• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • Nimzay
    Lovatic91 skrev 2018-05-10 08:51:22 följande:
    Skillnaden är ju inte stor.

Båda är människor oavsett könsorgan eller kromosomförändringar. Tänk om man är osäker så kön då? Ska man chansa och döda barnet då!?!?

Inte alltid man ser ds heller. Ska man döda barnet när den föds och sitta in för mord då eller? För att man värderar människor beroende på kön och andra faktorer. Herregud är man så dum borde man inte ha barn alls
    Tycker inte att man ska varken abortera, eller döda någon när den är född på grund av kön. Absolut inte!

Och självklart tycker jag inte att man borde mörda en född liten bebis för att den har Downs syndrom!!! Är egentligen inte heller jättepositiv till att abortera ofödda barn som visat sig ha DS heller utan är snarare väldigt kluven till vad jag själv skulle göra om jag ställts inför ett sånt dilemma.

Och nej, skillnaden är kanske inte så stor men Downs syndrom är trots allt ett handikapp vilket kön inte alls är.
  • Nimzay
    emeloi skrev 2018-05-10 08:55:16 följande:

Inför kub-test vid andra graviditeten ställde vi oss frågan, vad gör vi om vi får hög sannolikhet för kromosomavvikelser? Skulle vi älska barnet mindre? Skulle barnets storasyster älska det mindre? Skulle barnet älska oss mindre? Nej.. Kärleken skulle vara densamma, utmaningen en annan.. Nu visade testet inte på någon risk för avvikelser, men det kändes skönt att ha frågat sig detta innan.

Ja kan nog va bra att tänka igenom sånt innan, i förväg typ. ^^
    Tänker lite att det nog är bra att jag för min del börjat fundera mycket angående detta redan. För känner mig så oerhört kluven i hur jag själv skulle välja att göra ifall man i framtiden upptäcker att ett barn jag väntar har ett handikapp i stil med Downs syndrom så är nog bra om jag funderar igenom detta ordentligt och mycket redan långt i förväg.
  • Lovatic91
    Nimzay skrev 2018-05-10 08:57:02 följande:

Tycker inte att man ska varken abortera, eller döda någon när den är född på grund av kön. Absolut inte!

Och självklart tycker jag inte att man borde mörda en född liten bebis för att den har Downs syndrom!!! Är egentligen inte heller jättepositiv till att abortera ofödda barn som visat sig ha DS heller utan är snarare väldigt kluven till vad jag själv skulle göra om jag ställts inför ett sånt dilemma.

Och nej, skillnaden är kanske inte så stor men Downs syndrom är trots allt ett handikapp vilket kön inte alls är.

Vad är det för skillnad på om man får ett barn med det kön man absolut inte vill ha jäntemot enött handikapp.

Det är inget fel att ha ds. Samma sak så är det inte del att ha adhd. Det som är fel är personer som värdesätter människor pga av tex diagnoser
  • Nimzay
    Lovatic91 skrev 2018-05-10 09:07:09 följande:
    Vad är det för skillnad på om man får ett barn med det kön man absolut inte vill ha jäntemot enött handikapp.
    Ett handikapp är i grunden en svaghet, begränsning och nedsättning i funktionen. Vilket ett kön inte är.
    Det är inget fel att ha ds. 
    Nej att ha ett funktionshinder är på sätt och inget fel i sig. Men har man DS är det trots allt ett visst fel på en, så är det bara.
     Samma sak så är det inte del att ha adhd. 
    Eh njaaa...ADHD är ju lite mer närmare en så kallad "funktionsvariation" man kan komma än Downs syndrom som mer är ett hundraprocentigt handikapp. Alltså ADHD är väl ändå typ lite mer som att man fungerar annorlunda än de flesta men ändå är typ normal på ett sätt.  
     Det som är fel är personer som värdesätter människor pga av tex diagnoser
    Där kan jag hålla med.

• Lovatic91
    Nimzay skrev 2018-05-10 09:16:08 följande:

Ett handikapp är i grunden en svaghet, begränsning och nedsättning i funktionen. Vilket ett kön inte är.Nej att ha ett funktionshinder är på sätt och inget fel i sig. Men har man DS är det trots allt ett visst fel på en, så är det bara.Eh njaaa...ADHD är ju lite mer närmare en så kallad "funktionsvariation" man kan komma än Downs syndrom som mer är ett hundraprocentigt handikapp. Alltså ADHD är väl ändå typ lite mer som att man fungerar annorlunda än de flesta men ändå är typ normal på ett sätt.  Där kan jag hålla med.

Fast jag tycker det är mer fel att vara drogmissbrukare än att ha ds eller adhd alltså det är ju inget fel att ha det. Drogmissbrukare är det synd om visserligen men oftast ett val
  • Nimzay
    Lovatic91 skrev 2018-05-10 09:22:41 följande:
    Fast jag tycker det är mer fel att vara drogmissbrukare än att ha ds eller adhd alltså det är ju inget fel att ha det. Drogmissbrukare är det synd om visserligen men oftast ett val
    Ja självklart är det mer dåligt att vara drogmissbrukare än att ha DS eller ADHD! ^^

Men det jag menar är att det på sätt och vis är FEL PÅ en person som har DS eller ADHD, men då inte att det i sig är fel på personen i sig eller att personen är en sämre människa på grund av det. Nu behöver ju såklart inte heller att en drogmissbrukare måste vara en dålig person eller i grunden en dålig människa men jag menar att det inte nödvändigtvis heller måste vara fel på en person med DS eller ADHDs beslut och livsval vilket det ju typ är när det gäller en människa som missbrukar droger.
  • Nimzay
    Lovatic91 skrev 2018-05-10 09:22:41 följande:
     Drogmissbrukare är det synd om visserligen men oftast ett val
    Och ja självklart är det (i de flesta fall) mkt, mkt mer ett val att vara drogmissbrukare än att ha en funktionsnedsättning som exempelvis Downs syndrom eller ADHD. Downs syndrom och ADHD är absolut inget man kan rå för och man är inte sämre för att man har det.
  • Anonym (PL)
    Lovatic91 skrev 2018-05-10 08:51:22 följande:

Skillnaden är ju inte stor.

Båda är människor oavsett könsorgan eller kromosomförändringar. Tänk om man är osäker så kön då? Ska man chansa och döda barnet då!?!?

Inte alltid man ser ds heller. Ska man döda barnet när den föds och sitta in för mord då eller? För att man värderar människor beroende på kön och andra faktorer. Herregud är man så dum borde man inte ha barn alls

Är du seriös? Du menar att DS eller inte DS är samma skillnad som flicka pojke? Om det är på den novån diskussionen ligger så avstår jag från att delta tror jag.

Och herregud. Nej, är väl absolut ingen som sagt att den skulle döda eller ens vilja döda ett barn som väl är fött. Som sagt, fruktansvärt låg diskussionsnivå.
  • Lovatic91
    Anonym (PL) skrev 2018-05-10 12:44:08 följande:

Är du seriös? Du menar att DS eller inte DS är samma skillnad som flicka pojke? Om det är på den novån diskussionen ligger så avstår jag från att delta tror jag.

Och herregud. Nej, är väl absolut ingen som sagt att den skulle döda eller ens vilja döda ett barn som väl är fött. Som sagt, fruktansvärt låg diskussionsnivå.

Men varför döda ett barn endast pga kromosomförändringar?!? Sjukt hemskt att förnedra till barn och sjunka till den nivån.

Så vadå göra obort för att det är en tjej är mindre hemskt än abort när det är ds?!?
  • Anonym (PL)
    Lovatic91 skrev 2018-05-10 12:47:07 följande:

Men varför döda ett barn endast pga kromosomförändringar?!? Sjukt hemskt att förnedra till barn och sjunka till den nivån.

Så vadå göra obort för att det är en tjej är mindre hemskt än abort när det är ds?!?

Antingen är du totalt okunnig om vad DS innebär och kan innebära, eller så försöker du bara dra en konstig parallell du vet inte funkar egentligen. Du behöver inte hålla med om att abort vid DS är okej, absolut inte. Men argumentet att DS/inte DS är detsamma som tjej/kille är helt felaktigt och tomt. Rent kliniskt är det helt enkelt inte sant.
Svar på tråden Downs syndrom och abort