• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • Liliana
    Anonym (Andromeda) skrev 2018-05-07 00:42:44 följande:

Ja, jag skulle utan tvekan välja abort. Jag arbetade två tremånadersperioder under min studietid på ett integrerat lägenhetsboende där majoriteten av hyresgästerna hade Downs samt ett par andra utvecklingsstörningar. Var och en hade då ett stort rum, badrum, kokvrå samt tillgång till stora samvarorum med TV, datorer, musikanläggning samt tillagningskök, där de flesta åt samtliga av dagens måltider. Det var välordnat Ett par tre kunde arbeta deltid på företag typ Samhall eller packa upp på ICA och skjutsades och hämtades till och från jobbet, men de flesta var i för dåligt skick för att göra något. En del hade åkommor som hjärtproblem och det var mycket medicinering överlag. Mycket humörsvängningar, ibland slagsmål och vi i personalen fick ta emot nyp och smällar, men också kramar och pussar. En del var sexuellt mycket utagerande

.

Så nej, baserat på det jag upplevde skulle jag inte kunna ta emot ett barn med DS.

Det är nog något av det mest osmakliga jag har läst på länge. Jag hoppas innerligt att inget funktionsvatierat barn någonsin hamnar i din närhet igen!

Snacka om att dömma och dra alla över en kamm.
  • Nimzay
    Liliana skrev 2018-05-07 04:26:38 följande:
    Du som verkar VETA hur det är att leva med ett barn som har en funktionsvariation, hur VET du det?

Du kan omöjligt veta för du kan inte vara inne i huvudet på de föräldrar somfaktiskt lever det liv som dom flesta räds.

Men jag hör dig, hag hör också att du fortfarande och antagligen kommer att göra det. Ser en funktionsvariation som något dåligt. Den stora skillnaden mellan mig och dig. Inget annat.
    Nej jag har ingen aning om hur det är att leva med ett barn som har en "funktionsvariation" för jag har inga barn (än) vare sig med funktionsnedsättning eller utan.

Däremot vet jag hur det kan vara och kännas att leva MED en funktionsnedsättning eftersom jag själv har det (eller fler än en rättare sagt). Och det är ju lite så jag tänker - att det handlar om hur det skulle kunna kännas ur BARNETS perspektiv och vad som är bäst om man tänker utifrån BARNETS bästa. Och det är just därför som jag tror att jag skulle tycka att det känts oerhört plågsamt och fel - oavsett om jag valt abortera ett barn jag väntat som visat sig ha Downs syndrom eller om jag valt att behålla det - alltså jag tror jag hade tyckt att det hade känts fel gentemot barnet vad jag än valt.

Och det handlar inte om att jag inte hade velat ha barnet, för det kan jag med nästan hundra procents säkerhet säga att jag skulle ha velat, utan det handlar om att jag inte vetat vad som hade känts som mest rätt mot barnet. Hade jag enbart handlat efter vad jag själv velat så hade jag troligtvis valt att behålla barnet utan att blinka. Detta oavsett hur bestämt du än tror att jag inte skulle vilja ha barnet.

Och jag för min del "räds" inte ett liv med ett funktionshindrat barn, har till och med hänt att jag tänkt i banorna på hur det skulle vara att adoptera ett eller flera funktionshindrade barn. Inget jag planerat att göra, men det har ju liksom hänt att man funderat eller vad man nu ska säga. Alltså i så fall ett scenario där just valet och kvalet om att sätta ett handikappat barn till världen inte finns med.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar att jag fortfarande och antagligen skulle komma att göra - abortera ett ofött barn som visat sig ha Downs syndrom eller liknande? Varför vara så säker på det i så fall? Är personligen ganska kritisk till aborter överhuvudtaget, näst intill emot - i alla fall när det gäller mig själv. Och jag tycker själv att det känns som att jag lutar ungefär lika mycket åt att behålla ett barn med DS som att ta bort - är ju bara det att jag tycker att båda alternativen känns i princip lika rätt och fel. Så är själv inte alls så vidare säker på att jag skulle valt abort trots allt, ifall jag ställts inför ett sånt dilemma.

Men en sak har du rätt i; och det det är att ja, jag ser i första hand en funktionsnedsättning som något negativt. Det är ett fel man har på sig, det är en nedsättning i funktionen som gör att man fungerar sämre än normalt i vissa avseenden, det är ett handikapp - en begränsning och en svaghet.  Fast samtidigt kan ju självklart en funktionsnedsättning även medföra positiva delar och bli en källa till mysiga stunder osv, och en funktionsnedsättning kan ju såklart även innebära vissa stärkta förmågor och kan därmed även vara en styrka - typ en superkraft, och en funktionsnedsättning kan även vara källan till positiva egenskaper. Men i grund och botten är det trots allt ändå alltid ett handikapp.
  • Anonym (Ull)

Skulle valt abort alla dagar i veckan. Samma gäller om man kunnat upptäcka andra liknande utvecklingsstörningar, sjukdomar, diagnoser etc. Tycker det verkar väldigt bra om man kan undvika sådant.

Sen vet jag att det kan hända saker vid födslen eller efter barnet är fött, men då får man hantera det helt enkelt, då kan man inte gärna göra abort.

• LFF
    Liliana skrev 2018-05-06 19:55:38 följande:

När jag läser i dessa trådar får mig och inse hur långt mänskligheten har kvar till att förstå det mest grundläggande och mest basala i människans liv.

Att avsluta en graviditet pågrund av att barnet har Down syndrome och påstå att man besparar barnet lidande är lika illa och lika felaktigt som att påstå att olja och vatten flyter ihop. Det är ren lögn. Som förälder oavsett syndrome eller icke syndrome utgår från att man SKA tänka ur ett icke linjärt perspektiv.

Att få ett plus innebär där redan att man förbereder för ett barn. Barnet kan vara fullt friskt i alla lägen och ändå av olika framtida händelser som ej går att förutse så kan hen lida något gruvligt kanske rent av ta sitt liv? Så att påstå att det lidande som kommer med DS är ett tragiskt lidande som måste avslutas med engång är i mina ögon så omänskligt man kan komma. Ja man har hinder på vägen, ja det är kämpigt, ja man lider. Men det är också ett lidande som kan bygga karaktär, som hjälper över trösklar och som frambringar så genuint goda människor.

Men påstå inte att valet för abort är för barnets skull. Skulle det vara så skulle de människor inte skaffa barn, de människorna skulle skydda sig upp till tänderna för tänk den hemska tanken att deras fullt friska barn skulle mot alla odds vantrivas med livet så gruvligt att dom självskadade eller tog sitt liv, för trots att man gör alla rätt så är lidande en känsla och något du som förälder aldrig kan kontrollera. Så Många gånger som hag önskat att världen behöver fler funktionsvatierade människor för något alla har gemensamt som resten av oss saknar det är en till dimension av förståelse bortom de ramar vi andra så prompt ska hålla fast vid.

Sedan om man kan erkänna för sig själv att man gör abort pga av ett DS besked så är det rent själviskt val. Som förälder får man ett lidande som man då medvetet kommer att välja bort. Fine gör abort och lev med ditt val.

Men ha mod nog och erkänn att din abort är inget annat än ett själviskt val. Du vill inte lida punkt slut. Finns inga men efter det.

Gör abort om ni vill men så till att ha mod att erkänna varför och att lila mycket som man skulle levt med ett DS barn om man behållt barnet så ska man leva resten av sitt liv med beslutet.

Jag har inga som helst problem med att säga att jag skulle ha gjort abort om barnen visade sig ha DS för min/vår skull. Det räcker med alla andra problem man kan råka ut för som familj, som förälder, som människa som innebär att man måste kämpa som ett as mot sjukvården, mot försäkringskassan, mot fördomar. Att lägga till något så pass jobbigt (kan vara för väldigt många) som DS på det vill jag inte.

Redan när vi började prata om att försöka utöka familjen så diskuterade vi detta: Vad skulle vi göra om barnet visade sig ha DS?

Jag har en vän som jobbat på gruppboende med DS, vi hade en granne som hade en vuxen son med DS. Varje gång grannarna hade den vuxna sonen (bodde på gruppboende normalt) hemma över en helg eller en vecka så var de helt slutkörda.

Ja, det finns de med DS som är i princip som vilken annan människa som helst och sen finns det de som inte har ett värdigt liv alls. Alla är inte som ICA-Jerry och de i Glada Hudik-teatern heller.

Lika lite som att alla "normala" människor mår tipptopp hela livet, lika lite kan man säga att alla de med DS är på ett visst sätt.

• Anonym (Andromeda)
    Liliana skrev 2018-05-07 04:38:39 följande:
    Det är nog något av det mest osmakliga jag har läst på länge. Jag hoppas innerligt att inget funktionsvatierat barn någonsin hamnar i din närhet igen!

Du kanske har ett barn med DS och försvarar ditt livsval med näbbar och klor. Det vet jag inte, förstås. Kanske har du annan med DS i din närhet. Men mest av allt tror jag  att DS bara är en term för dig, att du inte vet ett dyft om hur vuxna människor med Downs  kan ha det. Du romantiserar sjukdomsbegreppet. Många är SJUKA, ordentligt sjuka, med tung medicinering och har klippkort till akuten. Många är kognitivt starkt retarderade och klarar inte sin vardag, sin hygien, sin mathållning, sin ekonomi utan stora insatser av personal och god man. I många fall har föräldrar och släkt gett upp och lyser med sin frånvaro. Och jag kan ha viss förståelse för det, för det är ingen dans på rosor att ha med en del Downspatienter att göra.  Inte alla, det medges, men då bor de i regel inte heller på särskilda boenden utan klarar sina liv bra med viss hjälp. Det är dessa vi ser i i en TV-program. Men sådant är inte livet för de allra flesta vågar jag påstå.

Jag tycker att du ska ta ett jobb på ett boende, en gruppbostad för personer med kromosomrubbning och andra följddiagnoser som hjärtfel, syn-hörselrubbningar, sköldkörtelrubbningar, autism, ADHD etc  och se verkligheten innan du ondgör dig över en saklig beskrivning av hur verkligheten kan gestalta sig.

Och du, jag yttrar mig om personer som uppnått vuxen ålder alltså 20-40. Barn med DS har jag aldrig jobbat med.
  • Anonym (F)
    Liliana skrev 2018-05-07 04:38:39 följande:
    Du verkar läsa saker i andras inlägg som de inte skriver, varför är du så arg över andras erfarenheter? Varför försöker du ogiltigförklara hur det faktiskt är med många som har DS?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Andromeda) skrev 2018-05-07 10:54:12 följande:

Du kanske har ett barn med DS och försvarar ditt livsval med näbbar och klor. Det vet jag inte, förstås. Kanske har du annan med DS i din närhet. Men mest av allt tror jag  att DS bara är en term för dig, att du inte vet ett dyft om hur vuxna människor med Downs  kan ha det. Du romantiserar sjukdomsbegreppet. Många är SJUKA, ordentligt sjuka, med tung medicinering och har klippkort till akuten. Många är kognitivt starkt retarderade och klarar inte sin vardag, sin hygien, sin mathållning, sin ekonomi utan stora insatser av personal och god man. I många fall har föräldrar och släkt gett upp och lyser med sin frånvaro. Och jag kan ha viss förståelse för det, för det är ingen dans på rosor att ha med en del Downspatienter att göra.  Inte alla, det medges, men då bor de i regel inte heller på särskilda boenden utan klarar sina liv bra med viss hjälp. Det är dessa vi ser i i en TV-program. Men sådant är inte livet för de allra flesta vågar jag påstå.

Jag tycker att du ska ta ett jobb på ett boende, en gruppbostad för personer med kromosomrubbning och andra följddiagnoser som hjärtfel, syn-hörselrubbningar, sköldkörtelrubbningar, autism, ADHD etc  och se verkligheten innan du ondgör dig över en saklig beskrivning av hur verkligheten kan gestalta sig.

Och du, jag yttrar mig om personer som uppnått vuxen ålder alltså 20-40. Barn med DS har jag aldrig jobbat med.

Jag kan i alla fall svara att jag har stor erfarenhet av människor med Downs syndrom och att jag på inget sätt romantiserar syndromet. Men jag håller med om att det är knepigt att säga att aborten görs för barnets skull. Vi har ju inte valet om det barnet (eller fostret) ska få syndromet eller inte. Antingen kommer det barnet att födas med Downs syndrom eller inte födas alls.
  • Anonym (anonym)

• Anonym (anonym)
    Anonym (F) skrev 2018-05-07 11:18:46 följande:
    Du verkar läsa saker i andras inlägg som de inte skriver, varför är du så arg över andras erfarenheter? Varför försöker du ogiltigförklara hur det faktiskt är med många som har DS?

• Anonym (SåÄrDet)

Självklart. Varför allt dett lidande för alla resten av livet.

Svar på tråden Downs syndrom och abort