• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • Anonym (Fia)
    Vorr vorr skrev 2018-05-10 16:00:52 följande:

Fyfan att jag måste få notifikationer från den här skit tråden hela tiden. Sluta skriva här tack!

Eller så kan du avfölja.
  • Vorr vorr
    Anonym (Fia) skrev 2018-05-10 16:06:41 följande:

Eller så kan du avfölja.

Nej, man kan inte göra det tyvärr.
  • Anonym (.)
    Vorr vorr skrev 2018-05-10 16:07:57 följande:

Jo, det kan du. Har avföljt flertalet trådar...
  • T90
    Anonym (.) skrev 2018-05-10 16:54:16 följande:

Jo, det kan du. Har avföljt flertalet trådar...

Undrar också hur man avföljer
  • Anonym (PL)
    Vorr vorr skrev 2018-05-10 16:07:57 följande:

T90 skrev 2018-05-10 17:09:45 följande:

Undrar också hur man avföljer

När det kommer upp en notis kan man trycka på "avprenumerera". Eller om man är inne på dator eller "riktiga" sidan via mobil (alltså inte den mobilanpassade) så finns det en blå knapp högst upp med "ta bort från mina favoriter".

Bra mycket lättare än att be folk sluta skriva i en tråd...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (F) skrev 2018-05-10 13:01:21 följande:
    DS innebär ett garanterat förståndshandikapp och ofta fysiska problem, t.ex. hjärtfel. När man vill ha barn föreställer man sig säkerligen ett barn som kan gå i normal skola, ta studenten, studera vidare, resa i världen på egen hand, få jobb och egen bostad, kanske bilda egen familj... Vara självständig. Är väl inte ett dugg konstigt att många ryggar tillbaka när det visar sig att barnet i magen alltid mentalt skulle vara ett barn.

Att skaffa barn är först och främst en egoistisk handling, man vill ha barn helt enkelt. Kön innebär inte ett förståndhandikapp, kön är i princip 50/50, man får i princip räkna med att det är "fel kön" när man blir gravid i så fall, vilket gör det hela till aningen stört. DS är inte något man ska behöva räkna med.
  • Anonym (anonym)

• Anonym (Nja)

Der beror på. Hade jag kämpat länge och inte hade några barn sen innan, så nej. Då hade jag behållt. Hade jag däremot haft barn sen innan och inga svårigheter att bli gravid så, ja då hade jag nog gjort det. Men kan man veta säkert om ett barn har downs?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Fia) skrev 2018-05-10 13:21:26 följande:

Hade jag haft lätt att bli gravid så hade jag absolut aborterat ett foster med DS.

Själv har jag fått kämpa för mina barn och valde att inte göra något test då jag ändå inte klarat att göra abort.

Hade jag varit "frögurka" så skulle jag, helt ärligt, också eventuellt välja bort flickor. Fast då måste det vara mycket tidigt i graviditeten. 

Förstår inte riktigt varför du skulle välja bort pga visst kön?
  • Anonym (H)
    Anonym (Nja) skrev 2018-05-10 21:00:32 följande:

Der beror på. Hade jag kämpat länge och inte hade några barn sen innan, så nej. Då hade jag behållt. Hade jag däremot haft barn sen innan och inga svårigheter att bli gravid så, ja då hade jag nog gjort det. Men kan man veta säkert om ett barn har downs?

första testet en brukar göra kan bara visa sannolikhet för downs, men ett annat test kan säga helt säkert att det är downs (eller någon annan kromosomavvikelse) 
    det går även ibland att se rätt så säkra tecken på det via ultraljud, tjock nackspalt, missbildat hjärta, klump fot m.m (inget av det måste bero på downs syndrom, men tyvärr gör det ofta det, för att vara säker måste en göra fullständiga testet) 
Svar på tråden Downs syndrom och abort