• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • Anonym (Syster)
    Anonym (PL) skrev 2018-05-06 18:32:51 följande:

En av de saker som gör mig mest förbannad! När folk skriver/säger att barn med DS är så söta och ohar och har sig. Herregud. Det är en människa, inget jävla litet gosedjur som finns till för att vara söt. Det är att förminska  både DS och personen att prata om det hela på den nivån.

Tack; äntligen någon som förstår.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (PL) skrev 2018-05-06 18:32:51 följande:

En av de saker som gör mig mest förbannad! När folk skriver/säger att barn med DS är så söta och ohar och har sig. Herregud. Det är en människa, inget jävla litet gosedjur som finns till för att vara söt. Det är att förminska  både DS och personen att prata om det hela på den nivån.

Det är också rätt illa att säga "det är inte underbart på något sätt" som den person du svarade skrev. För vem kan det inte vara underbart på något sätt?

Ja, Downs syndrom innebär ofta mycket svårigheter men vem kan ta sig rätten att bedöma det. Som du själv poängterar så är det människor vi talar om.
  • Anonym (PL)
    Anonym (Erika) skrev 2018-05-06 19:03:45 följande:
    Det är också rätt illa att säga "det är inte underbart på något sätt" som den person du svarade skrev. För vem kan det inte vara underbart på något sätt?

Ja, Downs syndrom innebär ofta mycket svårigheter men vem kan ta sig rätten att bedöma det. Som du själv poängterar så är det människor vi talar om.
    Tog det som att "syster" pratade utifrån sin egen erfarenhet gällande hennes systers DS. Men kan väl tolkat fel förstås.
  • Anonym (PL)

Och som tillägg, jag syftade på personer som när DS kommer på tal utbrister "åh, de är så söta!" och ungefär där slutar deras kunskap, erfarenhet och insikt i DS. Har hört det ett antal gånger, tyvärr. Ganska stor skillnad med att uttrycka att DS (som syndrom och vad det innebär, inte personen med DS) inte är underbart på något sätt, kan jag tycka. 
  • Anonym (Syster)

Min poäng var (som PL sa) att sjukdomen Downs Syndrom inte är underbar på något sätt. Det gör inte den drabbade personen till en bättre individ, inte alls. Men det betyder inte att personer som föds med DS inte kan vara underbara, som person. Sen att ett barn föds, det är ju underbart i sig. Men det blir inte MER underbart för att barnet har Downs, snarare tvärtom.
  • KaiserHans

Hade nån i min bekantskapskrets berättat att hon tagit bort ett barn för att det hade downs så hade jag sagt upp kontakten och aldrig pratat med människan igen.

Att tro att man har rätt att avsluta ett liv för att man själv anser att det inte kommer att passa in i samhället ligger så oerhört långt ifrån mina värderingar som man kan komma. Jag verkligen avskyr såna människor.

• Nimzay
    KaiserHans skrev 2018-05-06 19:28:07 följande:

Hade nån i min bekantskapskrets berättat att hon tagit bort ett barn för att det hade downs så hade jag sagt upp kontakten och aldrig pratat med människan igen.

Att tro att man har rätt att avsluta ett liv för att man själv anser att det inte kommer att passa in i samhället ligger så oerhört långt ifrån mina värderingar som man kan komma. Jag verkligen avskyr såna människor.

Fast det kanske i många fall handlar mer om att man vill undvika att sätta ett barn till världen som kommer att lida av att inte passa in i samhället osv, än om att man inte vill ha barnet för att man tycker att det är fel och dåligt i sig att ha ett handikapp?
  • Anonym (Behålla)
    Anonym (PL) skrev 2018-05-06 17:49:28 följande:

Du tycker v.10-12 är halvvägs? Låter som en farligt kort graviditet isåfall. Var iallafall omrking de veckorna vi tog NIPT. Att vara för fri abort är hursom inte nödvändigtvis en motsättning mpt det K skrev. Man kan ju vara för det men själv tycka att livet startar vid befruktning och därför inte vil göra abort. Vilket det lät som gällande K och dig själv, då du skriver "döda barnet". Men fortfarande blir frågan då helt irrelevant att ta ställning till, för om ni inte kan tänka er abort själva alls så spelar det ju ingen roll att fostret har DS.

Abortdiskussionen i sig gällande fri abort och vilken vecka pallar jag inte ge mig in. Redan tagit den x antal gånger i trådar som behandlade just det. Håller mig till denna trådens ämne gällande DS och abort.

Halvvägs är förstås ingen tolkningsfråga. KUB gör man runt vecka 12, väntar på resultat, får veta sannolikheten. Väljer man att gå vidare gör man NIPT som skickas på analys, om det visar på avvikelser behövs kompletterande tester. Det är så jag fattat det och det jag pratar om, då hinner det gå rätt lång tid men jag kanske har helt fel med att det sker kring vecka 20. De flesta betalar väl inte 10.000 för NIPT på en gång utan gör KUB först, åtminstone i mitt landsting där alla gravida erbjuds testet.

Oavsett abortvecka, då det inte var min poäng egentligen, så gör man abort av ett efterlängtat barn. Jag begriper det inte men är ändå helt med på att folk får göra abort pga sjukdomar, risk för sjukdomar, kön, antal embryon osv för det är inte mitt samvete det kommer att ligga på. Jag förstår bara inte, det är ens barn det handlar om. Så har jag känt under mina graviditeter i alla fall. Man vill ha ett barn men bara under vissa premisser, då tycker jag inte att man ska försöka sig på flera barn alls. Att medvetet bli gravid och sedan göra abort av ett livsdugligt barn alltså.

Gällande uttrycket "döda barnet" pratade jag inte om abort överlag utan kring vecka 20.
  • KaiserHans
    Nimzay skrev 2018-05-06 19:32:09 följande:
    Fast det kanske i många fall handlar mer om att man vill undvika att sätta ett barn till världen som kommer att lida av att inte passa in i samhället osv, än om att man inte vill ha barnet för att man tycker att det är fel och dåligt i sig att ha ett handikapp?
    Skitsnack. Hur vet du att barnet kommer att lida, du äger inte rätten att bestämma vad barnet kommer att känna. Det handlar om ren och skär egoism av den allra värsta sorten. Det handlar om att DU inte vill ha ett barn som inte passar in. Det gör mig spyfärdig.
  • Anonym (Behålla)
    Nimzay skrev 2018-05-06 19:32:09 följande:

Men var går gränsen för att inte passa in i samhället? Adhd, autism? "Avvikande" sexualitet? Synfel, nedsatt hörsel? Ser man vårt samhälle som ett patriarkat så är det kanske mer önskvärt att vara kille, ska man göra abort på flickfoster för att de kommer vara "utsatta" i samhället?

Sedan kan man gå in på nästa steg, att genetiskt modifiera foster för att de ska bli "perfekta". Heterosexuella, ariska, normalbegåvade barn, är det okej? Rent retorisk fråga för att inte kapa TS, men hur långt är det okej att dra det isåfall?
Svar på tråden Downs syndrom och abort