Downs syndrom och abort
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
Förut skulle jag nog helt klart ha svarat NEJ. Men om jag ska vara ärlig så vet jag inte. Skulle tycka det var en väldigt svår fråga om jag hamnat i den sitsen och antagligen skulle jag fått väldigt dåligt samvete vad jag än valt.
Aldrig
Ja!

Absolut
Nej, jag är inte emot abort överhuvudtaget. För det första är jag verkligen för att kvinnor ska ha rätten att själva välja att göra abort. Även om jag förmodligen aldrig kommer utnyttja den rätten så är jag glad att jag har den, och jag är glad för andras skull som vill utnyttja den.
Det finns situationer då jag åtminstone skulle överväga att göra abort. Exempelvis om jag blir våldtagen eller om jag skulle bli gravid med en man som jag inte ser någon framtid ihop med. Eller om jag skulle få reda på att det är något med fostret som gör att det kommer utsättas för mycket fysiskt eller psykiskt lidande i sitt liv.
Men nu handlade frågan om Downs syndrom och mina erfarenheter av det är att det inte påverkar barnets egen livskvalité mer än vad mycket annat människor vanligtvis råkar ut för gör och jag har till och med läst en artikel där forskarna kommit fram till att personer med downs generellt är gladare och mer nöjda med livet än personer utan downs. Därför tycker jag personligen att det för min del skulle kännas egoistiskt om jag gjorde abort enbart pga att barnet har downs syndrom. När det gäller just detta vill jag inte ens behöva ställas inför ett val och därför har jag också valt att inte göra det specifika testet som visar på downs. Det är klart att jag hoppas att barnet i min mage är friskt och mår bra på alla sätt och har bra förutsättningar för att få ett bra liv, men barnet som person är lika välkommet oavsett om det är det eller om det har downs, är blind, har psykiskt nedsatt förmåga etc. Jag känner inte att det är upp till mig att avgöra om mitt barn kommer ha tillräckligt hög livskvalité för att få födas, av den enkla anledningen att det kan jag inte veta på förhand.