• Anonym (Jadu)

Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?

Många kvinnor säger att de vill ha en snäll, trygg och omtänksam man men trots det så faller de för de dåliga och ibland farliga männen och sen så klagar de på att män är hemska och att det inte finns några snälla män. Varför är det så?

• Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?
  • Anonym (D.D.)
    klyban skrev 2018-04-04 22:09:46 följande:

Själv är jag harmlös och så icke aggressiv man kan vara.

Dock skulle jag inte tveka en sekund på att försvara mig och med anpassat våld.

Det är möjligt men hur ska kvinnan veta det?

Som någon skrev ovan är det en marknad där det gäller för männen att visa vad de kan.
  • klyban
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-04 22:27:17 följande:
    Det är möjligt men hur ska kvinnan veta det?

Som någon skrev ovan är det en marknad där det gäller för männen att visa vad de kan.

Om frågan kommer upp, så kan jag berätta.
    Det är inte speciellt svårt faktiskt.
    Eller så får man vackert vara tillsammans så länge att det visar sig själv.
    Även saknas behovet av beskydd.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-04 22:07:10 följande:

Ja, hur ska en ofarlig man kunna agera i en krissituation då familjen är utsatta för allvarligt hot, om han varken kan visa aggression eller skapa rädsla hos andra.

Den ofarlige mannen är farlig för kvinnan eftersom han inte kan avlägsna hot.

Det har ändå väldigt lite med ts att göra där han skriver att kvinnor väljer dåliga och ibland farliga män istället för trygga, snälla och omtänksamma män.

Men en av mina teorier vvar ju att tejerna och ts (eller andra män med samma frågeställning) lägger helt olika betydelse i begreppen. Tror få kvinnor med trygg, snäll och omtänksam menar en mäniska som är okapabel att hantera en krissituation. Däremot tror jag oftast inte det handlar om en längtan av att bli beskyddad utan en längtan efter att kunna hantera livets kriser tillsammans, sida vid sida. Med en trygg man skulle jag mena just det bland annat - en man som är trygg i sig själv och som har viss livserfarenhet och kan hantera livet (tillsammans med mig inte åt mig) även när det är svårt.

Att kvinnor aktivt skulle välja ofarliga män i den betydelse som du lägger i begreppet är det väl ingen som påståtta. Däremot tror jag personlogen att du överdriver dagens svenska kvinnors beskyddarbehov. Tror fler kvinnor söker en samarbetspartner, någon man delar livet med både när det går bra och dåligt än någon som ska ta hand om dem och beskydda dem. Men det finns förstås alla sorte, kvinnor är ju ej en homogen grupp.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-04 22:02:27 följande:

De mer framåt männen de väljer behöver inte vara sämre. Skulle snarare säga tvärtom eftersom du i exempelvis i föräldrarskap behöver vara tydlig och sätta gränser. I det inbegriper att du med viss aggression måste visa vad som gäller.

Om kvinnor hade börjat berätta vad de attraheras av istället för vilken man de vill ha så skulle det bli en mer verklighetstrogen bild.

Jag tycker att du blandar in helt andra saker än vad tråden handlsr om. Tråden handlsr ju just om att kvinnor väljer sämre män - dåliga och ibland farliga enligt ts, istället för trygga snälla och omtänksamma. Det finns säkert många kvinnor som är dåliga på att förklara vad de faller för, men du verkar också tolka saker lite på ditt eget vis vilke måste göra det extra svårt för dessa kvinnor att förklara för dig. Om en kvinna säger att hon vill ha en man som är trygg, snäll och omtänksam tror du dels att det är det enda hon söker i en man och dels menar att hon söker en otydlig man som saknar integritet och oförmåga att sätta gränser?

Jag tror personligen inte alls att det är det som dessa kvinnor menar och jag kan inte alls förstå att man kan tolka det så.

Nyfiken för övrigt på i vilka sammanhamg som kvinnor säger vad de söker i dessa termer. Det jag kan tänka mig är att det oftast är sammanhang där män först talat om för dem att kbinnor minsann bara vill ha bad boys som behandlar dem illa. Och då förklarar dessa kvinnor att nej de vill inte bli illa behandlade utan ha en trygg snäll och omtänksam man. Dvs denna beskrivnung kommer fram som en motpol till en annan bild som man inte känner igen sig i. Det ska knappast tolkas som att det räcker med att vara snäll, omtänksam och trygg för att vara i tressant. Men personligen tror jag att det för många kvinnor är viktiga komponeneter för att vilja ha en långvarig relation. Dock ej i den tolkning av begreppen som du gör.
  • Anonym (D.D.)
    klyban skrev 2018-04-05 00:21:44 följande:

Om frågan kommer upp, så kan jag berätta.

Det är inte speciellt svårt faktiskt.

Eller så får man vackert vara tillsammans så länge att det visar sig själv.

Även saknas behovet av beskydd.

Behovet saknas inte men visst finns det viktigare faktorer. Fast attraktion uppstår inte rationellt varför inte din möjliga berättelse kommer hjälpa dig. Hon har redan dessförinnan beslutat sig för om du är något att ha.
  • Anonym (Emma)

Dåliga män väljer snälla,empatiska kvinnor.Så då är det lättare för dom att bete sig hur dom vill.Så tjejer,va inte för snälla.Visa att du kräver respekt.Annars får det vara.

• Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-05 05:57:04 följande:

Det har ändå väldigt lite med ts att göra där han skriver att kvinnor väljer dåliga och ibland farliga män istället för trygga, snälla och omtänksamma män.

Men en av mina teorier vvar ju att tejerna och ts (eller andra män med samma frågeställning) lägger helt olika betydelse i begreppen. Tror få kvinnor med trygg, snäll och omtänksam menar en mäniska som är okapabel att hantera en krissituation. Däremot tror jag oftast inte det handlar om en längtan av att bli beskyddad utan en längtan efter att kunna hantera livets kriser tillsammans, sida vid sida. Med en trygg man skulle jag mena just det bland annat - en man som är trygg i sig själv och som har viss livserfarenhet och kan hantera livet (tillsammans med mig inte åt mig) även när det är svårt.

Att kvinnor aktivt skulle välja ofarliga män i den betydelse som du lägger i begreppet är det väl ingen som påståtta. Däremot tror jag personlogen att du överdriver dagens svenska kvinnors beskyddarbehov. Tror fler kvinnor söker en samarbetspartner, någon man delar livet med både när det går bra och dåligt än någon som ska ta hand om dem och beskydda dem. Men det finns förstås alla sorte, kvinnor är ju ej en homogen grupp.

Beskyddarbehovet finns där instinktivt.

Om vi lämnar de normala småfarliga männen som kan leva i bra relationer för de riktigt farliga kriminella männen.

Att kvinnor faller för dem beror i grunden på liknande instinkter där kvinnorna instinktivt misstolkar farlighet för trygghet. Sedan har du kvinnans omhändertagande behov, att hon vill hjälpa och ta hand om den kriminelle mannen.

Dessa kvinnorna väljer en extrem av vad normala kvinnor väljer. När kvinnan som gillar kriminella faller för en kriminella som de uppfattar som personer som kan ge trygghet, faller den normala kvinnan för någon normal man som visar sig stark och självsäker bl.a. genom röst, kroppspråk och uppvisande av känslor.

Sedan är det en känslig fråga för kvinnor att medge att det lönar sig att vara arrogant och andra "negativa" egenskaper. Läste en frågespalt i SvD där t.o.m. den kvinnliga experten vägrade svara på frågan.

Läste dessutom att de kvinnor som faller för kriminella män ofta har en historia för de fått lite uppmärksamhet och trygghet av sina föräldrar. Kvinnorna överkompenserar genom att dras till de kriminella.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-05 07:20:12 följande:

Beskyddarbehovet finns där instinktivt.

Om vi lämnar de normala småfarliga männen som kan leva i bra relationer för de riktigt farliga kriminella männen.

Att kvinnor faller för dem beror i grunden på liknande instinkter där kvinnorna instinktivt misstolkar farlighet för trygghet. Sedan har du kvinnans omhändertagande behov, att hon vill hjälpa och ta hand om den kriminelle mannen.

Dessa kvinnorna väljer en extrem av vad normala kvinnor väljer. När kvinnan som gillar kriminella faller för en kriminella som de uppfattar som personer som kan ge trygghet, faller den normala kvinnan för någon normal man som visar sig stark och självsäker bl.a. genom röst, kroppspråk och uppvisande av känslor.

Sedan är det en känslig fråga för kvinnor att medge att det lönar sig att vara arrogant och andra "negativa" egenskaper. Läste en frågespalt i SvD där t.o.m. den kvinnliga experten vägrade svara på frågan.

Läste dessutom att de kvinnor som faller för kriminella män ofta har en historia för de fått lite uppmärksamhet och trygghet av sina föräldrar. Kvinnorna överkompenserar genom att dras till de kriminella.

Så ditt svar till ts är helt enkelt att kvinnor lägger helt andra saker i begreppet trygg man än vad ts och andra män som ställer liknande frågor gör?

Lite samma som jag var inne på även om vi sinsemellan också har olika definitioner av begreppet.

Din slutsats verkar för övrigt också vara att de flesta kvinnor faktiskt inte väljer dåliga och farliga män, så du verkar inte hålla med ts i den delen.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-05 07:40:18 följande:

Så ditt svar till ts är helt enkelt att kvinnor lägger helt andra saker i begreppet trygg man än vad ts och andra män som ställer liknande frågor gör?

Lite samma som jag var inne på även om vi sinsemellan också har olika definitioner av begreppet.

Din slutsats verkar för övrigt också vara att de flesta kvinnor faktiskt inte väljer dåliga och farliga män, så du verkar inte hålla med ts i den delen.

Det korta svaret är att vad vi säger att vi vill ha och vad vi sedan attraheras av är skilda saker som i vissa avseenden inte överensstämmer. Pga normer om vad vi bör säga samt att man undervärderar de egna drifterna.

Motsvarande klyscha för män kan sägas vara att många män säger att de inte bryr sig särskilt mycket om kvinnans utseende men i slutändan väljer den sötaste de kan få ändå.

Och ja, jag anser att de flesta kvinnor träffar bra hälsosamt "farliga" män. Det kan däremot vara svårt för en "snäll man" att se det. De tänker väl att de alltid skulle behandla en kvinna med respekt och göra så mycket för henne Det är inte ett hälsosamt förhållande imo att ha en svag man i huset. När barnen kommer brakar det loss.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-05 08:12:34 följande:

Det korta svaret är att vad vi säger att vi vill ha och vad vi sedan attraheras av är skilda saker som i vissa avseenden inte överensstämmer. Pga normer om vad vi bör säga samt att man undervärderar de egna drifterna.

Motsvarande klyscha för män kan sägas vara att många män säger att de inte bryr sig särskilt mycket om kvinnans utseende men i slutändan väljer den sötaste de kan få ändå.

Och ja, jag anser att de flesta kvinnor träffar bra hälsosamt "farliga" män. Det kan däremot vara svårt för en "snäll man" att se det. De tänker väl att de alltid skulle behandla en kvinna med respekt och göra så mycket för henne Det är inte ett hälsosamt förhållande imo att ha en svag man i huset. När barnen kommer brakar det loss.

Jag tror att du har rätt i både att det finns mångla floskler och att det kan var svårt att förklarar exakt vad man attraheras av.

Däremot är det för mig en väldigt långsökt tolkning att snäll, ödmjuk och omtänksam skulle betyda svag eller pedagogisk oförmåga osv. Så det känns som att ytterligare ett problem tycks vara att vissa läser in väldigt mycket mellan radererna när de frågar tjejer vad de uppskattar hos en partner (eller i vill sammanhang nu denna beskrivning kommer fram) och läser in en massa som inte alls avses.

Sen tror jag mer på att människor är ganska olika i sina val än vad du tror, och jag tror inte heller på att val av partner handlar lika mycket om instinkter som du tror.
Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?