*
Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 18:15:20 följande:
Tråden handlade egentligen inte om mig från början, utan var nåt jag satt o funderade på i ren tristess och ville ha nåt att diskutera.
Men om jag ska utgå från mig själv så har jag både initiativförmåga, självförtroende och är ambitiös, dessvärre är jag introvert och det jag tror är mitt största problem - överdrivet rädd för att såra någon och rädd för att skapa konflikter. Det får mig kanske att framstå om "mindre man", inte så modig. Vet inte om jag kan ändra på det då jag tror det har biologiska orsaker främst, men kanske går att träna bort till viss del.
Men det du nämnde om att vara mer man, vad menade du då? Finns det en mall för hur en man ska vara? Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?
Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig.
En ny "kvinnor säger att de vill ha en snäll och omtänksam man men väljer dåliga män" tråd?
Introvert har diskuterats i den tråden.
www.familjeliv.se/forum/thread/78561561-manniskor-som-inte-klarar-att-smaprata-med-framlingar/19
Introvert är personlighetsdrag som verkar vara biologiskt och de verkar vara mer försiktiga men rädd för att såra någon och konflikträdd tillhör inte det personlighetsdraget och har ofta med självkänslan att göra, du kan också vara HSP.
Vissa introverta kan behöva träna på att vara social i olika situationer.
"
Det får mig kanske att framstå om "mindre man", inte så modig."
Det är mycket möjligt eftersom män förväntas vara starka och det verkar gå hand i hand med kvinnors preferenser men det beror på hur man definierar stark.
Det är en svaghet att skylla på att man är snäll (många gör det) när man är livrädd att såra andra och är konflikträdd eftersom det ofta handlar om ens egna känslor och brister medan det krävs lite styrka att träna bort sin rädsla för konflikter och att rädslan såra andra eftersom man måste sätta sina känslor (och ofta andras) åt sidan.
"
Finns det en mall för hur en man ska vara?"
Om man ska kunna utvecklas som individ så är 1-10 en bra början.
The nice girl syndromewww.varningstecken.n.nu/thenicegirlsyndrome
The nice guy syndrome
www.johanydren.se/snall/ar-du-for-snall/
(läs kommentarerna)
Psykologen spånar, byt situation och sätt det i ett förhållande.
2 Mistakes that Every Guy Makes When Approaching Girls
"
Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?"
Det är feminister, snälla män och "bad boys" som alltid tar upp de stereotyperna men det handlar ofta om fördomar.
Det har diskuterats i den tråden.
www.familjeliv.se/forum/thread/78440209-ar-det-sant-att-kvinnor-inte-faller-for-snalla-och-forsiktiga-man/
"
Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig."
Det är också svårt att trivas med sig själv i längden om man är konflikträdd.