Downs syndrom och abort
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
Nä! Jag skulle välkomna en baby med downs <3
Tycker som UnderbaraClara har uttryckt det att abort (när man ju egentligen vill ha barn) är okej om missbildningen INTE ÄR FÖRENLIG MED LIV. Men Downs ÄR förenligt med liv. Så finns ingen anledning att välja bort.. Tycker det ligger farligt nära att leka Gud liksom :/ Skulle det vara okej att välja bort en bebis pga kön tex?
underbaraclaras.se/2018/03/25/tror-vi-verkligen-pa-ett-mangfaldssamhalle/
du ger inte ett liv utan ett lidande för alla inblandade
Både jag och min tjej är överrens att om vi skulle upptäcka att ett eventuellt barn skulle ha Downs eller liknande funktionshinder som går att upptävka så hade vi självklart gjort abort, nu är det när det kommer till kritan hennes kropp, hennes beslut men hon verkar nästan mer övertygad att abort är det rätta än jag.
Nä! Jag skulle välkomna en baby med downs <3
Tycker som UnderbaraClara har uttryckt det att abort (när man ju egentligen vill ha barn) är okej om missbildningen INTE ÄR FÖRENLIG MED LIV. Men Downs ÄR förenligt med liv. Så finns ingen anledning att välja bort.. Tycker det ligger farligt nära att leka Gud liksom :/ Skulle det vara okej att välja bort en bebis pga kön tex?
underbaraclaras.se/2018/03/25/tror-vi-verkligen-pa-ett-mangfaldssamhalle/
Kan delvis förstå hur du tänker och hålla med ganska mkt. Fast samtidigt tycker jag inte det är samma sak att abortera ett ofött barn på grund av Downs syndrom som att göra det på grund av kön.
Inför kub-test vid andra graviditeten ställde vi oss frågan, vad gör vi om vi får hög sannolikhet för kromosomavvikelser? Skulle vi älska barnet mindre? Skulle barnets storasyster älska det mindre? Skulle barnet älska oss mindre? Nej.. Kärleken skulle vara densamma, utmaningen en annan.. Nu visade testet inte på någon risk för avvikelser, men det kändes skönt att ha frågat sig detta innan.