• Anonym (Jadu)

Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?

Många kvinnor säger att de vill ha en snäll, trygg och omtänksam man men trots det så faller de för de dåliga och ibland farliga männen och sen så klagar de på att män är hemska och att det inte finns några snälla män. Varför är det så?

• Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 11:24:37 följande:
    Ja jag tror jag förstår hur du menar förresten, kanske finns ett samband. Så ordet "snäll" om sig själv ska man helst inte säga helt enkelt,
    Jag tror det nämndes i en tråd där någon sökte tips om presentationen för nätdejting.
    Att vara snäll är något som förväntas av en så varför ens nämna att man är snäll om det är en norm, det kan uppfattas som lite skumt och den som är självutnämnd snäll är inte alltid snäll eller så döljs det andra personlighetsdrag bakom ordet snäll.

Det är lite skillnad på hur man upplever sig själv och hur andra upplever det.
    Den som kan stå upp för sig själv och riva ifrån när det behövs och sätta gränser känner sig inte alltid så snäll men andra kan tycka att man är snäll.
  • KlunsSmurfen

*

Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 18:15:20 följande:
    Tråden handlade egentligen inte om mig från början, utan var nåt jag satt o funderade på i ren tristess och ville ha nåt att diskutera. 

Men om jag ska utgå från mig själv så har jag både initiativförmåga, självförtroende och är ambitiös, dessvärre är jag introvert och det jag tror är mitt största problem - överdrivet rädd för att såra någon och rädd för att skapa konflikter. Det får mig kanske att framstå om "mindre man", inte så modig. Vet inte om jag kan ändra på det då jag tror det har biologiska orsaker främst, men kanske går att träna bort till viss del. 

Men det du nämnde om att vara mer man, vad menade du då? Finns det en mall för hur en man ska vara? Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?

Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig.
    En ny "kvinnor säger att de vill ha en snäll och omtänksam man men väljer dåliga män" tråd?

Introvert har diskuterats i den tråden.
    www.familjeliv.se/forum/thread/78561561-manniskor-som-inte-klarar-att-smaprata-med-framlingar/19

Introvert är personlighetsdrag som verkar vara biologiskt och de verkar vara mer försiktiga men rädd för att såra någon och konflikträdd tillhör inte det personlighetsdraget och har ofta med självkänslan att göra, du kan också vara HSP.
    Vissa introverta kan behöva träna på att vara social i olika situationer.

"Det får mig kanske att framstå om "mindre man", inte så modig."
    Det är mycket möjligt eftersom män förväntas vara starka och det verkar gå hand i hand med kvinnors preferenser men det beror på hur man definierar stark.
    Det är en svaghet att skylla på att man är snäll (många gör det) när man är livrädd att såra andra och är konflikträdd eftersom det ofta handlar om ens egna känslor och brister medan det krävs lite styrka att träna bort sin rädsla för konflikter och att rädslan såra andra eftersom man måste sätta sina känslor (och ofta andras) åt sidan.

"Finns det en mall för hur en man ska vara?"
    Om man ska kunna utvecklas som individ så är 1-10 en bra början.
    The nice girl syndromewww.varningstecken.n.nu/thenicegirlsyndrome
    The nice guy syndrome
    www.johanydren.se/snall/ar-du-for-snall/
    (läs kommentarerna)

Psykologen spånar, byt situation och sätt det i ett förhållande.
    2 Mistakes that Every Guy Makes When Approaching Girls

"Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?"
    Det är feminister, snälla män och "bad boys" som alltid tar upp de stereotyperna men det handlar ofta om fördomar.

Det har diskuterats i den tråden.
    www.familjeliv.se/forum/thread/78440209-ar-det-sant-att-kvinnor-inte-faller-for-snalla-och-forsiktiga-man/

"Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig."
    Det är också svårt att trivas med sig själv i längden om man är konflikträdd.
  • Anonym (EC)

De visar sig oftast inte dåliga i början. Mitt ex var världens snällaste och finaste i början och det fanns inget som tydde på att han var en dålig man. Efter några månader tillsammans ändrades han dock, eller rättare sagt han började visa sitt rätta jag. Men det kom smygande. Det är psykisk misshandel och manipulation inblandat. Hade även enormt starka känslor och tänkte att det var mig det var fel på eftersom jag lyckades göra en så "bra kille" elak och arg, han påstod också alltid att allt var mitt fel. Jag var oerfaren och även om jag någonstans förstod att han var svinig och att det inte var mitt fel, försökte jag bara ännu mer vara honom till lags för jag ville inte förlora honom. Till och från, precis när jag kommit till brytpunkten, visade han sin fina sida igen (den han visat i början) ett tag och jag sögs tillbaka. Så höll det på så men blev värre och värre hela tiden.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 11:22:25 följande:
    Menar du att om man säger att man är snäll som man så har man dålig självkänsla? Obestämd Varför har du fått den uppfattningen?
    För att det brukar vara uppenbart med "kvinnor säger att de vill ha en snäll och omtänksam man men väljer dåliga män" tråd.
    Första inlägget syftar på en minoritet av kvinnor som dras till en minoritet av män men du får det att verka som att det är en norm att kvinnor dras till dåliga män trotts att de säger att de vill ha snälla omtänksamma män så blir de snälla bortvalda när det egentligen finns andra personlighetsdrag bakom, "överdrivet rädd för att såra någon",  "den försiktigare typen", "rädd för att skapa konflikter."

• Thereisthat

Alltså allvarligt TS, det där är ju inte sant! Den absoluta merparten av kvinnor väljer inte såna män och de absoluta flertalet kvinnor lever aldrig i destruktiva relationer. Det där känns som en myt som skapats för att säga till män som har problem med att få kvinnor att det inte är deras fel utan det är kvinnorna det är fel på eftersom att de väljer fel män... Så är det inte! Vad man egentligen säger då är att det är kört för män som är bra killar, och det är bullshit!!

• Anonym (Jadu)
    Thereisthat skrev 2018-04-04 00:07:24 följande:

Alltså allvarligt TS, det där är ju inte sant! Den absoluta merparten av kvinnor väljer inte såna män och de absoluta flertalet kvinnor lever aldrig i destruktiva relationer. Det där känns som en myt som skapats för att säga till män som har problem med att få kvinnor att det inte är deras fel utan det är kvinnorna det är fel på eftersom att de väljer fel män... Så är det inte! Vad man egentligen säger då är att det är kört för män som är bra killar, och det är bullshit!!

Jag vet Glad
  • Thereisthat
    Anonym (Jadu) skrev 2018-04-04 00:18:07 följande:

Jag vet 

Kan tillägga att jag har haft en väldigt dålig relation med en väldigt skadlig kvinna. Så det är knappast något unikt för kvinnor att välja fel partner.
  • KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2018-04-04 00:32:48 följande:
    Kan tillägga att jag har haft en väldigt dålig relation med en väldigt skadlig kvinna. Så det är knappast något unikt för kvinnor att välja fel partner.
    Men om man läser #28 skulle man kunna tro det, det låter som feministisk propaganda.
  • Anonym (Hanna)

Hur många har du träffat på som sagt att de gillar snälla, trygga och omtänksamma män pch som sedan aktivt valt en man som de vet inte är detta.

Min misstanke är att det endera handlar om olika tjejer (en vill ha en trygg man en annan väljer en otrygg) eller att det handlar om en missbedömning - att man först troytt att mannen var som man önskade men sen upptäckte att det inte stämde. En tredje möjlighet är att den som uttryckt sig på ett sätt och handlar på ett annat inte funnit någon som uppfyllt alla önskemål och då konpromissat.

Ytterligare en aspekt skulle ju kunna vawa att du och tjejen i fråga menar olika saker med tex trygg.

• Anonym (D.D.)
    Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 01:16:35 följande:

Många kvinnor säger att de vill ha en snäll, trygg och omtänksam man men trots det så faller de för de dåliga och ibland farliga männen och sen så klagar de på att män är hemska och att det inte finns några snälla män. Varför är det så?

För att många svenska snälla män inte visar sig starka, utan svaga.

Jag är en snäll man, men om du inte är snäll mot mig då kan du räkna med att du ligger riktigt risigt till.

Med den inställningen har jag lätt att attrahera kvinnor och de kvinnor som fått nöjet att bli ihop med mig, har fått en snäll man.
Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?