Downs syndrom och abort
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
En av de saker som gör mig mest förbannad! När folk skriver/säger att barn med DS är så söta och ohar och har sig. Herregud. Det är en människa, inget jävla litet gosedjur som finns till för att vara söt. Det är att förminska både DS och personen att prata om det hela på den nivån.
En av de saker som gör mig mest förbannad! När folk skriver/säger att barn med DS är så söta och ohar och har sig. Herregud. Det är en människa, inget jävla litet gosedjur som finns till för att vara söt. Det är att förminska både DS och personen att prata om det hela på den nivån.
Det är också rätt illa att säga "det är inte underbart på något sätt" som den person du svarade skrev. För vem kan det inte vara underbart på något sätt?
Ja, Downs syndrom innebär ofta mycket svårigheter men vem kan ta sig rätten att bedöma det. Som du själv poängterar så är det människor vi talar om.
Hade nån i min bekantskapskrets berättat att hon tagit bort ett barn för att det hade downs så hade jag sagt upp kontakten och aldrig pratat med människan igen.
Att tro att man har rätt att avsluta ett liv för att man själv anser att det inte kommer att passa in i samhället ligger så oerhört långt ifrån mina värderingar som man kan komma. Jag verkligen avskyr såna människor.
Hade nån i min bekantskapskrets berättat att hon tagit bort ett barn för att det hade downs så hade jag sagt upp kontakten och aldrig pratat med människan igen.
Att tro att man har rätt att avsluta ett liv för att man själv anser att det inte kommer att passa in i samhället ligger så oerhört långt ifrån mina värderingar som man kan komma. Jag verkligen avskyr såna människor.
Du tycker v.10-12 är halvvägs? Låter som en farligt kort graviditet isåfall. Var iallafall omrking de veckorna vi tog NIPT. Att vara för fri abort är hursom inte nödvändigtvis en motsättning mpt det K skrev. Man kan ju vara för det men själv tycka att livet startar vid befruktning och därför inte vil göra abort. Vilket det lät som gällande K och dig själv, då du skriver "döda barnet". Men fortfarande blir frågan då helt irrelevant att ta ställning till, för om ni inte kan tänka er abort själva alls så spelar det ju ingen roll att fostret har DS.
Abortdiskussionen i sig gällande fri abort och vilken vecka pallar jag inte ge mig in. Redan tagit den x antal gånger i trådar som behandlade just det. Håller mig till denna trådens ämne gällande DS och abort.
Fast det kanske i många fall handlar mer om att man vill undvika att sätta ett barn till världen som kommer att lida av att inte passa in i samhället osv, än om att man inte vill ha barnet för att man tycker att det är fel och dåligt i sig att ha ett handikapp?