• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • Anonym (C)
    Anonym (anonym) skrev 2018-05-04 19:21:58 följande:

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

Ja! Tyvärr.
  • Nimzay
    Lovatic91 skrev 2018-05-10 12:47:07 följande:
    Men varför döda ett barn endast pga kromosomförändringar?!? Sjukt hemskt att förnedra till barn och sjunka till den nivån.
    Så att göra abort är detsamma som att DÖDA enligt dig då med andra ord? Inte ens jag som är ganska kritiskt till abort tycker knappt ens det. Har inte hört någon i tråden som sagt sig vara positiv till att döda människor som hunnit bli födda. Och om du tycker att abort är samma sak som mord, så kan du ju ändå fundera lite på skillnaden mellan barmhärtighetsmord på grund av sjukdom eller handikapp och att bara gå och mörda en oskyldig person av annan anledning.

Downs syndrom är ett handikapp, en störning, ett sjukligt tillstånd att vara tjej är inte det.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Nja) skrev 2018-05-10 21:01:46 följande:
    Förstår inte riktigt varför du skulle välja bort pga visst kön?
    Det behöver du inte förstå, jag har mina bakomliggande orsaker.
    Men som sagt, då skulle det ske väldigt tidigt.

Fast det är inte aktuellt då jag inte ska ha fler barn.
  • Anonym (anonym)

• Utvandraren2

För mig var möjligheten att kunna göra ett test nästan avgörande för om jag skulle bli gravid eller inte. Jag betalade en hel del för att åka till Sthlm och ta ett test privat, då det inte är tillåtet i Norge.

Hade testet visat en stor risk för Downs hade vi valt bort det. Jag tror att det är VÄLDIGT viktigt att som par ha pratat igenom det innan man tar ett test. Helst innan man ens bestämmer sig för att försöka bli med barn.

• Anonym (Ve)
    Anonym (Fia) skrev 2018-05-11 05:10:48 följande:

Det behöver du inte förstå, jag har mina bakomliggande orsaker.

Men som sagt, då skulle det ske väldigt tidigt.

Fast det är inte aktuellt då jag inte ska ha fler barn.

Så du menar att det är tidigt runt vecka 18-20?!?
  • Anonym (PL)
    Anonym (Ve) skrev 2018-05-11 19:59:46 följande:
    Så du menar att det är tidigt runt vecka 18-20?!?
    Nuförtiden går det att testa för det i v.10 och få resultat 1-2 veckor senare.
  • Anonym (Ve)
    Anonym (PL) skrev 2018-05-11 21:08:10 följande:

Nuförtiden går det att testa för det i v.10 och få resultat 1-2 veckor senare.

Men det finns ingen garanti att de ser på ultraljudet
  • Anonym (Ve)
    Nimzay skrev 2018-05-11 02:05:30 följande:

Så att göra abort är detsamma som att DÖDA enligt dig då med andra ord? Inte ens jag som är ganska kritiskt till abort tycker knappt ens det. Har inte hört någon i tråden som sagt sig vara positiv till att döda människor som hunnit bli födda. Och om du tycker att abort är samma sak som mord, så kan du ju ändå fundera lite på skillnaden mellan barmhärtighetsmord på grund av sjukdom eller handikapp och att bara gå och mörda en oskyldig person av annan anledning.

Downs syndrom är ett handikapp, en störning, ett sjukligt tillstånd att vara tjej är inte det.

Men det var nån som skrev jag kan göra abort pga av könsorganet. Helt sjukt och jag tycker det är sjukt att ta bort ett barn pga en funktionsnedsättning. Då skulle det ju kunna vissa sig först vid födseln, vad gör man då slänger ungen i en papperskorg för att man avskyr barnet?
  • Anonym (PL)
    Anonym (Ve) skrev 2018-05-11 21:47:28 följande:
    Men det finns ingen garanti att de ser på ultraljudet
    Det är inte med ultraljud, är med blodprov.
Svar på tråden Downs syndrom och abort