• Anonym (Jadu)

Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?

Många kvinnor säger att de vill ha en snäll, trygg och omtänksam man men trots det så faller de för de dåliga och ibland farliga männen och sen så klagar de på att män är hemska och att det inte finns några snälla män. Varför är det så?

• Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-04 13:39:43 följande:

Det är snarare så att de väljer bort till synes ofarliga män. Det är norm bland kvinnor.

Menar du att de väljer bort dessa till synes ofarliga män på grund av att de är ofarliga? Det torde väl i så fall betyda att man väljer män som man uppfattar som farliga (eftersom det väl knappast finns nåt neutralt läge här, då ofarlig väl får räknas som neutral)?

Vad lägger du i begreppet farliga respektive ofarliga män?

Jag känner ingen som aktivt valt bort en man för att han inte är farlig. Då tänker jag att en man som är ofarlig, inte misshandlar mig, inte försöker förskingra mina pengar, inte är elak mot mina barn, inte kränker mig (som i tråden med mannen som tog nakenfoton i smyg). I den betydelsen skulle jag alla gånger välja en ofarlig man.

Men jag antar att du menar något annat? Om du tex menar ofarlig som i betydelsen extremt försiktig har ju det väldigt lite med trådstarten att göra. Att välja bort extremt försiktiga män är ju inte samma sak som att inte välja snälla, trygga och omtänksamma män och definitivt inte samma som att välja dåliga män, vilket ju är det tråden handlar om.
  • Anonym (Hanna)

Kan ju lägga till att en möjlig definition av ofarlig är intesägande och menlös. Och där kan jag hålla med dig, många (för att inte säga de flesta) väljer bort en partner som de upplever som intesägande och menlös.

Men det har ju väldigt lite med att göra att kvinnor som säger sig gilla snälla, trygga och omtänksamma män skulle välja dåliga män i praktiken.

• Tryggoglad
    Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 18:15:20 följande:
    Men det du nämnde om att vara mer man, vad menade du då? Finns det en mall för hur en man ska vara? Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?

Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig.
    Det kanske är lite otydligt, att "vara mer man". Bra att du frågar.
    Jag syftar inte på någon stereotyp bild av nån slags machoideal.. 

Att hitta en partner är en form av köp- och säljmarknad, hur opersonligt och krasst det än kan låta..

Att försöka sälja via lögner och genom att låtsas vara någon/något man inte är kommer inte funka, det slår tillbaka. Däremot behöver man kunna och våga visa vem man är och vad man vill ha.

Tänk dig bilden av att du står på en torgmarknad och ska sälja något. Antingen har du en fantastisk produkt som säljer sig själv, något som är unikt, som syns direkt och som lockar köpare intuitivt.
    Vissa män (och kvinnor) är så självklara att de aldrig behöver sälja sig själva. De flesta av oss "säljer" dock en mycket mer anonym och svårsåld produkt.

Står man blyg och tyst på en marknad med intetsägande lådor som innehåller något fint - men det syns inte.. nån liten lapp sitter uppe med ett pris. En liten krukväxt på marknadsbordet, som pynt.

Hur mycket kommer du att sälja tror du?

Man behöver göra det bästa av produkten man har, visa upp det som är positivt, ta initiativ och prata med människor, lyssna och försök förstå vad de har för behov och vad de går igång på..

Målet på datingmarknaden är inte att fläka ut hela sin innehållsförteckning utan att sticka ut från mängden, väcka lite lagom nyfikenhet och "få in en fot" (till att börja med)..

"Att vara man" syftar i det här fallet på att våga chansa lite, släppa fotfästet och hoppas på ett nytt tag högre upp.. riskera att falla platt, resa sig upp om/när man faller.
    Är man introvert så får man försöka maximera sina möjligheter på andra sätt, skriva kanske, hitta andra sammanhang och former där man kan visa vem man är under huven. Väcka intresse på något sätt.

Så menar jag :)
  • Anonym (biologi)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-04 14:39:50 följande:

Kan ju lägga till att en möjlig definition av ofarlig är intesägande och menlös. Och där kan jag hålla med dig, många (för att inte säga de flesta) väljer bort en partner som de upplever som intesägande och menlös.

Men det har ju väldigt lite med att göra att kvinnor som säger sig gilla snälla, trygga och omtänksamma män skulle välja dåliga män i praktiken.

Men varför pratar du enbart om farliga män ?
    Den verkliga frågan är ju varför kvinnor verkar välja män som inte stämmer med det man säger att man vill ha?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (biologi) skrev 2018-04-04 14:50:44 följande:

Men varför pratar du enbart om farliga män ?

Den verkliga frågan är ju varför kvinnor verkar välja män som inte stämmer med det man säger att man vill ha?

Nja frågan är ju varför kvinnor väljer dåliga och ibland farliga män trots att de säger att de vill ha snälla, omtänksamma och trygga män.

Huruvida kvinnor vill ha ofarliga män i betydelsen intesägande och menlös tas ju inte upp i trådstarten och har väl egentligen inte så mycket med ts fråga att göra.

Ts fråga har jag svarat på i mitt första inlägg.
  • Anonym (Jadu)
    Tryggoglad skrev 2018-04-04 14:40:28 följande:
    Det kanske är lite otydligt, att "vara mer man". Bra att du frågar.
    Jag syftar inte på någon stereotyp bild av nån slags machoideal.. 

Att hitta en partner är en form av köp- och säljmarknad, hur opersonligt och krasst det än kan låta..

Att försöka sälja via lögner och genom att låtsas vara någon/något man inte är kommer inte funka, det slår tillbaka. Däremot behöver man kunna och våga visa vem man är och vad man vill ha.

Tänk dig bilden av att du står på en torgmarknad och ska sälja något. Antingen har du en fantastisk produkt som säljer sig själv, något som är unikt, som syns direkt och som lockar köpare intuitivt.
    Vissa män (och kvinnor) är så självklara att de aldrig behöver sälja sig själva. De flesta av oss "säljer" dock en mycket mer anonym och svårsåld produkt.

Står man blyg och tyst på en marknad med intetsägande lådor som innehåller något fint - men det syns inte.. nån liten lapp sitter uppe med ett pris. En liten krukväxt på marknadsbordet, som pynt.

Hur mycket kommer du att sälja tror du?

Man behöver göra det bästa av produkten man har, visa upp det som är positivt, ta initiativ och prata med människor, lyssna och försök förstå vad de har för behov och vad de går igång på..

Målet på datingmarknaden är inte att fläka ut hela sin innehållsförteckning utan att sticka ut från mängden, väcka lite lagom nyfikenhet och "få in en fot" (till att börja med)..

"Att vara man" syftar i det här fallet på att våga chansa lite, släppa fotfästet och hoppas på ett nytt tag högre upp.. riskera att falla platt, resa sig upp om/när man faller.
    Är man introvert så får man försöka maximera sina möjligheter på andra sätt, skriva kanske, hitta andra sammanhang och former där man kan visa vem man är under huven. Väcka intresse på något sätt.

Så menar jag :)
    Men jag har hört att många kvinnor även faller för mystiska män, men det kanske är en myt.

Förr tror jag det var lättare för introverta att nätdejta då anonyma chatter fanns lite här och där och det inte fanns möjlighet att sälja sig på det viset. Jag träffade många på det viset, men med nya dejtingsidor o deras ensidiga form så är det mycket svårare.
  • Anonym (Jadu)
    KlunsSmurfen skrev 2018-04-03 23:46:02 följande:

"Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig."
    Det är också svårt att trivas med sig själv i längden om man är konflikträdd.
    Jag trivs utmärkt med mig själv trots att jag är konflikträdd, nog bättre än det flesta andra. Håll gärna sådant som du inte har koll på för dig själv, eller bli bättre påläst.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-04 14:39:50 följande:

De mer framåt männen de väljer behöver inte vara sämre. Skulle snarare säga tvärtom eftersom du i exempelvis i föräldrarskap behöver vara tydlig och sätta gränser. I det inbegriper att du med viss aggression måste visa vad som gäller.

Om kvinnor hade börjat berätta vad de attraheras av istället för vilken man de vill ha så skulle det bli en mer verklighetstrogen bild.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-04 14:34:40 följande:

Menar du att de väljer bort dessa till synes ofarliga män på grund av att de är ofarliga? .

Ja, hur ska en ofarlig man kunna agera i en krissituation då familjen är utsatta för allvarligt hot, om han varken kan visa aggression eller skapa rädsla hos andra.

Den ofarlige mannen är farlig för kvinnan eftersom han inte kan avlägsna hot.
  • klyban
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-04 22:07:10 följande:
    Ja, hur ska en ofarlig man kunna agera i en krissituation då familjen är utsatta för allvarligt hot, om han varken kan visa aggression eller skapa rädsla hos andra.

Den ofarlige mannen är farlig för kvinnan eftersom han inte kan avlägsna hot.

Själv är jag harmlös och så icke aggressiv man kan vara.
    Dock skulle jag inte tveka en sekund på att försvara mig och med anpassat våld.

hur många meter var det?
Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?