Anonym (D.D.) skrev 2018-04-06 18:45:32 följande:
Jag förväntar mig att människor tänker. I så fall är risken för skilsmässa liten eftersom en relation bör bli starkare med åren om båda parter anstränger sig i den riktningen.
Grunderna i ett lyckligt liv är att se fällorna innan man faller i dessa.
Ja, det låter ju som ett förträffligt livsråd. Förutom att det inte går att tillämpa förrän i efterhand. Det blir därmed bara en plattityd.
Var skulle jag ha börjat tänka, menar du? Eller kanske min exman borde ha börjat tänka, han med? Skulle vi ha tänkt mer innan vi började träffas? Innan vi flyttade ihop? Innan vi gifte oss? Innan vi skaffade barn? Eller hela vägen?
Och den viktigaste frågan: Hade det hjälpt att tänka ännu mer och längre?
Tror du att vi hade kunnat tänka ut rent logiskt hur det skulle bli att vara tvåbarnsföräldrar om vi väntat några år till? Tror du att någon kan tänka ut hur man kommer att reagera och förändras av att bli förälder?
Jag tror inte det. Vi tänkte massor, vi var förnuftiga, vi såg över arv och försäkringar och pensionssparande och vi kalkylerade allt som överhuvudtaget gick att kalkylera. Maken till genomtänkt äktenskap har jag inte sett varken förr eller senare. Några skulle kanske t o m säga att vi var alltför förnuftiga och för lite passionerade.
Men trots allt tänkande kunde vi inte se in i framtiden.