• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Erika) skrev 2018-05-12 16:33:07 följande:
    Visst är det vanliga drömmar hos människor med intellektuell funktionsnedsättning. Det är inte samma sak som att flertalet av dessa människor önskar att de aldrig hade blivit födda...
    Många av dem är faktiskt så pass deprimerade över att de inte kan ha ett liv som andra att de faktiskt medicinerar för detta. Uppfattning hos många är att de med DS är nöjda och alltid glada det är ju väldigt sällan man får insyn i de som är aggressiva och måste medicineras kraftigt samt måste bo i gruppboende och inte ens kan vistas på daglig verksamhet för att de är så utåtagerande. Bilden som visas är alltid de som är högfungerande och som klarar mycket själva de som vid 30 år fortfarande måste ha blöja, inte har ett begripligt tal och måste vaktas så att de inte skadar sig själva eller andra får vi inte se i något tv-program inte heller får vi se och höra hur deras föräldrar kämpat och fortsätter kämpa
  • Anonym (Erika)
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-05-12 18:41:40 följande:

Många av dem är faktiskt så pass deprimerade över att de inte kan ha ett liv som andra att de faktiskt medicinerar för detta. Uppfattning hos många är att de med DS är nöjda och alltid glada det är ju väldigt sällan man får insyn i de som är aggressiva och måste medicineras kraftigt samt måste bo i gruppboende och inte ens kan vistas på daglig verksamhet för att de är så utåtagerande. Bilden som visas är alltid de som är högfungerande och som klarar mycket själva de som vid 30 år fortfarande måste ha blöja, inte har ett begripligt tal och måste vaktas så att de inte skadar sig själva eller andra får vi inte se i något tv-program inte heller får vi se och höra hur deras föräldrar kämpat och fortsätter kämpa

Som jag har skrivit tidigare så har jag stor erfarenhet av vuxna med Downs syndrom. Du behöver inte tala om för mig vilka svårigheter syndromet kan innebära. Jag har träffat många föräldrar till personer med downs syndrom liksom många vuxna ned downs syndrom. Min erfarenhet är inte att dessa människor mär så dåligt att de inte finner livet värt att leva även om jag nog skulle säga att det absolut finns en ökad risk för depression (vilket det ju gör generellt hos personer med intellektuell funktionsnedsättning). Min erferenhet säger också att en fungerande och anpassad omgivning är otroligt viktigt för personer på lägre utvecklingsnivå. Det är inte självfallet inte alltid enkelt men att abort skulle vara positivt för personer med downs syndrom ställer jag aldrig upp på. Jag har inte träffat en enda person med Downs syndrom som har ansett det. Inte heller någon anhörig. Att vara ledsen för att man inte kan ta körkort, ha ett vanligt jobb på innebär inte vara ledsen för att ha blivit född. När det handlat om personer på lägre utvecklingsnivå så är det andra delar i livet som skänker livskvalitet (oavsett om man har blöja eller var det nu var gör exempel du drog)
  • JLES

Skulle ALDRIG ta bort ett barn med Downs. Det är väl barn och människor som alla andra.

• JLES

Kan tillägga att jag är helt för fri abort! Det är superbra. Jag känner inte att jag ska lägga mig i andra föräldrars graviditeter men personligen skulle jag aldrig kunna ta bort ett barn med downs. Jag skulle däremot kunna ta bort ett barn med ett så gravt fel att det riskerar att gå bort redan i magen eller komma ut helt deformerad och döende. Jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer befinna mig i en sådan situation dock.

• Anonym (H)
    JLES skrev 2018-05-13 23:30:18 följande:

Kan tillägga att jag är helt för fri abort! Det är superbra. Jag känner inte att jag ska lägga mig i andra föräldrars graviditeter men personligen skulle jag aldrig kunna ta bort ett barn med downs. Jag skulle däremot kunna ta bort ett barn med ett så gravt fel att det riskerar att gå bort redan i magen eller komma ut helt deformerad och döende. Jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer befinna mig i en sådan situation dock.

det finns dom med downs syndrom som har allvarliga deformationer och är döende och dör strax efter födseln.. downs syndroms allvarlighets grad varierar enormt, alla är långt ifrån lika friska och välfungerande som tex. jerry i ica reklamen.. 
  • JLES
    Anonym (H) skrev 2018-05-14 11:57:46 följande:

det finns dom med downs syndrom som har allvarliga deformationer och är döende och dör strax efter födseln.. downs syndroms allvarlighets grad varierar enormt, alla är långt ifrån lika friska och välfungerande som tex. jerry i ica reklamen.. 

Jag är själv specialutbildad inom LSS så det du säger till mig är ingen nyhet. Vid ultraljud upptäcker man faktiskt grava missbildingar i samband med Downs - precis som på alla andra barn. Till exempel extrema hjärtmissbildingar som är bortom räddning.

Som jag sa; om barnet har en sådan allvarlig deformitet skulle jag överväga abort om det inte fanns någon räddning enligt läkarens professionella uttalande.
  • Mullbär
    JLES skrev 2018-05-14 12:02:21 följande:
    Som jag sa; om barnet har en sådan allvarlig deformitet skulle jag överväga abort om det inte fanns någon räddning enligt läkarens professionella uttalande.
    Precis, det är ju DET som är det viktiga för beslutet, inte förekomsten av DS eller ej.
  • JLES
    Mullbär skrev 2018-05-14 17:57:57 följande:
    Precis, det är ju DET som är det viktiga för beslutet, inte förekomsten av DS eller ej.
    Exakt :)
  • Anonym (anonym)

• Anonym (anonym)
    JLES skrev 2018-05-13 23:19:25 följande:
    Skulle ALDRIG ta bort ett barn med Downs. Det är väl barn och människor som alla andra.
    Men de har ett alllvarligt syndrom/diagnos. 
  • JLES
    Anonym (anonym) skrev 2018-05-15 20:59:22 följande:
    Men de har ett alllvarligt syndrom/diagnos. 
    Det skulle jag absolut inte vilja påstå.
  • Anonym (anonym)
    JLES skrev 2018-05-15 21:14:57 följande:
    Det skulle jag absolut inte vilja påstå.
    Är utvecklingsstörning, ökad risk för hjärtfel, epilepsi, infektionskänslighet, hörsel-och synnedsättning, tandproblem, sterilitet, och problem med sköldkörteln osv inget märkvärdigt?
  • JLES
    Anonym (anonym) skrev 2018-05-15 21:52:21 följande:

Är utvecklingsstörning, ökad risk för hjärtfel, epilepsi, infektionskänslighet, hörsel-och synnedsättning, tandproblem, sterilitet, och problem med sköldkörteln osv inget märkvärdigt?

Nja. Downs behöver faktiskt inte vara en dödsdom varken för barnet eller föräldrarna.

Jag tycker absolut inte att du ska klandra mig för vad mitt val hade varit. Jag, som sagt, klandrar inte dig för ditt val.
  • Anonym (anonym)
    JLES skrev 2018-05-15 22:34:59 följande:
    Nja. Downs behöver faktiskt inte vara en dödsdom varken för barnet eller föräldrarna.

Jag tycker absolut inte att du ska klandra mig för vad mitt val hade varit. Jag, som sagt, klandrar inte dig för ditt val.
    Var skrev jag att det var en dödsdom? Jag skrev bara vad Downs syndrom kan innebära/medfölja.

Jag klandrar inte dig. 
  • Anonym (anonym)

Svar på tråden Downs syndrom och abort