Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 18:15:20 följande:
Men det du nämnde om att vara mer man, vad menade du då? Finns det en mall för hur en man ska vara? Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?
Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig.
Det kanske är lite otydligt, att "vara mer man". Bra att du frågar.
Jag syftar inte på någon stereotyp bild av nån slags machoideal..
Att hitta en partner är en form av köp- och säljmarknad, hur opersonligt och krasst det än kan låta..
Att försöka sälja via lögner och genom att låtsas vara någon/något man inte är kommer inte funka, det slår tillbaka. Däremot behöver man kunna och våga visa vem man är och vad man vill ha.
Tänk dig bilden av att du står på en torgmarknad och ska sälja något. Antingen har du en fantastisk produkt som säljer sig själv, något som är unikt, som syns direkt och som lockar köpare intuitivt.
Vissa män (och kvinnor) är så självklara att de aldrig behöver sälja sig själva. De flesta av oss "säljer" dock en mycket mer anonym och svårsåld produkt.
Står man blyg och tyst på en marknad med intetsägande lådor som innehåller något fint - men det syns inte.. nån liten lapp sitter uppe med ett pris. En liten krukväxt på marknadsbordet, som pynt.
Hur mycket kommer du att sälja tror du?
Man behöver göra det bästa av produkten man har, visa upp det som är positivt, ta initiativ och prata med människor, lyssna och försök förstå vad de har för behov och vad de går igång på..
Målet på datingmarknaden är inte att fläka ut hela sin innehållsförteckning utan att sticka ut från mängden, väcka lite lagom nyfikenhet och "få in en fot" (till att börja med)..
"Att vara man" syftar i det här fallet på att våga chansa lite, släppa fotfästet och hoppas på ett nytt tag högre upp.. riskera att falla platt, resa sig upp om/när man faller.
Är man introvert så får man försöka maximera sina möjligheter på andra sätt, skriva kanske, hitta andra sammanhang och former där man kan visa vem man är under huven. Väcka intresse på något sätt.
Så menar jag :)