• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • Anonym (PL)
    Nimzay skrev 2018-05-09 19:47:44 följande:
    Fast så kan det ju vara, är väl inget konstigt i det egentligen??
    Låter väldigt konstigt i mina öron när det är som ett argument i en tråd gällande abort vid DS eller ej. Som att vad, aborter ska inte göras på foster med DS eller andra kromosomavvikelser för att det gav denne person en annan dimension i sitt liv? Kanske jag som misstolkade vad personen syftade på eller övertolkar. Men min spontana reaktion var att alla lever väl för sin egen skull, förhoppningsvis, inte för att någon annan människa ska få känna sig bra eller uppfylld.
  • Anonym (anonym 2)
    Liliana skrev 2018-05-09 07:25:25 följande:
    Wow, dig hoppas jag aldrig få möta någonsin i mitt liv eller mina barns liv.
    Hag har inget barn med DS och du jag pratar som vuxen någon som enligt din defintion bör vara mellan 20-40 så varsågod. Så vuxen var du. Ärligt talat är jag så förbannat trött på människor som tror att livet är en raklinje.
    Jag försvarar för som i tidigare inlägg så gav det mig en till dimension i mitt liv, något som funktionsvatierade barn lyckad åstadkomma. Men linjära, platta kortsinta ohumana typer som er väljer att stänga porten för att funktionsvatierade människor någonsin ska få en självklar plats i vårt samhälle.
    Jag tror bestämt att människor glömmer här uttrycket.
    Våra barn är vår framtid. Men visst. Tänk intr längre än näsan räcker.
    Jag klarar mig fint och om du skulle träffa min fina ängel
    Skulle du skämmas för den trångsynthet din så kallade empati ramar in... otroligt.
    Hur tänker du att barn med DS är vår framtid är väl snarare så att det inte blir så mycket framtid till föräldrar som får ett barn med DS med tanke på att de får fortsätta att ta föräldraansvar hela sitt liv till någon som aldrig kommer att bli vuxen
  • Nimzay
    Anonym (PL) skrev 2018-05-09 19:52:54 följande:
    Låter väldigt konstigt i mina öron när det är som ett argument i en tråd gällande abort vid DS eller ej. Som att vad, aborter ska inte göras på foster med DS eller andra kromosomavvikelser för att det gav denne person en annan dimension i sitt liv? Kanske jag som misstolkade vad personen syftade på eller övertolkar. Men min spontana reaktion var att alla lever väl för sin egen skull, förhoppningsvis, inte för att någon annan människa ska få känna sig bra eller uppfylld.
    Okej då förstår jag hur du menar trodde du menade att det var själva grejen med att kanske en människa med exempelvis DS gav en annan människa en ny dimension i livet som lät konstigt
  • Mullbär

Nä! Jag skulle välkomna en baby med downs <3 

Tycker som UnderbaraClara har uttryckt det att abort (när man ju egentligen vill ha barn) är okej om missbildningen INTE ÄR FÖRENLIG MED LIV. Men Downs ÄR förenligt med liv. Så finns ingen anledning att välja bort.. Tycker det ligger farligt nära att leka Gud liksom :/ Skulle det vara okej att välja bort en bebis pga kön tex?

underbaraclaras.se/2018/03/25/tror-vi-verkligen-pa-ett-mangfaldssamhalle/

• Nimzay
    Liliana skrev 2018-05-09 07:25:25 följande:
    Wow, dig hoppas jag aldrig få möta någonsin i mitt liv eller mina barns liv.

Hag har inget barn med DS och du jag pratar som vuxen någon som enligt din defintion bör vara mellan 20-40 så varsågod. Så vuxen var du. Ärligt talat är jag så förbannat trött på människor som tror att livet är en raklinje.

Jag försvarar för som i tidigare inlägg så gav det mig en till dimension i mitt liv, något som funktionsvatierade barn lyckad åstadkomma. Men linjära, platta kortsinta ohumana typer som er väljer att stänga porten för att funktionsvatierade människor någonsin ska få en självklar plats i vårt samhälle.

Jag tror bestämt att människor glömmer här uttrycket.

Våra barn är vår framtid. Men visst. Tänk intr längre än näsan räcker.

Jag klarar mig fint och om du skulle träffa min fina ängel

Skulle du skämmas för den trångsynthet din så kallade empati ramar in... otroligt.
    Ärligt talat, din naiva och tvångsmässigt pk-svamlande inställning till funktionsnedsättningar är på sätt och vis nästan mer skrämmande än funkofobi. Så verklighetsfrånvänd i din förskönade fantasivärld. I din desperata iver att vara en god och empatisk människa förlänger du i själva verket vägen till att göra samhället mer respektfullt mot handikappade. Tro det eller ej - men ditt synsätt gör bara funktionshindrade människor än björntjänst. Fy fan säger jag bara...
  • Nimzay
    Anonym (SåÄrDet.) skrev 2018-05-10 08:02:34 följande:

du ger inte ett liv utan ett lidande för alla inblandade

Njaa...Det behöver inte alls vara så att alla i en Downs syndrom-människas omgivning lider av att personen har Downs syndrom. :)
  • Lovatic91
    BaronenOst skrev 2018-05-09 07:46:45 följande:

Både jag och min tjej är överrens att om vi skulle upptäcka att ett eventuellt barn skulle ha Downs eller liknande funktionshinder som går att upptävka så hade vi självklart gjort abort, nu är det när det kommer till kritan hennes kropp, hennes beslut men hon verkar nästan mer övertygad att abort är det rätta än jag.

Så fruktansvärt
  • Nimzay
    Mullbär skrev 2018-05-10 02:59:08 följande:

Nä! Jag skulle välkomna en baby med downs <3 

Tycker som UnderbaraClara har uttryckt det att abort (när man ju egentligen vill ha barn) är okej om missbildningen INTE ÄR FÖRENLIG MED LIV. Men Downs ÄR förenligt med liv. Så finns ingen anledning att välja bort.. Tycker det ligger farligt nära att leka Gud liksom :/ Skulle det vara okej att välja bort en bebis pga kön tex?

underbaraclaras.se/2018/03/25/tror-vi-verkligen-pa-ett-mangfaldssamhalle/

Kan delvis förstå hur du tänker och hålla med ganska mkt. Fast samtidigt tycker jag inte det är samma sak att abortera ett ofött barn på grund av Downs syndrom som att göra det på grund av kön.
  • Lovatic91
    Nimzay skrev 2018-05-10 08:40:24 följande:

Kan delvis förstå hur du tänker och hålla med ganska mkt. Fast samtidigt tycker jag inte det är samma sak att abortera ett ofött barn på grund av Downs syndrom som att göra det på grund av kön.

Skillnaden är ju inte stor.

Båda är människor oavsett könsorgan eller kromosomförändringar. Tänk om man är osäker så kön då? Ska man chansa och döda barnet då!?!?

Inte alltid man ser ds heller. Ska man döda barnet när den föds och sitta in för mord då eller? För att man värderar människor beroende på kön och andra faktorer. Herregud är man så dum borde man inte ha barn alls
  • emeloi

Inför kub-test vid andra graviditeten ställde vi oss frågan, vad gör vi om vi får hög sannolikhet för kromosomavvikelser? Skulle vi älska barnet mindre? Skulle barnets storasyster älska det mindre? Skulle barnet älska oss mindre? Nej.. Kärleken skulle vara densamma, utmaningen en annan.. Nu visade testet inte på någon risk för avvikelser, men det kändes skönt att ha frågat sig detta innan.

Svar på tråden Downs syndrom och abort