortfarnade att grönt kamouflage förknippas med kriget.
    Rosa däremot ser jag bara som ett mönster och ääven fast det kallas kamouflage, så akn jag inte se det så. Har någon sett en militär med rosa kamouflage?

Sedan håller jag även med någon som skrev om dödskallar. Varför ska man ha dödskallar på barnkläder?! Barn ska inte förknippas med döden! De förstår ju inte vad det står för heller, tycker bara det är tufft. Nej, det är jag HELT emot. Vuxna får väl göra som de vill, men jag tycker dte är lika fult på dem.

• smultronbubbla

sudd

Hihi, vi skrev ungefär samma sak

• Bempa

A73H, precis som någon skrev tidigare, så anser jag att det är ett mönster, som vilket mönster som helst egentligen. En del gillar det precis som några gillar randigt, prickigt eller blommigt.
    För mig är det verkligen bara ett mönster.

• Mamba

ursäkta men: tuggummihjärnor?

bara för att man har kläder som DU inte tycker är snyggt?
    Get real, det är ju bara ett mönster!

Sen tycker jag personligen att det är fult men jag bryr mig inte om andra har det på sig!

• Aquilon

Kan folk ha palestinasjal så går det väl bra med kamouflagekläder. Våld som våld.

• Shedevil

Och nu var jag tvungen att lägga mig i...
    Sunflower: du skulle få en chock om du kom hem till vår familj ( men du är välkomen )
    Både min man och jag är väldigt förtjusta i dösakallar! Vi har två hyllor med olika grejjor med döskallar på, prydnadssaker och användbara saker. Vi har det på våra kläder och på sonens och kommer ha det till bebben i magen oxå, ofta, mycket och gärna. Det är våran grej, militär mönster på kläder , filtar mm finner du oxå i vårt hem likaså saker med flames på. Vi har det till och med in tattuerat på våra kroppar. Är jag då en "tuggumi hjärna"?? Det vill jag inte påstå, har inte så mycket att säga om det då jag inte tror att folk som inte har/ gillar camo och döskallar har hjärnor av gelegodis....
    Varför är det såååå hemskt med döskallar undrar jag? Det är ju så vi ser ut under hud och fett

Ha det gott, tuggumihjärnor och alla andra!

• SVejsan

Och att en femårig tjej har en t-shirt med orden "Sexig" eller "Villig". Det är ju bara ord... (ironi). Vilka associeringar kläder ger borde man väl ändå tänka över. Nu pratar jag om brun-grön-svarta mönster, inte de spejsiga i rosa och blått.

Känns som man glorifierar krig om man har det som "finkläder". I skogen för vuxna för praktiskt bruk är en annan sak. Men just i kombination med barn , och kanke med en tshirt med döskalle eller slagord så ger det en fadd smak i munnen.

Svar på tråden Kamouflagekläder