Anonym (Hanna) skrev 2018-04-05 05:57:04 följande:
Det har ändå väldigt lite med ts att göra där han skriver att kvinnor väljer dåliga och ibland farliga män istället för trygga, snälla och omtänksamma män.
Men en av mina teorier vvar ju att tejerna och ts (eller andra män med samma frågeställning) lägger helt olika betydelse i begreppen. Tror få kvinnor med trygg, snäll och omtänksam menar en mäniska som är okapabel att hantera en krissituation. Däremot tror jag oftast inte det handlar om en längtan av att bli beskyddad utan en längtan efter att kunna hantera livets kriser tillsammans, sida vid sida. Med en trygg man skulle jag mena just det bland annat - en man som är trygg i sig själv och som har viss livserfarenhet och kan hantera livet (tillsammans med mig inte åt mig) även när det är svårt.
Att kvinnor aktivt skulle välja ofarliga män i den betydelse som du lägger i begreppet är det väl ingen som påståtta. Däremot tror jag personlogen att du överdriver dagens svenska kvinnors beskyddarbehov. Tror fler kvinnor söker en samarbetspartner, någon man delar livet med både när det går bra och dåligt än någon som ska ta hand om dem och beskydda dem. Men det finns förstås alla sorte, kvinnor är ju ej en homogen grupp.
Beskyddarbehovet finns där instinktivt.
Om vi lämnar de normala småfarliga männen som kan leva i bra relationer för de riktigt farliga kriminella männen.
Att kvinnor faller för dem beror i grunden på liknande instinkter där kvinnorna instinktivt misstolkar farlighet för trygghet. Sedan har du kvinnans omhändertagande behov, att hon vill hjälpa och ta hand om den kriminelle mannen.
Dessa kvinnorna väljer en extrem av vad normala kvinnor väljer. När kvinnan som gillar kriminella faller för en kriminella som de uppfattar som personer som kan ge trygghet, faller den normala kvinnan för någon normal man som visar sig stark och självsäker bl.a. genom röst, kroppspråk och uppvisande av känslor.
Sedan är det en känslig fråga för kvinnor att medge att det lönar sig att vara arrogant och andra "negativa" egenskaper. Läste en frågespalt i SvD där t.o.m. den kvinnliga experten vägrade svara på frågan.
Läste dessutom att de kvinnor som faller för kriminella män ofta har en historia för de fått lite uppmärksamhet och trygghet av sina föräldrar. Kvinnorna överkompenserar genom att dras till de kriminella.